|
Auteur |
Bericht |
neilio
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2011 12:35 Onderwerp: Boete NS geen zwartrijder door later tonen bewijs betaling? |
|
|
Geachte heren & dames,
Ik heb gisteren een boete opgelegd gekregen van de conducteurs van de NS.
Kaartje had ik uiteraard aangeschaft, want ik ben niet van het zwartrijden en ik krijg mijn reiskosten vergoed van mijn werk.
Nu was ik het kaartje kwijt, dus een boete volgt.
Ik kan aantonen via mijn betalingsafschrift op ING.nl dat ik wel degelijk een kaartje heb aangeschaft.
Is het mogelijk om dit aan te vechten om alsnog deze boete teniet te doen?
Heb namelijk geen zin om nogmaals het kaartje te betalen + een boete van 35 euro.
Mvg
Neil |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2011 15:48 Onderwerp: |
|
|
Het relevante verbod lijkt mij:
art. 70 lid 1 Wpv 2000 schreef: | Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen. |
Het valt te verdedigen dat je niet "zonder geldig vervoerbewijs" gebruik hebt gemaakt van het openbaar vervoer, zodat de boete ten onrechte is opgelegd.
Misschien kan de NS zich wel beroepen op:
art. 71 Wpv 2000 schreef: | Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen. |
Er is wat voor te zeggen dat je de controle van je vervoerbewijs hebt belemmerd en/of verhinderd.
Sterker echter is:
art. 74 lid 2 Wpv 2000 schreef: | Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen voorts regels worden gesteld over onder meer:
a. het gebruik van vervoerbewijzen;
b. de verplichting tot betaling en het recht op terugbetaling. |
in combinatie met
art. 48 lid 1 Bpv 2000 schreef: | De reiziger die het vervoerbewijs waarvan hij moet zijn voorzien desgevraagd ter controle niet toont of overhandigt, is op vordering van de vervoerder de vervoerprijs verschuldigd die geldt voor het traject tussen vertrekpunt en plaats van bestemming van de reiziger. |
Hier valt m.i. niet onder uit te komen.
Een nette brief naar de NS kan echter helpen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: do 24 mrt 2011 11:34 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Een nette brief naar de NS kan echter helpen. |
Uit eigen ervaring met vrijwel exact hetzelfde geval kan ik dat bevestigen, je zou wel enige coulance kunnen verwachten... sympathieke brief schrijven! _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: vr 25 mrt 2011 12:36 Onderwerp: |
|
|
Op zich vind ik het moeten betalen nog niet eens zo raar. Anders zou ik iedere keer dat ik samen met iemand anders met de trein reis, slechts 1 kaartje kopen. Die betaal ik van mijn rekening en het kaartje geef ik aan mijn reisgenoot. He, vervelend, ik ben mijn kaartje verloren... _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|