Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 6:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Werkweigering
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lukash

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011 19:48    Onderwerp: Werkweigering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Hopelijk is dit de juiste plek voor mijn vraag. Mijn probleem is namelijk het volgende.

Omdat haar werkgever een belangrijke leverancier kwijt is geraakt, dreigt mijn moeder haar baan te verliezen. Haar werkgever heeft alvast aangekondigd dat er geen "gedwongen" ontslagen gaan vallen. Toch moeten er op de afdeling administratie (waar mijn moeder werkt) vier van de vijf banen verdwijnen. Mijn moeder inclusief.

Haar werkgever heeft haar een baan aangeboden als 'controleur' tussen de Polen en laaggeletterden. Volgens haar "absoluut geen" gelijkwaardige functie. Even voor jullie beelvorming: ze werkt nu nog op kantoor als telefoniste.

Min moeder vreest dat ze ontslagen kan worden wegens 'werkweigering'. Naar het schijnt heeft de werkgever daar ook mee gedreigd bij een andere collega.

Is er een reële kans dat ze wordt ontslagen voor werkweigering? Waar heeft mijn moeder recht op?

BVD
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jet

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ooit was ik werkzaam op kantoor bij een zaadveredelingsbedrijf. Vanwege een reorganisatie raakte mijn functie boventallig en werd er ontslag voor mij aangevraagd.
Tegelijkertijd kwam er op een andere afdeling een lagere functie vrij die ik niet hoefde te accepteren.
Ze zouden mij die functie niet geven met behoud van huidig salaris en ik hoefde van de kantonrechter geen functie aan te nemen waar een lager loon voor gerekend zou worden.

Is het niet zo dat niet de werkgever in deze situatie gaat over werkweigering, maar de kantonrechter? Tenslotte gaat de ontbinding van het werkcontract via hem/haar en zal deze vast ook vragen of er niet binnen het bedrijf een gelijkwaardige functie beschikbaar is.

Tenminste... zo ging dat bij ons.
MarijnP

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 19 feb 2011 3:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe kan de werkgever je moeder niet dwingen structureel ander werk te verrichten dan is overeengekomen. Als je moeder weigert, is dat dus ook geen werkweigering.

Het gevaar is natuurlijk wel dat de werkgever een ontslagvergunning aanvraagt. Indien die wordt verleend (of dat het geval zal zijn kan ik niet beoordelen), kan de werkgever de arbeidsovereenkomst opzeggen en zit je moeder 2 maanden later zonder werk.
Jet

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: za 19 feb 2011 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het gevaar is natuurlijk wel dat de werkgever een ontslagvergunning aanvraagt. Indien die wordt verleend (of dat het geval zal zijn kan ik niet beoordelen), kan de werkgever de arbeidsovereenkomst opzeggen en zit je moeder 2 maanden later zonder werk.

Stel dat deze moeder een lagere functie met een lager loon zal aanvaarden. (Ik ga er voor het gemak even vanuit dat er een lager salaris aan verbonden is) en na een maand of zes blijkt dat deze functie haar echt niet ligt. Dan zal de werkgever alsnog een ontslag aanvraag in moeten gaan dienen en zal deze moeder een uitkering gaan ontvangen van haar laatst verdiende loon. De eerste 2 maanden 75% en daarna 70%

Dit is natuurlijk hypothetisch, want alleen TS kan ons vertellen of deze gegevens werkelijk aan de hand zijn. Ik heb geen idee wat een telefoniste verdiend en wat een controleur zou moeten verdienen, maar als het gat groot is, dan zou ik mijzelf nog eens flink achter de oren krabben.
Ook de duur van het recht op uitkering is in dit soort beslissingen best relevant.
Als je maximaal in de WW mag zitten, dan zou ik die gok wagen. Krijg je echter maar een maand of 6 een WW uitkering, zou ik persoonlijk nog eens goed naar die lager betaalde functie kijken.

Het is gewoon een optel som.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds