|
Auteur |
Bericht |
FER ZX9-R
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 14:14 Onderwerp: Werkgever meldt ten onrechte beter, betaald geen vak. geld |
|
|
6/12/10 heb ik mij ziek gemeld bij mijn werkgever. 31/12 zou mijn contract aflopen vanwege economische redenen. Het bedrijf heeft mij vervolgens ten onrechte op 17/12 weer beter gemeld omdat ze 2 weken voor oud en nieuw dicht zouden zijn en volgens hun zeggen geen controle hadden of ik dan nog ziek zou zijn. Echter ik ben tijdens dit schrijven nog steeds ziek en de werkgever heeft mij hier nooit van op de hoogte gebracht.
Ik kwam hier achter omdat ik bij het werkbedrijf van het UWV een afspraak had met een werkcoach en deze vertelde mij dat ik niet ziek uit dienst gemeld ben. Terwijl bij het aanvragen van mijn WW ook door mij is aangegeven dat ik ziek was/ben, stond dit nog niet geregistreerd. Vervolgens op verzoek van het UWV mijn werkgever gebeld en die vertelde mij dat ze mij weer beter hadden gemeld. Vervolgens weer met het UWV gebeld, de werkgever had dit moeten doen, maar nu moet ik het alsnog bij UWV melden.
Nu heeft de werkgever mijn vakantiegeld en hebben zij die 2 weken vakantie in mindering gebracht en mede daardoor mijn vakantiegeld niet uitbetaald omdat ik begin december op de grens zat van 0 vakantiedagen. Volgens het UWV mag de werkgever dit niet zomaar doen zonder te overleggen of mij daarvan op de hoogte te brengen en hadden ze mij ook ziek uit dienst moeten melden.
Nu is mij geadviseerd om de werkgever een loonvordering te sturen en dat zij ten onrechte mij hebben beter gemeld en moet ik hun sommeren om het resterende bedrag alsnog per omgaande over te maken.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of misschien een voorbeeld brief heeft welke ik naar mijn werkgever kan sturen?
Alvast bedankt,
Mike |
|
|
|
 |
FER ZX9-R
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 15:28 Onderwerp: |
|
|
Wellicht ter controle even mijn tot nu toe opgestelde brief ter controle?
AANGETEKEND
XXXX, 24 januari 2011
BETREFT: LOONVORDERING!!!
Geachte heer ....,
naar aanleiding van een bezoek aan het UWV heden morgen is gebleken dat .... (hierna te noemen werkgever), ....... (hierna te noemen werknemer) per 31 december jl. niet ziek uit dienst heeft gemeld bij het UWV daar werknemer zich wel per ..... jl. bij werkgever heeft ziek gemeld. Werkgever heeft ten onrechte werknemer op .....jl. weer beter gemeld zonder werknemer te informeren dan wel de gemaakte afspraken met ....., waarin zij werknemer ziek uit dienst zou melden, na te komen.
In de periode van ..... ben ik bij uw bedrijf in dienst geweest en is er
gebleken dat u het dienstverband financieel niet correct met mij heeft afgewikkeld en dat u ten onrechte vakantiedagen heeft verrekend. Mede hierdoor heb ik tot op heden van u geen juiste uitbetaling ontvangen van het loon over de periode..... en het vakantiegeld over ...... Met verder uitstel van betaling kan ik geen genoegen nemen.
Hierbij verzoek en voorzover nodig sommeer ik u dan ook om binnen zeven dagen na dagtekening van deze brief over te gaan tot betaling en de ten onrechte verrekende vakantiedagen terug te draaien. Tevens verzoek ik u om mij ter controle een specificatie van vakantiedagen/eindafrekening toe te zenden. Mocht u binnen deze termijn niet aan dit verzoek respectievelijk deze sommatie voldoen, dan stel ik u reeds nu voor alsdan in gebreke en zal ik onverwijld rechtsmaatregelen tegen u treffen, waarbij naast het loon ook de wettelijke rente, de vertragingsrente ex art. 7:625 BW, alsmede de wettelijke verhoging ex artikel 18 c Wet Minimumloon en Minimum vakantiebijslag in rechte zal worden gevorderd. Tevens zal ik de rechter verzoeken u te laten veroordelen in de gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten.
Vooralsnog hoop ik dat het zover niet hoeft te komen.
Hoogachtend, |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 15:55 Onderwerp: Werkgever meldt ten onrechte beter |
|
|
Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.
Ik heb geen ervaring hiermee. Wel lijkt me de sommatiebrief overeenkomstig de voorbeelden van sommatiebrieven te zijn. Een paar puntjes:
- Bovenaan de brief: naam, adres, tel. en e-mail van afzender. Dan regel wit.
- Dan volgt naam en adres van ontvanger. Regel wit.
- Betreft: loonvordering (kleine letters, zonder uitroeptekens).
- Vermelding bankrekeningnummer, ten name van.
Voor het geval het tot een kort geding mocht komen: het gaat in dit geval om een loonvordering op grond van art. 7:629 lid 1 BW (loondoorbetaling tijdens ziekte, max. 70%, of zoveel meer als in de CAO bepaald). De zieke werknemer is alleen ontvankelijk in zijn vordering, als hij een second opinion van de verzekeringsarts van het UWV kan overleggen (art. 7:629a BW).
Met vriendelijke groet,
Marja Verstralen
---------------------------
Mat. 7:7-8 Ha Mashiach Yeshua: “Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden.” |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 21:01 Onderwerp: |
|
|
M.i. is er geen second opinion UWV (tegenwoordig deskundigenbeoordeling genoemd) noodzakelijk. Ik begrijp uit het verhaal dat er helemaal geen bedrijfsarts aan te pas is gekomen en de werkgever alles op eigen houtje heeft geregeld. Een werkgever kan de arbeidsongeschiktheid niet bepalen en heeft dus verzuimd om dit door een bedrijfsarts te laten beoordelen en is alleen daardoor al betalingsplichtig gedurende de ziekteperiode. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 22:58 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de correctie.
Ik heb het nog even nagelezen in W.C.L. van der Grinten 'Arbeidsovereenkomstenrecht', Kluwer, Deventer: 2005, p. 124:
- Geen second opinion vereist, als 'first opinion' ontbreekt (art. 7:629a lid 2 BW en Ktg. Emmen 27 juni 2001, JAR 2001, 147).
- Geen second opinion vereist in kort geding (wetsgeschiedenis). |
|
|
|
 |
FER ZX9-R
|
Geplaatst: wo 26 jan 2011 18:12 Onderwerp: |
|
|
Alvast bedankt voor de reactie's voor zover.
Doorbetaling ivm ziekte is niet aan de orde daar werknemer ook met ziekteverlof 100% krijg vergoed/uitbetaald. Echter het op eigen houtje beter melden zonder overleg met de werknemer en daardoor 2 weken verlof in minder brengen op het aantal vakantiedagen waardoor werknemer in dit geval 80 uur in mindering krijgt gebracht is in mijn inziens niet correct.
Werkgever heeft zelf geen arbeidsarts ingeschakeld, echter mocht het er van komen dan kan werknemer bij de huisarts, internist, ziekenhuis e.a. aantonen dat werknemer in de tussenliggende periode wel degelijk allerlei onderzoeken heeft gehad. Werkgever heeft daarom nooit beter morgen melden, maar ook tijdens ziekteverlof geen vakantiedagen in mindering mogen brengen.
Punt van aandacht nu is om werkgever aan te schrijven en vragen om de vakantiedagen alsnog uit te betalen? |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: wo 26 jan 2011 21:22 Onderwerp: |
|
|
Ja, loon vorderen plus afrekening plus wettelijke rente plus boetebeding.
Artikel 7:625 BW
1.Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer, indien dit niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.
2.Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken. |
|
|
|
 |
FER ZX9-R
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 12:29 Onderwerp: |
|
|
oke, super!
Bedankt voor zover, ik zal nog even de uitkomst berichten als het zover is... |
|
|
|
 |
FER ZX9-R
|
Geplaatst: vr 04 feb 2011 0:43 Onderwerp: |
|
|
bijgaand nog even de berekening welke werkgever in 1e instantie heeft verstrekt, echter na mijn brief waarin ik werkgever gevraagd heb om binnen 7 dagen het vakantiegeld/dagen uit te keren (dit zou afgelopen dinsdag zijn) heb ik de 2e berekening ontvangen met een kopie CAO voor de in minder gebrachte CBD dagen.
Per saldo heb ik wel iets gewonnen omdat ze over gaan maken, maar niet binnen de door mij gestelde termijn. Ik heb met rente niets gedaan in mijn brief, maar vraag me nu af (omdat ze over 3 weken pas gaan betalen) of ze deze dagen zomaar in mindering kunnen brengen en pas over 3 weken kunnen betalen en/of ik dan alsnog rente zou rekenen.
Graag jullie mening en eventueel een berekening. |
|
|
|
 |
FER ZX9-R
|
Geplaatst: vr 04 feb 2011 1:20 Onderwerp: |
|
|
dit keer met de bijlag:
 |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: za 05 feb 2011 20:12 Onderwerp: |
|
|
Ah, zo te zijn ben je werkzaam in de kleinmetaal. Wat betreft de Crisis Bestrijdings Dagen (CBD) moet dat voor 1 oktober ingepland zijn. Zo niet dan moet de werkgever ze uitbetalen. Het kan niet zo zijn dat, omdat het voor de werkgever goed uitkomt, het even op je salaris wordt ingehouden. Dus: wanneer zijn de CBD ingedeeld? |
|
|
|
 |
FER ZX9-R
|
Geplaatst: za 05 feb 2011 22:25 Onderwerp: |
|
|
Hoe kan ik dat achterhalen? Kun je iets meer zeggen over dat indelen? Ik wist niet eens dat ze er waren, zie het op de afrekening staan. eerst nemen ze de dagen mee en daarna weer niet. Ik snap het niet, ze staan er wel om bekend als mensen weg gaan om nog even alles na te pluizen en waar het kan het de mensen even moeilijk te maken. |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 06 feb 2011 15:24 Onderwerp: |
|
|
De werkgever is volgens artikel 18C lid 2 CAO Kleinmetaal verplicht om dit in overleg met OF de OR, OF een werknemers vertegenwoordiging OF als dat er niet is: met instemming van 2/3 van het personeel.
Is dat niet gebeurd dan zijn de dagen niet ingedeeld en moeten die worden uitbetaald volgens artikel 41A CAO Kleinmetaal
Quote: | EENMALIGE UITKERING
Artikel 41a
1. De werkgever die voor een werknemer niet tot toekenning CBD overgaat zoals
omschreven in artikel 18c CAO, dient aan die werknemer een eenmalige uitkering te
verstrekken en wel als volgt.
De werkgever betaalt aan de werknemer in de maand waarin hij tot uitbetaling
overgaat eenmalig 1,5% van 12 maal het salaris van de werknemer over de maand van
uitbetaling respectievelijk eenmalig 1,5% van 13 maal het vierwekensalaris over de
periode waarin de eerste van de maand van uitbetaling valt.
2. De werkgever kan ook gedeeltelijk CBD toekennen. In dat geval moet het resterende
deel van de niet toegekende CBD worden uitbetaald conform lid 1. De uitbetaling
geschiedt dan op basis van rechtevenredigheid.
Aantekening:
Dat wil zeggen wanneer bijvoorbeeld 2 van de 3½ CBD is toegekend, vindt de uitkering plaats over de resterende 1 ½
CBD: 1½ CBD gedeeld door 3 ½ CBD maal 1,5% geeft een eenmalige uitkering ad 0,64%.
3. Indien de werkgever (een deel) CBD heeft toegekend en deze in het laatste kwartaal
van 2010 heeft ingeroosterd maar op 31 december 2010 is/zijn deze CBD niet genoten
dient de werkgever tot een eenmalige uitkering over te gaan bij de eerstvolgende
salarisbetaling betreffende (het deel van) de niet genoten CBD conform de systematiek
van lid 2.
4. Indien in 2010 het dienstverband een gedeelte van het jaar betreft geldt het
vorenstaande naar evenredigheid van de duur van dat dienstverband.
5. De eenmalige uitkering is rechtevenredig aan het aantal CDB volgens artikel 18c lid 7
en betaling vindt plaats volgens de regeling van hiervoor bedoeld lid 2. |
CAO is daar erg duidelijk in. Dus het is aan de werkgever om te bewijzen dat deze voor 1 oktober 2010 zijn ingedeeld, krijgt u geen antwoord dan heeft u dus nog loon tegoed van uw werkgever (uitkering CBD). Ik denk dat het dan tijd wordt om de werkgever een aangetekende brief te sturen met een termijn erin vermeld waarop hij het loon moet uitkeren en dat u anders genoodzaakt bent dit aan dit bij rechte terug te vorderen. Wordt hier niet op gereageerd dan is helaas de enige weg: naar de rechter. |
|
|
|
 |
FER ZX9-R
|
Geplaatst: zo 06 feb 2011 16:43 Onderwerp: |
|
|
Ik heb me sinds gister suf zitten bedenken hoe de dagen zijn toegekend. Ik herinner mij dat ze in het verleden wel (voor 1 oktober) door personeels zaken even tussen neus en lippen door hebben aangegeven van "oh ja, in december krijgen jullie eenmalig 3 dagen extra verlof cf. CAO" maar heb er nooit iets van op papier gezien. We hebben pas sinds november een OR en overleg met een percentage van het personeel is er naar mijn weten niet geweest.
Ik denk dat ik nog maar eens een brief aangetekend moet versturen.
Iemand ervaring met het opstellen / berekenen van de juiste rente ivm het uitblijven van de betaling? |
|
|
|
 |
WimWest
|
|
|
|
 |
|