|
Auteur |
Bericht |
Nautica
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 22 jan 2011 12:44 Onderwerp: Is een kindsdeel overdraagbaar? |
|
|
De moeder van mijn vriendin is overleden in 1983. Haar vader en moeder hadden een overeenkomst voor de langstlevende bij de notaris laten opmaken wat betreft het kindsdeel. Later ben ik met die vriendin getrouwd.
Het kindsdeel is na het overlijden voor mijn vriendin en haar broer toen vastgezet en haar vader kreeg het vruchtgebruik.
Eind jaren 80 kwam haar vader met een document wat mijn vrouw en haar broer moesten onderteken. Het kwam er op neer dat haar vader opnieuw trouwplannen had. Bij hertrouwen was het kindsdeel opeisbaar geweest maar door ondertekening van dat document tekende zij en haar broer dat ze bij het hertrouwen het kindsdeel niet konden opeisen.
Eigenlijk zijn ze daarna nooit getrouwd echter nu haar vader terminaal kankerpatient is zijn ze toch nog getrouwd in december 2010.
Volgens zijn nieuwe vrouw krijgen mijn vrouw en haar broer dus niet het kindsdeel meer als haar vader overlijdt maar krijgen dat pas als zijn nieuwe vrouw overlijd.
Mijn vraag is kan dit? Is het vruchtgebruik van dat kindsdeel wat al was vastgelegd overdraagbaar op een nieuwe partner bij hertrouwen?
Volgens mij zou het kindsdeel van haar destijds overleden moeder uitbetaald moeten worden wanneer haar vader overlijdt. Van het kindsdeel van haar vader waar ze straks recht op heeft komt volgens nieuwere wetgeving het vruchtgebruik automatisch toe aan zijn nieuwe vrouw en wordt pas bij haar overlijden uitgekeerd.
Heb ik dit goed of zijn er nog andere regels die ik over het hoofd zie? Graag jullie mening. _________________ Luctor et Navigare |
|
|
|
 |
Nautica
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 17:26 Onderwerp: |
|
|
Wow 181 keer bekeken en niemand een reactie. Is deze materie zo moeilijk dan? _________________ Luctor et Navigare |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 18:20 Onderwerp: Re: Is een kindsdeel overdraagbaar? |
|
|
Nautica schreef: | De moeder van mijn vriendin is overleden in 1983. Haar vader en moeder hadden een overeenkomst voor de langstlevende bij de notaris laten opmaken wat betreft het kindsdeel. Later ben ik met die vriendin getrouwd. |
Een overeenkomst tussen vader en moeder doet er niet veel toe. Misschien bedoel je dat vader en moeder (ieder) een testament hebben opgemaakt?
Quote: | Bij hertrouwen was het kindsdeel opeisbaar geweest maar door ondertekening van dat document tekende zij en haar broer dat ze bij het hertrouwen het kindsdeel niet konden opeisen. |
Hoe dat document precies is geformuleerd is waarschijnlijk van belang. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Debbie83
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 20:49 Onderwerp: |
|
|
Dit is geen antwoord op je vraag, maar je kunt wellicht contact opnemen met de notaris?
Verder heb ik nog een link voor je. Ik heb het niet gelezen dus weet niet of daar het antwoord staat. Moet je maar eens kijken als je tijd hebt.
http://www.ouders.nl/mnot2007-21.htm |
|
|
|
 |
Nautica
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 11:27 Onderwerp: |
|
|
@bona fides: Klopt ik bedoelde dat er een testament was voor de langstlevende welke na overlijden het vruchtgebruik krijgt.
Na overlijden van de langstlevende zouden de beide kindsdelen ( 2 kinderen) dan uitgekeerd moeten worden.
We weten dus niet meer bij welke notaris de akte is verleden. Mocht er bij het hertrouwen huwelijksvoorwaarden zijn opgesteld dan is ook niet bekend bij welke notaris dat is gebeurd.
Is dit opvraagbaar bij elke notaris? _________________ Luctor et Navigare |
|
|
|
 |
TP
|
Geplaatst: di 08 feb 2011 14:05 Onderwerp: |
|
|
Je kunt dit bij elke notaris doen. Die notaris kan je dan wellicht verder helpen. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 11:00 Onderwerp: |
|
|
Het is beter dit zelf op te vragen bij het Centraal Testamentenregister, dan weet u ook precies welke notaris het testament heeft opgemaakt.
Een notaris rekent daar bijvoorbeeld weer voor, terwijl als u het zelf aanvraagt het binnen enkele dagen is geregeld en kost het u niets.
U dient wel een overlijdensaktie te overleggen, welke opvraagbaar is bij de gemeente tegen legeskosten. |
|
|
|
 |
|