|
Auteur |
Bericht |
H
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 04 jan 2011 16:07 Onderwerp: Geschil tussen bestuur en lid sportvereniging |
|
|
Hallo allemaal,
Mijn vrouw is sinds kort bestuurslid van de plaatselijke sportvereniging.
Het is haar opgevallen dat één lid al 8 jaar teveel betaald heeft. Het bedrag dat hij teveel betaald heeft is ongeveer 950 euro. Zij heeft hem namens het bestuur daarop attent gemaakt.
Een aantal feiten:
Hij heeft een machtiging ondertekend waar hij zelf het bedrag op heeft moeten zetten naar de bank gestuurd voor automatische afschrijving. Ook heeft hij meerdere malen de prijzen van de verschillende sporten onder ogen gehad en heeft niks opgemerkt. Zelfs zijn vrouw heeft hem gewezen op het hoge bedrag. Ook toen heeft hij geen actie ondernomen.
Hij zegt dat het aannemelijk is dat destijds het bedrag op de machtiging niet door hem maar door de vereniging is ingevuld.
Omdat het bestuur vindt dat beide (de vereniging en de persoon in kwestie) verantwoordelijk zijn heeft het bestuur een voorstel gedaan om van het afgelopen boekjaar het teveel betaalde terug te betalen en de helft van het teveel betaalde van de voorgaande jaren.
Dit lijkt me geen onredelijk voorstel maar hij eist het gehele bedrag terug. En blijft voet bij stuk te houden.
Nu is de vraag, heeft hij juridisch (en redelijkerwijs) gezien recht op dat bedrag?
Graag uw mening.
Met vriendelijke groet,
Henk |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 23 jan 2011 13:34 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.
Het spijt me voor de late reactie. Wellicht heeft u er toch nog wat aan:
Het door het lid teveel betaalde is onverschuldigd betaald (6:203 BW). In beginsel heeft het lid dus het recht dit teveel betaalde terug te vorderen.
De vordering uit onverschuldigde betaling verjaart na verloop van vijf jaar, vanaf het moment dat het lid zowel met het feit dat hij onverschuldigd betaald heeft, bekend is, als met degene aan wie hij onverschuldigd heeft betaald. In iedergeval verjaart de vordering twintig jaar naar haar ontstaan.
Vraag in deze is dus, wanneer het lid moet worden geacht bekend te zijn geweest met het bestaan van de vordering. Wellicht is dat het moment waarop zijn vrouw hem op het teveel betaalde wees. Vanaf dat moment is de vijfjaars termijn gaan lopen.
Hopende u toch nog enigszins geholpen te hebben,
Met vriendelijke groet,
Marja Verstralen |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 23 jan 2011 16:55 Onderwerp: |
|
|
Jammer dat deze dubbele post niet tijdig is afgesloten.
(Overigens denk ik dat je antwoord geheel klopt, in het bijzonder dat de verjaringstermijn nog maar pas is gaan lopen, zodat er van verjaring nog geen sprake is en het volledige te veel betaalde bedrag moet worden terugbetaald. In de andere draad speelde nog de vraag of (in het geval van verjaring) het lid verjaarde bedragen nog zou kunnen verrekenen met latere contributiebetalingen. Volgens mij kan dat niet (maar om andere redenen dan ik aanvankelijk stelde).) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 23 jan 2011 18:08 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de informatie en de verwijzing. Helemaal duidelijk. |
|
|
|
 |
H
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 11:56 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.
Het spijt me voor de late reactie. Wellicht heeft u er toch nog wat aan:
Het door het lid teveel betaalde is onverschuldigd betaald (6:203 BW). In beginsel heeft het lid dus het recht dit teveel betaalde terug te vorderen.
De vordering uit onverschuldigde betaling verjaart na verloop van vijf jaar, vanaf het moment dat het lid zowel met het feit dat hij onverschuldigd betaald heeft, bekend is, als met degene aan wie hij onverschuldigd heeft betaald. In iedergeval verjaart de vordering twintig jaar naar haar ontstaan.
Vraag in deze is dus, wanneer het lid moet worden geacht bekend te zijn geweest met het bestaan van de vordering. Wellicht is dat het moment waarop zijn vrouw hem op het teveel betaalde wees. Vanaf dat moment is de vijfjaars termijn gaan lopen.
Hopende u toch nog enigszins geholpen te hebben,
Met vriendelijke groet,
Marja Verstralen |
Hallo marja,
Bedankt voor de reactie.
Met vriendelijke groet,
Henk |
|
|
|
 |
H
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 12:09 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Jammer dat deze dubbele post niet tijdig is afgesloten.
(Overigens denk ik dat je antwoord geheel klopt, in het bijzonder dat de verjaringstermijn nog maar pas is gaan lopen, zodat er van verjaring nog geen sprake is en het volledige te veel betaalde bedrag moet worden terugbetaald. In de andere draad speelde nog de vraag of (in het geval van verjaring) het lid verjaarde bedragen nog zou kunnen verrekenen met latere contributiebetalingen. Volgens mij kan dat niet (maar om andere redenen dan ik aanvankelijk stelde).) |
hallo bona fides,
Ik heb zelfs 2 dezelfde draden lopen. Er ging iets mis met het plaatsen en mijn onhandigheid met deze (onoverzichtelijke) forums.
Hoe kan ik een draad afsluiten?
Alvast bedankt,
Henk |
|
|
|
 |
|