|
Auteur |
Bericht |
henkpiet
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 08 feb 2011 12:25 Onderwerp: dag salaris niet ontvangen, krijg het ook niet meer |
|
|
Hallo,
Na het controleren van mijn loonstrookjes (die moet ik overigens zelf opvragen), bleek dat ik een dag niet betaald heb gekregen.
Dit heb ik gemeld bij het uitzendbureau, die dit vervolgens door stuurde na het bedrijf. Het uitzendbureau liet mij weten dat ik mijn salaris NIET meer krijg, omdat het langer dan 4 weken geleden is.
volgens mij is het toch wettelijk verplicht om tot 5 jaar na dato, om het verschil te betalen?
er staat verder niets in mijn cao over deze "4 weken regel"
Wat kan ik doen om toch mijn geld te krijgen?
Alvast bedankt!,
Met vriendelijke groeten,
Ruben |
|
|
|
 |
Silverpacer
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 12 feb 2011 16:04 Onderwerp: |
|
|
Als je arbeid hebt verricht en het staat op je loonstrook is de werkgever gewoon verplicht om het uit te betalen.
Maar volgens art. 7:628a BW is de werkgever niet verplicht je te betalen als je minder dan 15 uur hebt gewerkt, maar van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.
Mijn advies is gewoon even navragen en de werkgever informeren over relevante artikelen uit BW Boek 7. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 0:32 Onderwerp: Dag salaris niet ontvangen, krijg het ook niet meer |
|
|
Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.
De loonvordering verjaart inderdaad pas na vijf jaar (art. 3:307 lid 1 BW).
U kunt betaling van het verschuldigde loon vorderen, vermeerderd met de vertragingsverhoging (art. 7:625 BW vierde t/m achtste werkdag te laat = 5% per dag en elke volgende werkdag te laat 1% per dag, maximaal 50%) en wettelijke rente (art. 6:119 BW, 3%).
Mocht de werkgever na navraag wederom niet willen nakomen, dan kunt u een aangetekende sommatiebrief aan de uitzendwerkgever richten.
Met vriendelijke groet,
Marja Verstralen
Schets van de brief:
Naam afzender
Adres
Tel. en e-mail.
Naam uitzendwerkgever
Adres
Onderwerp: loonvordering
Plaats en datum
Geachte heer X,
Dit schrijven richt ik tot u wegens het volgende:
Ik ben bij [Uitzendbureau] in dienst als uitzendkracht. Uit mijn loonstrook van [maand] [jaar] is gebleken dat ik over een gewerkte dag [datum] geen loon heb ontvangen. Bij mijn schrijven van [datum] heb ik daarvan bij [Uitzendbureau] melding gemaakt. [Uitzendbureau] heeft zich op het standpunt gesteld dat deze vordering verjaard was, aangezien vier weken verstreken waren. Een loonvordering verjaart echter pas na een termijn van vijf jaar na haar opeisbaar worden (art. 3:307 lid 1 BW).
Daarnaast is [Uitzendbureau] mij over het te laat betaalde brutoloon een vertragingsverhoging verschuldigd van xx% (art. 7:625 BW) en wettelijke rente ad 3% (art. 6:119 BW), een totaalbedrag van xxxx euro.
Ik verzoek, en zonodig sommer [Uitzendbureau] dit bedrag binnen een week [of misschien twee weken] over te maken op bankrekeningnummer xxxxxxx. Indien [Uitzendbureau] binnen deze termijn geen gehoor geeft aan dit verzoek, ben ik genoodzaakt verdere stappen te ondernemen ter verkrijging van voldoening buiten rechte, waarvan de kosten voor uw rekening zullen zijn.
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, verblijf ik in afwachting van uw reactie.
Hoogachtend,
Naam + handtekening. |
|
|
|
 |
henkpiet
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 16 feb 2011 17:18 Onderwerp: |
|
|
Top hartstikke bedankt! |
|
|
|
 |
Silverpacer
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 16 feb 2011 18:08 Onderwerp: |
|
|
Dit is waarschijnlijk ook een goede tip voor anderen als zij dit overkomen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 22 feb 2011 11:51 Onderwerp: |
|
|
Silverpacer schreef: | Maar volgens art. 7:628a BW is de werkgever niet verplicht je te betalen als je minder dan 15 uur hebt gewerkt, maar van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken. |
Huh? Wat zegt artikel 7:628a BW??? Auw...
Ik zou zeggen; lees het artikel nog eens een keer :-) |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 22 feb 2011 12:26 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Artikel 7:628a BW
Lid 1 Indien een arbeidsomvang van minder dan 15 uur per week is overeengekomen en de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht niet zijn vastgelegd, dan wel indien de omvang van de arbeid niet of niet eenduidig is vastgelegd, heeft de werknemer voor iedere periode van minder dan drie uur waarin hij arbeid heeft verricht, recht op het loon waarop hij aanspraak zou hebben indien hij drie uur arbeid zou hebben verricht.
Lid 2 Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken. |
Dus geen drie uur gewerkt maar wel drie uur uitbetaald krijgen. 15 uur dus zeker. |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 24 feb 2011 3:20 Onderwerp: |
|
|
Over artikel 7:628A schijnen wat misverstanden te bestaan op dit forum. Er staat alleen als je CONTRACT UREN minder zijn dan 15 EN je werktijd is niet van te voren vastgelegd (dus een rooster voldoet) dat je dan minimaal 3 uur uitbetaald moet krijgen.
Dit is voor oproepkrachten. Als je opgeroepen wordt voor werk, en je werkt maar 2 uur, dan moet je 3 uur betaald krijgen. That is all. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 24 feb 2011 3:39 Onderwerp: |
|
|
Art. 7:628a BW heeft met de gestelde vraag niets van doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|