Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 12 aug 2025 22:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gekocht via internet, niets ontvangen: geld kwijt?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Blues

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 0:21    Onderwerp: Gekocht via internet, niets ontvangen: geld kwijt? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Vorig jaar augustus een muziekinstrument gekocht via een forum, bij een persoon in België. Betaald via paypal, en het pakket werd opgestuurd via UPS. UPS maakte er een zooitje van, het pakket raakte zoek, later toch weer gevonden en afgeleverd in Duitsland ipv Nederland. UPS weet niet meer waar het pakket is en heeft officieel verklaard dat het pakket zoek is. Probleem:

Ik heb geen pakket ontvangen, de Belg heeft wel iets opgestuurd (bewijs van voucher aanwezig). Ik heb niets ontvangen, de Belg zou mij een instrument leveren en blijft in gebreke. Ik heb hem gevraagd mijn € 800,- terug te storten. Dit doet hij niet, omdat hij vindt dat het probleem wordt veroorzaakt door UPS. Hij betaalt mij niet voordat hij € 800,- compensatie heeft gekregen van UPS voor het zoekgeraakte pakket.

Ik heb geprobeerd via UPS mijn geld terug te krijgen. UPS gaat hier niet op in, omdat de Belg de opdrachtgever is van de verzending, en de Belg alleen recht heeft op een vergoeding (van € 800,-).

Nu zit ik in een impasse: ik heb nooit iets ontvangen, de Belg geeft mij mijn geld niet terug omdat hij niets heeft ontvangen van UPS. Dat de Belg niets ontvangt is niet mijn probleem, ik heb een overeenkomst met de Belg en die komt hij niet na: dus geld terug (toch?). UPS geeft mij geen informatie of de vergoeding al aan de Belg is uitbetaald, omdat ik de opdrachtgever niet ben voor de verzending.

Vraag 1: sta ik in mijn recht om mijn geld terug te eisen?
Vraag 2: hoe doe ik dat? Vriendelijk vragen via telefoon/mail schiet niet op.

Alvast bedankt voor enig advies!

Blues
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 11:56    Onderwerp: Re: Gekocht via internet, niets ontvangen: geld kwijt? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blues schreef:
Hallo allemaal,

Vorig jaar augustus een muziekinstrument gekocht via een forum, bij een persoon in België. Betaald via paypal, en het pakket werd opgestuurd via UPS. UPS maakte er een zooitje van, het pakket raakte zoek, later toch weer gevonden en afgeleverd in Duitsland ipv Nederland. UPS weet niet meer waar het pakket is en heeft officieel verklaard dat het pakket zoek is. Probleem:

Ik heb geen pakket ontvangen, de Belg heeft wel iets opgestuurd (bewijs van voucher aanwezig). Ik heb niets ontvangen, de Belg zou mij een instrument leveren en blijft in gebreke. Ik heb hem gevraagd mijn € 800,- terug te storten. Dit doet hij niet, omdat hij vindt dat het probleem wordt veroorzaakt door UPS. Hij betaalt mij niet voordat hij € 800,- compensatie heeft gekregen van UPS voor het zoekgeraakte pakket.

Ik heb geprobeerd via UPS mijn geld terug te krijgen. UPS gaat hier niet op in, omdat de Belg de opdrachtgever is van de verzending, en de Belg alleen recht heeft op een vergoeding (van € 800,-).

Nu zit ik in een impasse: ik heb nooit iets ontvangen, de Belg geeft mij mijn geld niet terug omdat hij niets heeft ontvangen van UPS. Dat de Belg niets ontvangt is niet mijn probleem, ik heb een overeenkomst met de Belg en die komt hij niet na: dus geld terug (toch?). UPS geeft mij geen informatie of de vergoeding al aan de Belg is uitbetaald, omdat ik de opdrachtgever niet ben voor de verzending.

Vraag 1: sta ik in mijn recht om mijn geld terug te eisen?
Vraag 2: hoe doe ik dat? Vriendelijk vragen via telefoon/mail schiet niet op.

Alvast bedankt voor enig advies!

Blues

Volgens mij kun je bij Paypal aangeven dat je niets hebt ontvangen, waarna je als het goed is je geld terugkrijgt. Je zult alleen even moeten checken of dat ook na een half jaar nog lukt.

Alternatief is om een Belgisch incassobureau (of een Belgische advocaat) in te schakelen.
Furr

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Via Paypal kan alleen binnen 30 dagen geld terug vragen. Had je direct na 28 dagen moeten doen. Ik heb ook ooit 1x die fout gemaakt.... nu standaard na 28 dagen geen pakket? Geld terug. Soms krijg je na 2 maand ineens een pakket, heb je dus EN je pakket EN je geld terug Wink
Blues

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor een reactie,

Tja, het pakket was zoek en voordat UPS officieel toegaf dat het pakket kwijt was, waren die 30 dagen al om.

Maar als ik het goed begrijp heb ik wel recht op mijn geld en moet ik het bij de Belg verhalen. Dat betekent dus een Belgisch incassobureau?

Blues.
Blues

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 10:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij gebrek aan kennis even aan het googelen geslagen: Op de site van European Concumer Centre België http://www.eccbelgie.be/faq-kopen-op-internet-s42771.htm staan enkele vragen van particulieren die denk ik op mijn situatie van toepassing zijn:

Vraag 4. 5 weken geleden bestelde ik op het internet een uniek exemplaar van een boek als geschenk voor mijn echtgenoot. Zijn verjaardag is intussen voorbij en ik heb nog steeds niets ontvangen. Wat kan ik doen?

Antwoord: Het contract is automatisch ontbonden als het bestelde goed niet werd geleverd binnen de 30 dagen vanaf de dag na de bestelling. Als je de verkoper al betaalde, moet hij je binnen de dertig dagen terugbetalen.

Vraag 12. Ik bestelde een cd maar heb hem niet ontvangen. De verkoper zegt dat hij de cd heeft verzonden en dat ik maar contact moet opnemen met de post. Heeft de verkoper gelijk?

Antwoord: Nee, de verkoper is verantwoordelijk voor de levering. In geval van problemen met de levering, mag hij je niet doorsturen naar de post. De verkoper moet zelf contact opnemen met de post en bewijzen dat de levering effectief heeft plaatsgevonden. Als hij dit bewijs niet kan leveren, moet hij jou een identiek goed zenden of je terugbetalen.

Vooral het laatste antwoord is in mijn voordeel. De levering heeft niet effectief plaatsgevonden.

Klopt dit?
Blues

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog een vraag. Wanneer ben je eigenaar van roerende goederen (muziekinstrument?) In mijn geval: ben ik eigenaar bij volledige betaling, of pas eigenaar wanneer het roerende goed fysiek wordt geleverd? Dit is ook belangrijk voor de vraag wie er verantwoordelijk is voor de levering via UPS: de koper of verkoper. Ik zeg de verkoper, die heeft er ook voor betaald en is de opdrachtgever.

Groet!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bent eigenaar zodra er is geleverd. Betaling is hiervoor geen voorwaarde.

In jouw geval is er nooit geleverd, dus ben je geen eigenaar geworden.

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mooi. Het Europese consumenten centrum mailt het volgende:

Aangezien uw klacht gaat over een Belgische particulier en niet over een Belgische ondernemer kan het ECC u niet assisteren. Wel willen wij u hierbij graag informeren over uw mogelijkheden om uw recht te halen. Om een terugbetaling te ontvangen van de Belgische particulier kunt u een van de volgende twee gerechtelijke procedures starten:

- de procedure voor geringe vorderingen tot € 2.000,-
- de Europese betalingsbevelprocedure.

Ik ga nu het volgende doen: Ik schrijf een aangetekende brief waarin ik de Belg in gebreke stel en hem sommeer om binnen 14 dagen mijn geld terug te storten. zo niet, dan zal ik mij beroepen op bovenstaande procedures.

Blues.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds