|
Auteur |
Bericht |
mark1977
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 jan 2011 11:38 Onderwerp: Geen werkzaamheden naast contract? |
|
|
Hallo allemaal,
mijn vriendin werkt in de kinderdagopvang, maar wil voor zichzelf beginnen als gastouder. In haar contract staat dat ze geen werkzaamheden naast die op het dagverblijf mag hebben. Mag ze dan wel ouders werven om hun kind in de toekomst naar haar te brengen? Werven is geen werk aangezien je er niets voor betaalt krijgt toch? |
|
|
|
 |
113b
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 jan 2011 14:40 Onderwerp: |
|
|
Dit is idd een actie op het scherpst van de snede.
Een aantal zaken die me nu te binnen schieten; misschien kunnen anderen hierop inspelen:
1. Is er geen concurrentiebeding opgenomen?
In mijn contract staat deze bepaling:
Quote: | Tevens is het de werknemer verboden om binnen een tijdvak van 1 jaar na beëindiging der dienstbetrekking alleen of met anderen een soortge¬lijk bedrijf als dat van werkgever uit te oefenen of daaraan rechtstreeks of zijdelings deel te nemen of daarbij betrokken te zijn, alsmede om in genoemde periode relaties van werkgever te benaderen of te doen benaderen met het oogmerk om alleen of met anderen dan wel voor anderen zaken te doen op het gebied waarop werkgever werkzaam is. |
2. je moet je als een goed werknemer gedragen; dat doe je niet door "kinderen te ronselen" voor je toekomstig eigen bedrijf.
3. de vraag blijft: frustreert dit de belangen van de werkgever? is een kinderdagopvang anders dan gastouder (andere uren). Ik meen overigens dat een kinderdagopvangjuffrouw best 's avonds mag oppassen bij de buren, of in het weekend kassajuffrouw mag zijn. Dus het is maar nét hoe je het interpreteert. Zou je de exacte zinnen kunnen overnemen op dit forum; dat brengt meer duidelijkheid. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 jan 2011 15:47 Onderwerp: Geen werkzaamheden naats contract? |
|
|
Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.
Mijns inziens zal het toch gaan werken buiten de overeengekomen arbeid om wanprestatie opleveren, omdat werkgever en werknemer nu eenmaal zijn overeengekomen dat dit niet toegestaan is. Wellicht kunnen in overleg nieuwe afspraken gemaakt worden.
Ook is het niet toegestaan een eigen bedrijf te beginnen en vervolgens klanten van de werkgever te werven. Dat is onrechtmatige concurrentie. In dat geval is uw vriendin aansprakelijk voor de vermogensschade van werkgever.
Aangezien geen sprake is van een concurrentiebeding, is het wel mogelijk andere klanten te werven.
Met vriendelijke groet,
Marja Verstralen |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 21 jan 2011 2:19 Onderwerp: |
|
|
Geen andere werkzaamheden mogen hebben lijkt me geen rechtsgeldige bepaling. Ik zie ook niet in waarom ze bijvoorbeeld op zaterdag niet als postbesteller, kassameisje, of schoenverkoopster of whatever zou kunnen werken. Of op andere dagen.
Vervolgens is de vraag of een concurrentiebeding en/of relatiebeding van toepassing is. Dat moet expliciet en schriftelijk overeengekomen zijn zoals bij 113b.
Geen klanten werven van je eigen werkgever valt, zoals 113b stelt, ook mijn inziens wel onder goed werknemerschap. Ze zou dus wel op staande voet ontslagen kunnen worden en aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de geleden schade. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
|