Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 12:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Herberekening PA
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
melkkoe

Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011 23:39    Onderwerp: Herberekening PA Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo deskundigen

Ik heb een vraag over PA.

Ik 2004 gescheiden, man betaald KA en PA. ( 2 x€ 250,--ka en € 500,--pa destijds voor indexatie)

Vrouw zou niet werken om voor de kinderen te kunnen zorgen.
(ze hebben begeleiding nodig na de scheiding, ex manlief moet werken dus moeder zorgt voor ze)

Hier kwam niets van terecht, vrouw werkte soms wel 3 avonden per week zwart en liet de kinderen alleen. Deze mochten hier niet over praten tegen vader.

Vader kwam hier toch achter en was hier gefrustreerd over maar had geen financiele middelen beschikbaar om een detective en procedure te starten en direct herberekening aan te vragen. Was bovendien bevreesd wat dit voor uitwerking op de kinderomgang zou hebben.

Ik besloot om beter tijden af te wachten, mede gezien het feit dat vrouw de omgang probeerde te frustreren door aan de kinderen te vertellen dat vader niet voor ze betaalde. Dat vader al zijn geld aan de kinderen van zijn nieuwe vriendin gaf ed, helemaal niet zo netjes want vader betaalde keurig en op tijd overigens met geleend geld want vader had het echt niet meer.

Man kon hier niet tegenop op dat moment, dochter kwam niet meer. Zoon wel maar deze probeerde de nieuwe thuisituatie van de man te frustreren waardoor de nieuwe relatie moeilijk en uiteindelijk op de klippen liep. Beide problemen heb ik overigens de kinderen nooit voor hun voeten geworpen omdat ik me realiseerde dat ze geprogrammeerd werden door de gefrustreerde ex.

Bovenstaande doorlezend denkt men al gauw dat de man welhaast zeker vreemd moet zijn gegaan om de ex zover te krijgen, ter verduidelijking dit is niet het geval.

Man heeft ondanks deze ellende zijn eigen bedrijf opnieuw opgebouwd na de totale uitholling van zijn financiele positie (helft bedrijfswaarde aan ex betaald, 1 ½ jaar dubbele lasten i.v.m. ex weigerde uit echtelijke woning te vertrekken waardoor deze niet verkocht kon worden, na vertrek huis op eigen kosten opgeknapt i.v.m. anders onverkoopbaar, plus betaling voorlopige voorziening en torenhoge advocaatkosten)

Inmiddels is de dochter 18 en zoon 17, vrouw werkt gemiddeld 3 dagen in loondienst en man wil PA laten herberekenen omdat hij vind dat de behoefte is afgenomen en 12 jaar aan de lange kant is. (er is ook geen reden om “voor de kinderen” thuis te blijven).

Dochter heeft weer goed kontakt met vader, ze worden gelukkig ouder en wijzer !.

In het convenant zijn helaas geen afbouwafspraken opgenomen.

Tussen beide ex partners was afgesproken (maar niet vastgelegd) dat zodra de kinderen op voortgezet onderwijs zouden gaan -dit is al 3 1/2 jaar het geval-de vrouw zelf in haar inkomen zou voorzien, de vrouw wist hier op slag niets meer van en vind de situatie met PA zo wel okay.

Het inkomen van de man is gestegen en de financiele positie is weer goed. Laughing
Vrouw weigert in overleg te treden ondanks herhaald verzoek.

Hoe nu verder, is er gezien de vaste werkomgeving van vrouw voldoende recht om herberekening aan te vragen ?
Mag man via advocaat (hier nog echte actieve liefhebbers ?) de inkomensgegevens van vrouw op vragen?
Moet zij deze verstrekken en zit vooral met de vraag (gezien eigen stijging inkomen) of vrouw ook recht heeft op inkomensgegevens van man.

Heb het hele forum doorzocht en volgens mij heeft vrouw geen recht op inkomensstijging van man, de welstand en behoefte berekening baseren zich immers op de gegevens tijdens het huwelijk ?

Graag uw visie, deze melkkoe is gezien de leeftijd van zijn kinderen niet meer bevreesd voor verdere omgangsfrustratie en ben de maandelijkse betalingen nu goed zat !
Bekijk profiel Stuur privé bericht
melkkoe

BerichtGeplaatst: za 19 feb 2011 1:17    Onderwerp: ongepast Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees mijn post net terug, die laatste is niet zo netjes.

Helaas voel ik mij al jaren als mijn naam hier, het recht krijgen was ten tijden van scheiding zo'n uitputting dat je soms te snel over een vergeten afbouwclausule heenkijkt.

Overigens wil ik nog toevoegen de vraag of mijn ex haar informatieplicht jegens mij niet heeft verzaakt.
Ik las hier iets over dat zij verplicht zou zijn mij te informeren over wijzigingen in inkomen.

Groeten
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 19 feb 2011 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou eigenlijk het convenant moeten lezen om een volledig antwoord te geven. Hangt er namelijk oa vanaf of er een zogenaamd non-wijzigingsbeding is.
De vrouw profiteert inderdaad niet van inkomensstijgingen van de man, alleen de kinderen kunnen daar onder omstandigheden van profiteren.

In welke regio woon je en zoek je een advocaat? Stuur anders even een persoonlijk bericht.
Tijger

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2011 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sterkte. Komt me zo bekend voor je verhaal.
Echter in het belang van de kinderen probeer ik het zo te laten maar als ik een keer de kans krijg en financieel mogelijk is ga ik er zeker een zak van maken van hoe en waaromex zo handelt.
melkkoe

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 0:35    Onderwerp: tijger gewoon volhouden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Tijger,

Het is frustrerend, veel mannen kennen dit verhaal en leven erin, ik ook en ben er nog steeds niet over uit dat alles zo maar kan.

Er zijn talloze vrouwen die een ex hebben die niet wil betalen voor de kids, geen omgang willen met hun kind. Die zouden hun handen dichtknijpen. De goeie sukkels die alles willen doen om hun kinderen te zien en ook betalen worden in dit soort gevallen gewoon gechanteerd maar ja, wat moet je ?. Je moet alles maar slikken tot ze ouder zijn, hopen dat ze zelf gaan nadenken en hun eigen plan trekken. Altijd je best blijven doen om in contact te blijven met je kind is mijn advies.

Die van mij konden een paar jaar terug alleen maar stiekum bellen, want als moeder erachter kwam..., heb ze een mobiel gegeven toen was het doorbroken.

Moest zelfs een rechtzaak aangaan om de omgang te versoepelen, ging er niet om dat mijn zoon minder bij haar zou zijn, nee moeder was bang de bijdrage te missen.

Je kan moeilijk verder met je leven en dat vind zo'n ex geweldig, misbruiken de kinderen en vertellen leugens om hun (onterechte) gram te halen.
Je staat machteloos, mijn kinderen zijn gewoon geestelijk mishandeld door al die leugens. Advocaten genoeg maar helaas niemand die je kan helpen met dit soort gevoelsmatige zaken. (toon maar aan dat je kind PAS heeft)

En vraag me overigens niet hoe het komt, toen ik bij haar was zat ik ook in de hel, ze zou juist blij moeten zijn dat ze van me af is haha.

Hoog tijd dat de wetgeving wordt aangepast, als je in de bijstand komt moet je werken als de kids pas 4 zijn.
Ik persoonlijk vind dat kinderali tot 18 okay is, als je nog samen bent zorg je ook voor je kind toch ?

Partneralimentatie moet m.i. bij iedereen worden afgebouwd volgens een vast schema.
Bij kleine kids tot 8 jaar gewoon maximale bijdrage volgens draagkracht(mits de moeder inderdaad voor de kids zorgt natuurlijk).
Na die leeftijdsgrens gewoon inkomensverantwoording van 2 dagen betaalde arbeid bij de vrouw.
Zo een beetje afbouwen jaar na jaar een dag inkomen erbij en een stukje alimentatie eraf. Lijkt mij een stukje beter.

Maar ja, ik zal wel gek zijn om het zo simpel voor te stellen.
Jet

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Zo een beetje afbouwen jaar na jaar een dag inkomen erbij en een stukje alimentatie eraf. Lijkt mij een stukje beter.

Moet er bij haar werkgever welk elk jaar een dag extra werk vrijkomen, anders heeft het niet zo heel veel zin. Wink
Ronald78

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 13:18    Onderwerp: Re: Herberekening PA Reageer met quote Naar onder Naar boven

melkkoe schreef:
Hier kwam niets van terecht, vrouw werkte soms wel 3 avonden per week zwart en liet de kinderen alleen. Deze mochten hier niet over praten tegen vader.

Vader kwam hier toch achter en was hier gefrustreerd over maar had geen financiele middelen beschikbaar om een detective en procedure te starten en direct herberekening aan te vragen.

Zo heel veel informatie heeft de Belastingdienst niet nodig om een onderzoek te starten naar zwartwerken. Zeker omdat het vaak om meerdere werknemers gaat, kan het om stevige bedragen aan ontdoken belasting gaan (waar we met zijn allen voor opdraaien).

Je moest eens weten hoeveel tips er van ex-partners binnen komen bij de Belastingdienst en hoeveel dit ieder jaar weer oplevert. Wie, wat, waar en wanneer is doorgaans voldoende voor nader onderzoek.

Daarmee heb je niet direct je bewijs voor de alimentatieherziening, want je hebt immers geen directe inzage in haar belastinggegevens, maar wie weet...

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 20:13    Onderwerp: Jet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Jet,

Ja dat is de consequentie inderdaad.

Maar dat is toch gelijk aan de man, die moet ook werk hebben en houden ?
Als de man ook lekker part time gaat rommelen zegt de rechter: Tja eigen keus dat u minder gaat werken..de alimentatie blijft gehandhaafd alsof u full time werkt.

Let wel, ik heb het niet over moeders met ukkie's thuis, gewoon vanaf een bepaalde leeftijd natuurlijk.

Ik ben voor gelijke rechten EN plichten
Jet

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een heel verschil tussen expres minder gaan werken om op die manier van de partner alimentatie ontheven te worden of 2 dagen in de week blijven werken na je scheiding omdat dit tijdens het huwelijk ook aan de hand was.

Gelijke monniken, gelijke kappen gaat hier echt niet op. Ik snap de rancune wel, maar zo werkt het nou eenmaal niet.

Als de vrouw kostwinner was en de man slechts twee dagen per week werkte tijdens het huwelijk... of helemaal niet werkte... zou van hem dan ook verlangt worden dat hij gaat werken opdat de vrouw voor hem geen of weinig PA hoeft te betalen?

Deze situaties doen zich namelijk ook voor.
melkkoe

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 23:18    Onderwerp: natuurlijk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja Jet, we kunnen er heel lang over discusseren

Al die vrouwen die alimentatie betalen voor hun man... er moet echt wat veranderen.
Jet

BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja... we dwalen af. Wink
melkkoe

BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 13:02    Onderwerp: maar het was wel even gezellig Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds