Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 13 aug 2025 15:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

BOF-regeling
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maartenmaarten

Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 09 jan 2011 0:12    Onderwerp: BOF-regeling Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Moderators: ik heb dezelfde post zojuist onder het kopje 'Fiscaal recht' ook al geplaatst, maar wellicht dat hij hier beter staat. Sluit gerust één van beide.

Hallo allemaal!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende.

Samen met mijn broer en neef voer ik een agrarische onderneming in maatschapsvorm. Mijn broer is afgelopen jaar overleden en samen met mijn schoonzus (de vrouw van mijn broer) heb ik mijn broers aandeel in de onderneming geerfd. Mijn schoonzus is toegetreden tot onze maatschap (mijn neef en ik zitten nu in plaats van met mijn broer dus met mijn schoonzus in de maatschap) en mijn schoonzus en ik konden gebruikmaken van de zogeheten BOF-regeling.

Mijn neef waarmee mijn schoonzus en ik samen in de maatschap zitten, is onlangs ernstig ziek geworden en heeft volgens de doktoren niet lang meer te leven. Hij is alleenstaand en heeft geen kinderen en wil derhalve zijn aandeel in onze onderneming achterlaten aan mijn schoonzus en mij.
Gezien het feit dat wij geen 'directe' familie zijn (dus geen successiebelasting tegen het eerste tarief) en er bij zijn overlijden een aanzienlijke waarde geerfd zal worden, zullen mijn schoonzus en ik dus behoorlijk veel successiebelasting moeten gaan betalen, waarmee de continuiteit van onze onderneming wellicht in het gedrang komt.
Onze vraag is nu, of we ook na het overlijden van mijn neef (dus momenteel gebruikmakend van de BOF-regeling na het overlijden van mijn broer die vorig jaar is overleden) opnieuw in aanmerking kunnen komen voor gebruikmaking van de BOF-regeling.

Dus met andere woorden: kun je binnen een periode van vijf jaar twee keer gebruikmaken van de bof-regeling na een overlijden inzake dezelfde onderneming?

Uiteraard heb ik - de nalatenschap van mijn broer afhandelend - hier tussen neus en lippen door ook onze notaris al naar gevraagd. Maar zij had helaas geen pasklaar en gesloten antwoord. Ze begon erover dat het verschil zou maken of de delen van de maten individueel zouden worden bekeken ofzo en noemde het een 'grijs gebied'. Vanzelfsprekend zullen mijn schoonzus en ik ons hier verder naar laten informeren. Maar gezien de continuering van ons bedrijf ermee gemoeid is houdt ons dit toch behoorlijk bezig. En ook mijn neef zelf zou er een stuk geruster op zijn, wetende dat de onderneming ook in geval van zijn overlijden gewoon voortgezet kan worden.

Wellicht dat één van jullie bekend is met deze materie?

Alvast hartelijk dank voor reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
maartenmaarten

Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2011 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand hier aanwezig die enigszins met deze materie op de hoogte is?
Erg jammer! Reacties zijn alsnog meer dan welkom...
We hebben voor volgende week met zijn drieen een nieuwe afspraak gemaakt bij een juridisch adviseur. Mocht er interesse zijn, houd ik jullie graag op de hoogte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds