Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 6:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

overname van bedrijf
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Relbaz

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011 22:58    Onderwerp: overname van bedrijf Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi,

Ik een aantal vragen waar ik niet zeker van ben, misschien dat 1 van jullie mij hiermee kan helpen.

Ik werk als chaffeur voor een eenmanszaak. Ik ben er altijd van uit gegaan dat ze mijn overuren op tijd betalen. Ik heb nooit naar me cao gekeken want die heb ik nooit van hun onvangen. Mijn overuren werden altijd te laat uitbetaald.

Op 10-1-2011 krijg ik altijd loon plus mijn overuren uitbetaald (is de bedoelling) weer had ik mijn overuren niet. Ik heb me op die dag ziek gemeld (ovespannen) ben de volgende dag naar de huisarts gegaan om het vast te laten stellen. Mijn "baas" heeft mij een aangetekende brief gestuurd met dat ik ontslagen ben op staande voet met reden werkwijgering.

De brief is wel aangetekend verstuurd maar toen ik de brief opende bestond de brief uit 10 regels geen enkele punt of komma. Er stond ook niet in vermeld voor wie die brief was bedoeld. Ik ben er vanuit gegaan dat ik niet ontslagen ben omdat de brief niet aan de eisen voldoet. Ik weet ook dat je niet ontslagen kan worden als je ziek bent.

Ik heb 2 aangetekende brieven verstuurd naar mijn "baast" die voldoen aan de wetteljke eisen. Ik heb in 1 brief gemeld dat ik ziek ben en een blijlage toegevoegd van de dokter. In de 2de brief heb ik aanspraak gedaan op mijn overuren.

Daarna belt mijn "baas" mij op dat ik geen recht heb omdat het bedrijf is overgenomen door zijn zoon onder een andere naam. Hij vermeld mij ook dat ik een contract had moeten tekenen bij zijn zoon anders was ik niet in dienst bij hun.

ik weet als de bedrijfsactiviteiten 1 op 1 zijn overgenomen is sprake van overgang van onderneming (art. 7:662 e.v. BW). In dat geval neemt de verkrijger alle rechten en plichten over van de vervreemder, dus ook de werknemers (art. 7:665 BW).

Ziekte is een opzegverbod in het arbeidsrecht. Ik weet dat als mijn contract afloopt en die loopt 13-2-2011 af dat ze mij uit dienst kunnen doen.

Mijn "baas" wil verder niet toegeven heb alles gedaan. Ik weet niet wat ik verder moet doen en of het goed is wat ik heb gedaan. Hoop dat iemand mij een beetje advies kan geven..

Gr Rosita
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod

Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 7:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad voor ziekte kan de baas jou niet ontslaan.

Betreffende de uitbetaling is belangrijk over welke maand het salaris gaat (voor of na de overname, vermoed ervoor) en of alle rechten en plichten zijn overgenomen door de nieuwe eigenaar.
Relbaz

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi Theod,

Het gaat om mijn salaris van na de overname. Na mijn weten heeft de nieuwe eigenaar alle rechten en plichten overgenomen. Het werk die we verrichten waren gewoon hetzelfde. Alleen ze zijn veranderd van boekhouder verder niets.

Groetjes
Relbaz

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi Theod,

Het gaat om mijn salaris van na de overname. Na mijn weten heeft de nieuwe eigenaar alle rechten en plichten overgenomen. Het werk die we verrichten waren gewoon hetzelfde. Alleen ze zijn veranderd van boekhouder verder niets.

Groetjes
Relbaz

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 13:54    Onderwerp: hi Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi Theod,

Groetjes
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 16:35    Onderwerp: Overname van bedrijf Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.
Mijn visie op uw vragen:

I. Ontslag op staande voet tijdens ziekte

- Het ontslag op staande voet is in beginsel rechtsgeldig.
- Ook tijdens ziekte kan een werknemer op staande voet ontslagen worden. Het opzegverbod wegens ziekte (art. 7:670 lid 1 BW) geldt in dat geval niet (art. 7:670b lid 1 BW).
- De werkgever stelt zich op het standpunt dat de dringende reden voor het ontslag op staande voet bestaat in werkweigering. U stelt zich op het standpunt dat geen sprake is van werkweigering, maar van ziekte en dat dus de dringende reden ontbreekt. U kunt in dat geval kiezen tussen twee rechtsvorderingen:

1. Vernietiging van het ontslag op staande voet vanwege het ontbreken van de vereiste ontslagvergunning van het cwi (art. 6 io. 9 BBA). Dit moet binnen 6 maanden. Daarbij kunt u een vordering tot loondoorbetaling tijdens ziekte tegen de werkgever instellen, met vertragingsvergoeding en wettelijke rente (art. 7:629 lid 1 BW, art. 7:625 BW, art. 6:119 BW). Om ontvankelijk te zijn in die vordering heeft u een second opinion van de verzekeringsarts van het UWV nodig (art. 7:629a lid 1 BW). U kunt dit eerst in een aangetekende brief aan werkgever doen, vervolgens in rechte.

2. U laat het ontslag in stand, maar vordert (gefixeerde) schadevergoeding op grond van art. 7:677 lid 1, 2 en 4 BW en art. 7:680 lid 1 BW, wegens het ontbreken van een dringende reden voor ontslag. Deze bedraagt bij een niet-tussentijds opzegbare arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd het loon verschuldigd voor de gehele resterende duur van het contract. Deze vordering kunt u ook eerst per aangetekende brief aan uw werkgever instellen en vervolgens in rechte.
Daarnaast is het mogelijk bij de rechter schadevergoeding te vorderen wegens kennelijk onredelijk ontslag (art. 7:681 BW) en herstel van de arbeidsovereenkomst (7:682 BW).

Ik weet niet welke vordering het voordeligst is. Vaak wordt primair de vernietigingsvordering ingesteld, en subsidiair (voor het geval de rechter de primaire vordering niet inwilligt) de schadevergoedingsvordering.

Beide vorderingen kunnen in kort geding worden ingesteld.

In verband met behoud van uw recht op WW, na herstel, is het wel zaak iets tegen het ontslag op staande voet te doen.

II. Overgang van onderneming
Inderdaad gaan, zoals u schrijft, bij overgang van onderneming, de rechten en plichten uit de arbeidsovereenkomst mee over op de nieuwe werkgever (art. 7:662 en 663 BW).

U bent nu op staande voet ontslagen. U zult dus eerst het ontslag aan moeten vechten. Als het ontslag vernietigd is, gaat de arbeidsovereenkomst voor de rest van de looptijd over op de nieuwe werkgever en bent u niet verplicht een nieuw contract aan te gaan.

Hopende u hiermee enigszins geholpen te hebben,

Met vriendelijke groet,

Marja Verstralen
---------------------------
Mat. 7:7-8 Ha Mashiach Yeshua: “Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden.”
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

III. Overwerkuren
Deze hoeven niet persé apart uit betaald te worden, maar kunnen in het salaris besloten liggen, zag ik op Wikipedia. In de arbeidsovereenkomst, of CAO kan anders bepaald zijn. In dat geval kunt u nakoming van de arbeidsovereenkomst, of CAO vorderen. Ook met vertragingsvergoeding (art. 7:625 BW) en wettelijke rente (art. 6:119 BW).

Zie overigens voor een voorbeeld sommatiebrief aan werkgever het onderwerp “werkgever meldt ten onrechte beter” op dit forum.
Relbaz

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey Marja,

Heel erg bedankt ik ben hier heel erg mee geholpen.. Ik heb al 2 rechtsgeldige brieven verzonden naar mijn "baas" tje met vordering van de overuren en 1tje waar ik mijn ziekte schriftelijk bevestig met een uitdraai van een doktersverklaring.

Hierop heeft mijn "baas" wel gereageert en die komt nu met mijn praten over hoe de stand van zaken staan. Ik heb liever dat het onderling wordt opgelost dan dat er een hele rompslomp vooraf gaat..

Heel erg bedankt nog

Groetjes Rosita
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: di 25 jan 2011 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

In onderling overleg eruit komen is inderdaad prettiger voor iedereen.

Succes met het gesprek en beterschap toegewenst.

Met vriendelijke groet,

Marja Verstralen
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2011 1:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien het feit dat het contract op 13-02-2011 eindigt lijkt vorderen van schadevergoeding het handigst.
Waarschijnlijk kan dan ook de discussie over al dan niet ziek buiten beschouwing blijven (die zou u namelijk best eens kunnen verliezen aangezien mij hier vooral sprake lijkt van een arbeidsconflict, u zou 'm ook kunnen winnen omdat u niet bij een bedrijfsarts bent geweest, maar hoe dan ook; tricky)
Tenzij u in dienst wil blijven, dan moet u vernietiging van de opzegging inroepen, en voorzover ik nu kan overzien hebt u dat reeds gedaan omdat u hebt gesteld dat is opgezegd in strijd met opzegverbod wegens ziekte. Maar ook dan komen we weer op de vraag of u ziek bent.

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: vr 28 jan 2011 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte TS,

Quote:
die zou u namelijk best eens kunnen verliezen aangezien mij hier vooral sprake lijkt van een arbeidsconflict, u zou 'm ook kunnen winnen omdat u niet bij een bedrijfsarts bent geweest, maar hoe dan ook; tricky

Ben ik niet geheel mee eens. Zo als het er nu voor staat, moet ik oordelen dat uw werkgever niet kan aantonen dat u NIET ziek bent geweest. Want is daar twijfel over, dan moet uw werkgever een bedrijfsarts/arbo arts inschakelen. Dit heeft hij niet gedaan, en uw werkgever is niet medisch onderlegd.
Zou een bedrijfsarts/arbo arts u goed keuren, dan is er nog de mogelijkheid voor een second opinion aan te vragen bij het UWV, kosten 50 euro.

Zoals het er naar uitziet kunt u het loon claimen totdat uw contract zou aflopen. Immers u hoeft niet te bewijzen dat u wel ziek bent, de werkgever moet bewijzen dat u niet ziek bent. Mijn advies: loon vordering maken en niet al te snel akkoord gaan met een voorstel tot beëindiging. Als u al akkoord gaat met een dergelijk voorstel, even laten keuren door iemand met juridische kennis. Want stel dat er in staat dat het initiatief tot ontslag bij u ligt kan dit roet in het eten gooien voor een eventuele WW uitkering. En een WW uitkering houd ook rekening met een opzegtermijn, dus zou u in beginsel de eerste periode sowieso geen WW krijgen. (altijd handig om even in het achterhoofd te houden mocht u niet onmiddellijk werk vinden.)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds