|
Auteur |
Bericht |
stefan123
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 26 jan 2011 20:12 Onderwerp: Niet betaald |
|
|
Hallo,
Ik werk(40 uur) in een callcenter (tijdelijk contract 4maanden)en heb 1 keer in de week training(intern).
Nu is deze training onbetaald, maar ik moet wel een uur eerder komen 8 in plaats van 9, tevens verwachten/eisen ze dat ik er normaal om kwart voor 9 ben(voor kick-off), terwijl ik pas om 9 uur betaald wordt
Is dit geoorloofd?
Staat niets over in arbeidsovereenkomst en geen CAO
Wel staat er:
''Werktijden vinden plaats van maandag tot en met vrijdag tussen 6.00 en 20.00 uur (afhankelijk van planning) met een lunchpauze van een half uur. Tevens is er een roulatiesysteem voor de zaterdagen. Het bedrijf behoudt zich het recht voor de vaste werktijden aan te passen'' |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 26 jan 2011 21:12 Onderwerp: |
|
|
De uren welke u de bedongen arbeid verricht (dus ook training) dienen volledig te worden betaald. Uw werktijden zijn flexibel volgens uw arbeidsovereenkomst, dus als u eerder moet beginnen is dit volgens opdracht werkgever en valt binnen de arbeidstijden, zoals afgesproken. |
|
|
|
 |
stefan123
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 26 jan 2011 21:56 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de snelle reactie,
Het kwartier waarover ik het had 8:45-9:00 niet betaald, is bedoeld als 'peptolk'. Jullie moeten zoveel verkopen en of andere mededelingen, Daarna mag je even wat voor jezelf doen of roken. Maar ze kunnen je toch niet verplichten om onbetaald wel om 8:45 aanwezig te zijn? Geen van de werknemers is het er mee eens, maar nog niemand heeft er wat van gezegd tot nog toe. Op jaar basis gaat dat kwartier en de training x 20 man aardig wat voordeel opleveren als het onbetaald is. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 19:34 Onderwerp: |
|
|
Instructies werkzaamheden, mededelingen en peptalks dienen onder werktijd gegeven te worden en werktijd start door opdracht aanvangstijd werkgever. |
|
|
|
 |
Cupida Legum
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 9
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 22:14 Onderwerp: |
|
|
Is op de overeenkomst een uitzend-cao van toepassing? Dan kan de werkgever in veel gevallen snel van je af en zal dit zeker worden overwogen op het moment dat je aanspraak maakt op deze uren (want dat ze gewoon betaald moeten worden, lijkt me buiten enige twijfel).
Ja kan natuurlijk altijd overwegen om - eventueel nadat het contract niet is verlengd - alsnog een vordering over deze uren bij je werkgever neer te leggen. Zo nodig kan dat eenvoudig via de kantonrechter, waarvoor je geen advocaat nodig hebt. Wat dan wel van belang is, is dat je hiervan kan voorzien in bewijs. Dus als er memo's, e-mails en dergelijke zijn waarin de werkgever hiertoe opdracht geeft, bewaar ze dan! Ook getuigen / collega's kunnen daartoe dienen, maar schriftelijk bewijs is altijd gemakkelijker. Dan zou je dus kunnen doorwerken en het loon later alsnog kunnen vangen.
Nog even terzijde: de ovk is voor bepaalde tijd. Als niet schriftelijk is overeengekomen dat deze tussentijds kan worden opgezegd door beide partijen, dan kan de overeenkomst niet tussentijds worden opgezegd. Maar let op: dan moet het niet een uitzend-cao betreffen, want daarbij heb je de eerste tijd geen rechten zoals in een 'normale' arbeidsovereenkomst. |
|
|
|
 |
|