Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 12 aug 2025 22:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ineens bericht incassobureau
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Axe

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 23:05    Onderwerp: Ineens bericht incassobureau Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik kreeg afgelopen weekend een brief binnen van een incassobureau met de melding dat ik nog verlengingskosten had open staan bij Videoland. Het gaat over een gehuurde DVD die te laat is terug gebracht. Ik weet niet of hij überhaubt terug gebracht is. Het rare is dat het gaat over de volgende verhuurdatum: 2-9-2007.

Ik woonde toen op een ander adres dan waar ik op dit moment woon. De brief is wel op mijn huidige adres aangekomen. In het verleden ben ik nooit op de hoogte gebracht door Videoland dat de DVD niet geretourneerd is. Het gaat over een bedrag van €60,40 waarvan de incassokosten €37,- bedragen.

Wat kan ik het beste doen?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 15:00    Onderwerp: Ineens bericht incassobureau Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.

Mijns inziens klopt de door de videotheek gevolgde procedure:
- Wanneer men een gehuurde DVD te laat terugbrengt, houdt men juridisch gezien de DVD onrechtmatig onder zich en mag de videotheek een vergoeding vorderen gelijk aan de huurprijs en eventueel schadevergoeding (art. 7:225 Burgerlijk Wetboek).
- De videotheek hoeft de huurder niet eerst in gebreke te stellen, omdat het gaat om een vordering uit onrechtmatige daad (art. 6:83 sub b BW). De videotheek mag dus direct nakoming van deze vordering van u eisen, zonder u eerst op de hoogte te brengen.
- De in rekening gebrachte incassokosten kloppen: bij een hoofdsom t/m 250 euro, worden incassokosten van 37 euro als redelijk aangemerkt, zonder BTW (verhuurder is niet BTW-plichtig). Tabel incassokosten: www.schuldinfo.nl. De videotheek mag deze incassokosten als schadevergoeding van u vorderen (art. 7:225 BW en art. 6:96 lid 2 sub c BW).

Dan rest alleen de vraag of de hoofdsom van 60,40 euro klopt. U zou bij de videotheek kunnen informeren, of en wanneer de DVD is teruggebracht. Wellicht is in de algemene voorwaarden van de videotheek nog een maximum aan de boete gesteld.
Als het bedrag klopt, is het zaak te betalen.

Met vriendelijke groet,

Marja Verstralen
---------------------------
Mat. 7:7-8 Ha Mashiach Yeshua: “Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden.”
Jacomine

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Axe,
Ik heb gehoord dat Videoland meer van dit soort praktijken uithaalt. Zij menen dat een bepaalde DVD is gehuurd en vervolgens niet is teruggebracht. Bij mensen die ik ken gebeurde dit in een periode dat zij (aantoonbaar) op vakantie waren. En zij zijn niet de enigen... lees bijvoorbeeld http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=51&t=67059

Niet dat je blindelings moet doen wat ik zeg maar ik zal jou hetzelfde aanraden als ik mijn kennissen heb aangeraden: Betwist de vordering. Helpt dit niet, bel het incassobureau maar op, zeg dat ze geen verdere kosten hoeven te maken maar jou meteen mogen dagvaarden. óf ze menen dat het bedrag te laag is om voor te dagvaarden, óf ze brengen een dagvaarding uit die niet helemaal juist is (bijvoorbeeld een zittingsdatum op dagen waarop geen zittingen worden gehouden) óf je moet echt voor de rechter komen. De rechter kan wellicht zelf denken dat het zonde van zijn tijd is.

In ieder geval, op het internet zijn genoeg forums te vinden met over de spookincasso's van videotheken, dus eventueel kan je zien wat anderen hebben gedaan. Ik zou het in ieder geval zeker niet betalen. Vraag het incassobureau maar om bewijs dat jij inderdaad de DVD('s) onterecht onder je hebt gehouden.

Overigens moet ik, als ik een incasso-opdracht geef aan zo'n bureau via het advocatenkantoor waar ik werk, altijd de vordering staven met op zijn minst herinneringen en aanmaningen. Genoeg bla-bla nu, succes ermee!!
Axe

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 27 jan 2011 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Jacomine,

Bedankt voor je bericht, ik ben ook zeker niet van plan om te gaan betalen, de berichten op het radar-forum geven me hoop in deze.

Ik heb inmiddels een mail gestuurd met de melding dat ik nooit een aanmaning van videoland heb gehad en daarnaast nooit een dergelijke dvd gehuurd heb. Ook dat het feit zich meer dan 3 jaar geleden heeft afgespeeld.

Hierop heb ik een mail terug gekregen die gericht was aan iemand anders, zeker niet mijn naam in ieder geval. Daarnaast vermelden ze dat er wel degelijk aanmaningen gestuurd zijn naar mijn oude adres (wat dus niet zo is aangezien ik dan wel op de hoogte hiervan zou zijn). De woonplaats van mijn oude adres is ook niet juist gespeld. Oftewel een slordig haastig mailtje van hun kant.

Kan ik nu het beste vragen om bewijzen en herinneringen? Ik ben een beetje huiverig voor een dagvaarding. Moet ik dit ook via mail doen of echt aangetekende brieven versturen?

Alvast bedankt.
Jacomine

BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Axe,

Probeer zoveel mogelijk schriftelijk te doen in ieder geval, i.v.m. een eventuele bewijslast later. Aangetekend verzenden is in principe altijd goed, omdat het excuus "sorry, niet ontvangen" dan in ieder geval niet opgaat. Dat het naar jouw oude adres is gestuurd tja... dat klinkt in ieder geval als een slap excuus. Trouwens, zoals op veel fora te lezen is, vertellen ze dit tegen iedereen. Voor een dagvaarding hoef je echt niet bang te zijn, in dit geval (zeker omdat ze dit vaker doen...) zou ik eerder zeggen: Laat maar komen. Het komt dan voor bij de kantonrechter, en daar mag je jouw eigen verdediging doen dus voor advocaatkosten hoef je niet bang te zijn. Voor de vorm kan je overigens altijd een soort schikkingsvoorstel doen, de kans is groot dat ze daar niet mee akkoord gaan maar dan heb jij wel je goede wil laten zien. Ik ben geen expert in deze zaken, maar je verzetten en het wellicht uiteindelijk aan de rechter overlaten is een beter idee dan het zomaar te betalen.
Overigens heeft het incassobureau maar één middel om te zorgen dat mensen betalen en dat is angst inboezemen. Verder stelt zo'n bureau niet veel voor. Maar nogmaals; vraag van alles maar afschriften en bewijzen (en natuurlijk schriftelijk).

Succes!
Jacomine

BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens moet je geen schikking aanbieden indien je meent dat je die dvd überhaupt nooit hebt geleend... Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds