Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 23:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

constatering Wm gebruiken voor verordening openb. orde.
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bams

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2011 15:42    Onderwerp: constatering Wm gebruiken voor verordening openb. orde. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, ik ben nieuw hier, maar heb al druk gezocht en niet gevonden. ik ben handhaver bij een middelgrote gemeente en hou me graag bezig met het aftasten van de randen van de wetgeving.

Ik voer een geluidmeting uit naar aanleiding van aanhoudende klachten, dit op basis van mijn bevoegdheden in het kader van de Wm. hieruit komt een overschreiding van de geluidsnormen zoals gesteld in het Activiteitenbesluit (art 8.40wm) naar voren. Ik schrijf het café aan om te voldoen aan de normen zoals gesteld in het Besluit, en start indien nodig een handhavingstraject op.

Mijn collega's van hebben het café een ontheffing nachtzaak verleend. hierdoor mag het café tot 4 uur open blijven in plaats van tot 2 uur.
dit op basis van art. 15 van de drank- en horecaverordening. beleidsregeld die hiervoor geld is dat dient te worden voldaan aan de eisen zoals gesteld in het Activiteitenbesluit.
de ontheffing kan ingetrokken worden wanneer sprake is van "overlast". Er is verder geen definitie van overlast gegeven.

Onlangs voerden wij een geluidmeting uit, en als gevolg hiervan is het voornemen gedaan om de ontheffing nachtzaak in te trekken omdat door de geluidmeting is vastgesteld dat niet voldaan wordt aan de normen, en dus aan de eisen zoals gesteld in het Besluit, en dat hieruit opgemaakt kan worden dat er overlast wordt veroorzaakt?

Kan dit wel? Gaat de Wm in deze niet boven en voor op de drank- en horecaverordening en is geluidoverlast niet uitputtend geregeld in het activiteitenbesluit wat van toepassing is conform 8.40 van de Wm?
en andersom geredeneerd; nu er is aangetoond dat niet voldaan wordt aan de eisen voortvloeiend uit de Wm, kan daaruit opgemaakt worden dat er overlast wordt veroorzaakt, en kan daaruit volgend de ontheffing ingetrokken worden?

Kan voldoen aan hogere wetgeving een beoordelingsgrond zijn om lagere wetgeving te toetsen? kan een constatering op 1 grondslag gebruikt worden om 2 beoordelingsbevoegdheden uit te oefenen?

Ik heb hier persoonlijk een gevoel over dat dit niet correct is, maar ben op zoek naar onderbouwing hiervan, of juist van het feit dat dit WEL mogelijk is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2011 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een overtreding betekent niet dat er overlast is, de overlast zal bewezen moeten worden aan de hand van klachten en onderbouwd worden door de geluidsmeting.
Bams

Leeftijd: 46

BerichtGeplaatst: di 04 jan 2011 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

misschien is deze informatie verloren gegaan in mijn zinsbouw Smile.
Er is dus naar aanleiding van klachten een geluidmeting gedaan, hieruit zijn overschrijdingen van normen inzake de Wm geconstateerd.

Handhaving vind dus al plaats op basis van de Wm. Overlast is verder niet gedefinieerd, maar de overschrijding van normen inzake Wm wordt gebruikt om te constateren dat overlast plaatsvind, overlast is gebaseerd op openbare orde.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2011 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij lijkt dat geen probleem op te leveren. Bij het vaststellen of er sprake is van overlast heeft het BO een beoordelingsvrijheid lijkt mij. Daarvoor kunnen m.i. de klachten en metingen gebruikt worden.

Wel vraag ik mij af of het intrekken wel proportioneel is. Ik lees niets over waarschuwingen, last onder bestuursdwang o.i.d. om de overlast, dan wel de overtreding van de geluidsnormen, te stoppen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds