|
Auteur |
Bericht |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 20:40 Onderwerp: all cops are bastards vs 1312 |
|
|
Volgens onze vrienden van De Telegraaf zijn een aantal mensen in Amsterdam veroordeeld voor het dragen van een t-shirt met de cijfers "1312" op de voor/achterkant. Op rechtspraak.nl heb ik nog geen vonnis kunnen vinden, maar het verbaast me ten zeerste als dit echt waar is.
Wat voor een verknipte gedachtenkronkel van een rechter kan dit in godsnaam strafbaar stellen?
Wat ben ik blij dat ik Nederland verlaten heb, het begint ondertussen echt een bananenrepubliek te worden. Hoezo vrijheid van meningsuiting? Hoezo vrijheid van expressie? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 21:41 Onderwerp: Re: all cops are bastards vs 1312 |
|
|
sabri schreef: | Hoezo vrijheid van meningsuiting? Hoezo vrijheid van expressie? |
Vind je dat een t-shirt met "all cops are bastards" moet kunnen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 21:46 Onderwerp: Re: all cops are bastards vs 1312 |
|
|
sabri schreef: | Volgens onze vrienden van De Telegraaf zijn een aantal mensen in Amsterdam veroordeeld voor het dragen van een t-shirt met de cijfers "1312" op de voor/achterkant. Op rechtspraak.nl heb ik nog geen vonnis kunnen vinden, maar het verbaast me ten zeerste als dit echt waar is.
Wat voor een verknipte gedachtenkronkel van een rechter kan dit in godsnaam strafbaar stellen?
Wat ben ik blij dat ik Nederland verlaten heb, het begint ondertussen echt een bananenrepubliek te worden. Hoezo vrijheid van meningsuiting? Hoezo vrijheid van expressie? |
Het betrof supporters die zijn opgepakt tijdens een voetbalwedstrijd. Ik "hoop" maar dat ze tevens andere beledigingen hebben geuit. Anders heb ik sterk de indruk deze politierechter meer bezig is met een signaal afgeven dan het toepassen van de wet. Op zich zou het dragen van een t-shirt met 4 getallen toch niet het wettig en overtuigend bewijs van belediging kunnen leveren. |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 21:58 Onderwerp: Re: all cops are bastards vs 1312 |
|
|
bona fides schreef: | sabri schreef: | Hoezo vrijheid van meningsuiting? Hoezo vrijheid van expressie? |
Vind je dat een t-shirt met "all cops are bastards" moet kunnen? |
Om die vraag te beantwoorden moet je jezelf de vraag stellen wat belangrijker weegt: het recht van het individu op vrijheid van meningsuiting en expressie, of die van het overheidsapparaat politie om zich niet beledigd te voelen.
De overheid is een instituut dat zichzelf legitimeert om het leven van haar onderdanen middels de "sterke arm" te reguleren en te controleren. In vergelijking met mijn nieuwe thuisland gaat Nederland daarbij behoorlijk ver zelfs (geen pandgestapo in de VS bijvoorbeeld).
De burger heeft (naast een verkiezing eens in de vier jaar) geen enkel middel om zich daar tegen te verzetten. Dan zou ik op z'n minst verwachten dat iemand zich toch zou moeten kunnen uiten met iets onschuldigs als "1312". Zelfs als iemand op een t-shirt zou zetten "all cops are bastards" dan krijg je nog steeds de vraag van de belangenafweging.
Een politie-agent kiest er voor om voor een controversieel overheidsapparaat te werken. Iedere aspirant-agent weet dat de politie niet in alle lagen van de bevolking even geliefd is. Daarnaast zal een agent zich ook moeten realiseren dat de politie de belichaming is van de macht van de overheid en dat kritiek op "de politie", in casu "all cops" geen kritiek op de agent als individu is. ACAB staat voor "ik verzet mij tegen de overheid die mijn vrijheiden beperkt".
Daarom vind ik het meer dan overdreven dat agenten het ook maar in hun hoofd halen om hier een probleem van te maken. Laat staan dat het OM hier tijd aan besteed. En ik vind het al helemaal ondenkbaar dat hier belastinggeld aan verkwanseld word. Ik kom superlatieven te kort om aan te geven hoe achterlijk dom ik een rechter vind die hier ook nog in mee gaat.
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat iemand bij het OM bedenkt dat 1312 wel eens zou kunnen staan voor de afkorting acab. En dat de afkorting acab wel eens zou kunnen staan voor all cops are bastards. Ja, het zou kunnen dat de dragen van een t-shirt dat bedoeld. Het kan ook heel wat anders betekenen. Wat een gelul.
Dit is echt typisch zoiets waarvoor ik dat stomme Nederland verlaten heb. Wat is dat een kutland geworden.
Ik krijg gewoon zin om "allcopsarebastards.nl" te gaan registreren. Lekker hier in de VS, waar de vrijheid van meningsuiting nog wel gegarandeerd is. Nananananana. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 22:06 Onderwerp: |
|
|
Quote: | ACAB staat voor "ik verzet mij tegen de overheid die mijn vrijheiden beperkt". |
ACAB is tegen de politie gericht.
De politie beperkt de mensen niet tegen de vrijheid, dat is de regering.
Dát zijn de personen die de regels maken, niet de agenten.
Quote: | In vergelijking met mijn nieuwe thuisland gaat Nederland daarbij behoorlijk ver zelfs (geen pandgestapo in de VS bijvoorbeeld). |
Kijk even naar bijvoorbeeld een aflevering van Mexican Border War en maak dan nog eens de vergelijking met de Nederlandse en Amerikaanse politie. GING de Nederlandse politie maar eens behoorlijk ver ! |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 22:24 Onderwerp: Re: all cops are bastards vs 1312 |
|
|
sabri schreef: | bona fides schreef: | sabri schreef: | Hoezo vrijheid van meningsuiting? Hoezo vrijheid van expressie? |
Om die vraag te beantwoorden moet je jezelf de vraag stellen wat belangrijker weegt: het recht van het individu op vrijheid van meningsuiting en expressie, of die van het overheidsapparaat politie om zich niet beledigd te voelen.
|
Je doet net of het een soort van kunstuiting is om met een dergelijke uitspraak op een shirt rond te lopen. Ik zeg niet dat het niet moet kunnen, maar ik hecht wel aan grenzen van meningsuiting. Door vrijheid van meningsuiting als een soort van ultiem recht te zien (wat tegenwoordig mode lijkt te zijn) doe je m.i. tekort aan andere normen en waarden in de samenleving. Respect voor elkaar, ook jegens de laagbetaalde diender die zijn werk doet in de overtuiging een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving. Wat mij betreft mag dit worden afgedwongen. Niet door het uitoefenen van ongebrijdelde overheidsmacht, maar wel door op een bepaald moment een grens te stellen. Het gaat in mijn optiek om het vinden van de juiste balans tussen verschillende rechten, normen en waarden. Daarom vind ik de vraag welk belang zwaarder weegt niet terecht. De vraag moet zijn waar de balans moet liggen. Pas dan kun je de discussie genuanceerd voeren. |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 22:38 Onderwerp: Re: all cops are bastards vs 1312 |
|
|
cia76 schreef: | sabri schreef: | bona fides schreef: | sabri schreef: | Hoezo vrijheid van meningsuiting? Hoezo vrijheid van expressie? |
|
Je doet net of het een soort van kunstuiting is om met een dergelijke uitspraak op een shirt rond te lopen. Ik zeg niet dat het niet moet kunnen, maar ik hecht wel aan grenzen van meningsuiting. Door vrijheid van meningsuiting als een soort van ultiem recht te zien (wat tegenwoordig mode lijkt te zijn) doe je m.i. tekort aan andere normen en waarden in de samenleving. Respect voor elkaar, ook jegens de laagbetaalde diender die zijn werk doet in de overtuiging een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving. Wat mij betreft mag dit worden afgedwongen. Niet door het uitoefenen van ongebrijdelde overheidsmacht, maar wel door op een bepaald moment een grens te stellen. Het gaat in mijn optiek om het vinden van de juiste balans tussen verschillende rechten, normen en waarden. Daarom vind ik de vraag welk belang zwaarder weegt niet terecht. De vraag moet zijn waar de balans moet liggen. Pas dan kun je de discussie genuanceerd voeren. |
Ik zou toch graag nog een stap terug willen doen. Iemand die rond loopt met een t-shirt waarop staat all cops are bastards die beledigt een ambtenaar in functie. Wat mij betreft geen discussie. De vrijheid van meningsuiting wordt beperkt bij formele wet. Wen er inderdaad maar aan.
Maar iemand die rond loopt met een t-shirt waarop staat 1312 zal vrijwel zeker de intentie hebben de politie te beledigen maar zeker is dat allerminst. Hij kan het niet in de gaten hebben bijvoorbeeld. Ik heb er ook google op los moeten laten..
De rechtspraak komt (indien dit het enige bewijs was!) te dicht bij het doen van aannames. Iedereen die lonsdale draagt is een racist en iedereen met een hanekam is een kraker. Dat mag je denken maar daar mag je niet een straf op baseren. |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 22:38 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Quote: | ACAB staat voor "ik verzet mij tegen de overheid die mijn vrijheiden beperkt". |
ACAB is tegen de politie gericht.
De politie beperkt de mensen niet tegen de vrijheid, dat is de regering.
Dát zijn de personen die de regels maken, niet de agenten.
Quote: | In vergelijking met mijn nieuwe thuisland gaat Nederland daarbij behoorlijk ver zelfs (geen pandgestapo in de VS bijvoorbeeld). |
Kijk even naar bijvoorbeeld een aflevering van Mexican Border War en maak dan nog eens de vergelijking met de Nederlandse en Amerikaanse politie. GING de Nederlandse politie maar eens behoorlijk ver ! |
Liever niet.. |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 22:42 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: |
Een van mijn favoriete programma's hier is "Lockup". Wat gedetineerden ook gedaan hebben, in wat voor maximum facility ze ook zitten, het recht op de vrijheid van meningsuiting is hier tenminste gegarandeerd. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 22:45 Onderwerp: Re: all cops are bastards vs 1312 |
|
|
BartL schreef: |
Maar iemand die rond loopt met een t-shirt waarop staat 1312 zal vrijwel zeker de intentie hebben de politie te beledigen maar zeker is dat allerminst.
Hij kan het niet in de gaten hebben bijvoorbeeld. Ik heb er ook google op los moeten laten.. |
Jij hebt het t-shirt ook niet gedragen..
Niet in de gaten hebben... kom op zeg, ff reeel blijven, personen die dit soort t-shirts dragen weten echt wel wat het betekent. |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 22:46 Onderwerp: Re: all cops are bastards vs 1312 |
|
|
BartL schreef: |
Ik zou toch graag nog een stap terug willen doen. Iemand die rond loopt met een t-shirt waarop staat all cops are bastards die beledigt een ambtenaar in functie. Wat mij betreft geen discussie. De vrijheid van meningsuiting wordt beperkt bij formele wet. Wen er inderdaad maar aan.
|
When the people fear the government, there is tyranny. When the government fears the people, there is freedom.
De vrijheid van meningsuiting mag wat mij betreft beperkt worden indien het burgers onderling betreft. Wanneer het om burgers vs overheid gaat is het een beetje Judge Dredd. De overheid beschermt zichzelf hier. "I AM THE LAW". |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 22:53 Onderwerp: Re: all cops are bastards vs 1312 |
|
|
sabri schreef: | BartL schreef: |
|
When the people fear the government, there is tyranny. When the government fears the people, there is freedom.
De vrijheid van meningsuiting mag wat mij betreft beperkt worden indien het burgers onderling betreft. Wanneer het om burgers vs overheid gaat is het een beetje Judge Dredd. De overheid beschermt zichzelf hier. "I AM THE LAW". |
Ik snap wat je bedoelt maar ik ben het geloof ik fundamenteel met je oneens. ik zie er geen enkel probleem is wanneer de overheid zijn dienaren probeert te beschermen. Ik zie dat als een voorwaarde voor een goed functionerend overheidsapparaat. Pas wanneer de wet beoogt de overheid gaat dienen in plaats van de burger hebben we een echt probleem.
Verder verwacht ik dat er mensen zat zijn die bang zijn van onze overheid maar dat is misschien terecht. Als nederlandse volk (the people dus) zijn we volgens mij nog lang niet bang. |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 22:56 Onderwerp: Re: all cops are bastards vs 1312 |
|
|
hilde12 schreef: | BartL schreef: |
Maar iemand die rond loopt met een t-shirt waarop staat 1312 zal vrijwel zeker de intentie hebben de politie te beledigen maar zeker is dat allerminst.
Hij kan het niet in de gaten hebben bijvoorbeeld. Ik heb er ook google op los moeten laten.. |
Jij hebt het t-shirt ook niet gedragen..
Niet in de gaten hebben... kom op zeg, ff reeel blijven, personen die dit soort t-shirts dragen weten echt wel wat het betekent. |
Ik besef dat die kans klein is maar het blijft een vermoeden en geen bewijs.
Het door mij gegeven voorbeeld van lonsdale is echt gebeurd! Een weekendje shoppen in Londen en ik had wat uit te leggen toen ik terug was..  |
|
|
|
 |
ron1969
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 06 jan 2011 23:38 Onderwerp: |
|
|
Nu maar hopen dat je geen 1312 in je kentekenplaat krijgt.
Dit gaat echt nergens meer over.
Elke dag een boete omdat je op nummer 1312 woond?
1312 smsen naar hulp ergen heen ?
zxzy maar dan omgedraaid nee dit gaat te ver |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 07 jan 2011 2:08 Onderwerp: Re: all cops are bastards vs 1312 |
|
|
sabri schreef: | bona fides schreef: | sabri schreef: | Hoezo vrijheid van meningsuiting? Hoezo vrijheid van expressie? |
Om die vraag te beantwoorden moet je jezelf de vraag stellen wat belangrijker weegt: het recht van het individu op vrijheid van meningsuiting en expressie, of die van het overheidsapparaat politie om zich niet beledigd te voelen. (...) |
Ik had eigenlijk gehoopt dat je "ja" of "nee" zou antwoorden
Kijk, in Nederland is het nu eenmaal zo dat het belediging onder voorwaarden strafbaar is, en dat dit in het bijzonder geldt voor belediging van ambtenaren zoals politieagenten.
De vraag is vervolgens waar de grens voor belediging zou moeten liggen. Daar is een heleboel jurisprudentie over. Wat vrijwel altijd meetelt is de context van de uitlating. Onder bepaalde omstandigheden is het voor alle betrokkenen duidelijk wat er met een bepaalde cijfercombinatie wordt bedoeld, en dan kan zoiets onschuldigs opeens beledigend worden.
Quote: | Daarnaast zal een agent zich ook moeten realiseren dat de politie de belichaming is van de macht van de overheid en dat kritiek op "de politie", in casu "all cops" geen kritiek op de agent als individu is. ACAB staat voor "ik verzet mij tegen de overheid die mijn vrijheiden beperkt". |
Ik betwijfel ten zeerste dat de ACAB in die Nederlandse strafzaak als een ideologische uiting was bedoeld. De Britse mijnwerkers die deze term hebben verzonnen zagen dit vast ook niet zo.
Quote: | Lekker hier in de VS, waar de vrijheid van meningsuiting nog wel gegarandeerd is. Nananananana. |
BONG HiTS 4 JESUS. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|