|
Auteur |
Bericht |
Mini
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 jan 2011 16:32 Onderwerp: Scenario, hoe bescherm ik mijn rechten? |
|
|
Een beginnend filmmaker heeft belangstelling voor een scenario dat ik járen geleden heb geschreven.
Hij wil het scenario gebruiken voor het maken van een 'low budget' film. Daar zal dus in eerste instantie hoogstwaarschijnlijk geen winst op worden gemaakt. Het is de bedoeling om de film in te sturen naar wat filmfestivals. Máár, wellicht slaat de vervolgens film aan en wordt er op een gegeven moment wel winst gemaakt.
Ik ben natuurlijk heel benieuwd, hoe ik in dit geval mijn rechten het beste beschermen en/of vast laten leggen.
Ik heb hem overigens een (klein) deel van het scenario per mail toegestuurd. Gevraagd of hij dit -na het te hebben gelezen- wil uitprinten, op pagina 1 wil voorzien van naam, adres, datum van ontvangst en een handtekening + een paraafje op iedere volgende pagina, en het geheel vervolgens aan mij te retourneren.
Pas na ontvangst hiervan, wil ik hem het gehele scenario toesturen. Daarná, krijg ik te horen of hij verder wil met mijn verhaal.
Heb ik nu voldoende gedaan om mijn scenario te beschermen tegen misbruik?
Wat is gebruikelijk, kan ik (nu al) een percentage vragen van de eventuele winst? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 12 jan 2011 16:52 Onderwerp: |
|
|
Jij hebt het auteursrecht op het scenario, dus zolang je maar voldoende aannemelijk kunt maken dat jij het hebt geschreven, kun je hem gewoon het hele scenario toesturen. (Sowieso vraag ik me af hoe er sprake kan zijn van serieuze belangstelling zonder het hele scenario gezien te hebben.)
Zodra hij iets met het scenario wil doen (zoals verfilmen), zul jij daarvoor toestemming moeten geven. Op dat moment moet je op papier zetten welke tegenprestatie je in ruil hiervoor vraagt.
Geen idee wat voor tegenprestatie gebruikelijk is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Wilco3
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
|
|
|
 |
Mini
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 jan 2011 13:26 Onderwerp: |
|
|
Mijn dank voor de reacties!
Het scenario heb ik in de tijd dat ik het heb geschreven -zo'n 20 jaar geleden- al laten registreren bij de Belastingdienst. Dat is inmiddels waarschijnlijk niet meer terug te vinden in de administratie.
Ik heb het eerste deel van het scenario per mail naar de beginnende filmmaker gestuurd en gevraagd of hij dit (na het lezen ervan) wilde uitprinten, iedere pagina wilde ondertekenen en het geheel naar mij te retourneren. Dit heb ik inmiddels ontvangen en heb hem vervolgens het volledige scenario toegestuurd.
Ook heb, ontdekte ik kortgeleden, nog een brief liggen -uit 1993- van een bekende Nederlandse filmmaatschappij over hetzelfde manuscript. Zij retourneerden het scenario omdat zij geen belangstelling hadden voor dit genre.
Sta ik nu een beetje sterk met deze 'bewijzen', mocht er iets mis gaan? |
|
|
|
 |
|