Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 12 aug 2025 22:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Risico(fraude)'s van verstrekken van kopie paspoort??
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jino1981

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: za 05 feb 2011 0:08    Onderwerp: Risico(fraude)'s van verstrekken van kopie paspoort?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede dag,

Ik zit met een twijfelachtige situatie nl:

Ik werd een paar maanden terug(nov 2010) benaderd door een vriend(kennis) met de vraag of ik voor zijn ondertrouw getuige wil zijn.

Hiervoor had hij alleen mijn kopie paspoort nodig en ik heb zonder erbij na te denken hem dat(scan van mijn paspoort als bijlage) gemaild.(Het schijnt zo te zijn dat je tegenwoordig als getuige(bij ondetrouw) fysiek niet meer aanwezig hoeft te zijn maar hoeft alleen een kopie id aan een van het koppel mee te geven)

Het was stom van me om zonder na te denken dat door te mailen(gelukkig heb ik in de mail wel duidelijk erbij gezet dat ik mijn kopie paspoort verstrek tbv getuigenverklaring van de ondertrouw maar ik heb niks op de kopie zelf gemarkeerd waar het evt voor dient).

Nu komt het volgende:

Ik heb daarna niks meer vernomen dus vroeg ik hem hoe het is verlopen.
Toen deelde hij me een tijdje later (dec 2010) mede dat de ondertrouw niet door is gegaan(vanwege het feit dat zijn geboorteakte vanuit buitenland moest komen en dat er ook andere redenen waren waardoor het is uitgesteld).

Aangezien ik hem niet heel erg goed ken ben ik nu een beetje bang van het feit dat hij evt (in het slechtste geval) kan frauderen met de kopie van mijn paspoort.

Is het terecht dat ik me zorgen maak om bovenstaande of is het onmogelijk om met kopieen van paspoort te frauderen(bv. verzekering of abonnement afsluiten). Ik maak me juist zorgen omdat hij beetje vaag is in alles (waardoor ik hem niet 100% vertrouw)en naar mijn weten is hij ook parttime werkzaam bij een verzekeringskantoor(intermediar) van zijn broer en hierdoor ben ik extra bang dat hij evt misbruik gaat maken van mijn kopie paspoort. En vandaag ben ik trouwens ook gevraagd of ik voor zijn neef die naar Nederland wil komen op vakantie een invitationletter kan schrijven(omdat ik nederlandse nationaliteit heb en hij niet). Dit verergert mijn twijfels nog erger...

Is er evt de mogelijkheid om na te laten kijken of er naast de door mezelf aangevraagd/afgesloten abonnementen/contracten evt andere contracten/abonnementen zijn afgesloten(fraude)door hem?

Laatst aangepast door jino1981 op za 05 feb 2011 21:43, in totaal 3 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 05 feb 2011 21:13    Onderwerp: Re: Risico(fraude)'s van verstrekken van kopie paspoort?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

jino1981 schreef:
Ik werd een paar maanden terug(nov 2010) benaderd door een vriend(kennis) met de vraag of ik voor zijn ondertrouw getuige wil zijn.

Hiervoor had hij alleen mijn kopie paspoort nodig en ik heb zonder erbij na te denken hem dat gemaild.(Het schijnt zo te zijn dat je tegenwoordig als getuige(bij ondetrouw) fysiek niet meer aanwezig hoeft te zijn maar hoeft alleen een kopie id aan een van het koppel mee te geven)

Bij ondertrouw heb je géén getuigen nodig (of dit moet de afgelopen 5 jaar veranderd zijn, dan aub correctie van iemand..).
Je moet dan wel een kopie id van de getuigen inleveren omdat deze nodig zijn als ze getuige zijn bij de bruiloft zélf.
jino1981

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: za 05 feb 2011 21:38    Onderwerp: Re: Risico(fraude)'s van verstrekken van kopie paspoort?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bij ondertrouw heb je géén getuigen nodig (of dit moet de afgelopen 5 jaar veranderd zijn, dan aub correctie van iemand..).
Je moet dan wel een kopie id van de getuigen inleveren omdat deze nodig zijn als ze getuige zijn bij de bruiloft zélf.

Op http://www.theperfectwedding.nl/Ondertrouw.htm staat het volgende:

Wat wordt er gevraagd als je in ondertrouw gaat?

Bel van te voren de burgerlijke stand in de plaats waar jullie in ondertrouw gaan wat je moet meenemen. Over het algemeen wordt er het volgende gevraagd:

•Kopie legitimatie van de getuigen;
•Legitimatie van jullie beiden;
•Afschrift van de gemeentelijke basisadministratie waarin de burgerlijke staat en de nationaliteiten staan vermeld;
•Verschuldigde leges;
•Eventueel bewijs van echtscheiding;
•Eventueel bewijs van overlijden vorige partner.
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 05 feb 2011 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, dat zei ik toch ook Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds