Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 23:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gemeente blijft uitstellen
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
-Joske-

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 13:26    Onderwerp: Gemeente blijft uitstellen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben al een hele tijd bezig om een bedrijfje te beginnen. En ik heb zover alles geregeld behalve de gemeente die begint me nu te irriteren. Ik heb begin augustus eens gebeld wat ik moest doen om een bedrijf te beginnen in de gemeente. Ze zoude me terug bellen maar dat gebeurde niet, na 2 weken nog maar eens gebeld, en het antwoord had ik al na 1 minuut van die zelfde meneer.. Ook fijn.

Een Principe verzoek moest ik opsturen met alle info die nodig was, nou heb ik dat meteen gedaan en ik kreeg die zelfde week nog telefoon dat dit 8 weken zou duren voor ik iets zou horen. Dit kon 10 weken maximaal worden vanwege de vakantie tijd. Echter na 10 weken heb ik maar eens gemaild hoever ze waren. Wegens bla bla bla was er nog geen tijd voor om mijn verzoek door te sturen naar de wethouders. Ik zou na verwachting in december bericht krijgen. Wat denk je, rond 20 december krijg ik een mail dat ze mijn verzoek nog steeds niet had door gestuurd naar het college van bestuur. We zitten dan inmiddels in week..... Ik weet het al niet meer. Alleen dat ik 23 augustus mijn verzoek heb ingediend. In de mail zeggen ze nu dat het verzoek in januari wordt door gestuurd naar het college van bestuur. En eigenlijk had ik dus eind oktober al bericht moeten hebben.. En nu moeten ze het dus nog doorsturen.

Maar mag de gemeente dit zomaar doen? Er staat geen wettelijke termijn voor, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het iedere keer maar zomaar mogen opschuiven.

Ik hoop dat hier mensen zijn die me kunnen vertellen hoe ik dit moet aanpakken. Ik wil een bootverhuur beginnen, en dat moet uiterlijk 1 mei zijn. Wordt het later, dan moet ik weer een heel jaar gaan wachten.

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Furr

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 14:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art 4:13 en 14 van Awb:

8 weken termijn, is 10 geworden door verdaging.

Na 10 weken ingebreke stellen! En evt beroep instellen @ rechtbank.
BG

BG

Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je verhaal is niet helemaal duidelijk, maar ik doe de volgende aannames.

Ik neem aan dat het om een omgevingsvergunning gaat om de vestiging van het bedrijf planologisch mogelijk te maken en dat je nu in een soort van vooroverleg zit om te kunnen bepalen of de gemeente mee zou willen werken. Dit is inderdaad vormvrij en er gelden geen termijnen. In dat geval zou een aanvraag voor zo'n vergunning soelaas moeten bieden. Dan moet de gemeente namelijk reageren en termijnen in acht nemen. Een omgevingsvergunning kan digitaal aangevraagd worden.
-Joske-

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je komt in de buurt. Ik wil mijn bootverhuur beginnen op een vakantiepark. Dus op andermans terrein. Echter moet ik bij de gemeente een verklaring/vergunning krijgen dat ik daar een bootverhuur mag beginnen. Het gaat erom dat het in het bestemmingsplan past. En dat ik dus in de toekomst geen gezeur kan krijgen. Dus ik heb een principe verzoek ingediend met die vraag. En daar moeten ze dus een beslissing over maken. Dit zou na 8 weken al gebeuren, maar we zijn inmiddels 4 maanden verder, dus zijn ze al ver over de termijn heen.

Ik ben er inmiddels achter dat als er geen termijn is er gewoon een termijn van 8 weken voor staat. Deze heeft de gemeente verlengd met 2 weken ivm vakantie tijd. Volgens de regels moet de gemeente binnen 8 weken reageren als ze de datum niet halen. Dat hebben ze niet gedaan. En daarom heb ik een email gestuurd. Hierna kreeg ik een email terug dat het uiterlijk december zou worden. In december krijg ik een mail dat het nog niet gelukt is om mijn verzoek door te sturen (hoe moeilijk kan het zijn) en ze zoude mijn verzoek nu in januari door sturen. Het is op deze manier oneindig wachten. En daar heb ik geen zin in.

Met dank aan Furr (die ik ook al ken via een ander forum) heb ik nu een brief gemaakt. Ik heb ze nu nog 2 weken de tijd gegeven.

Echter stel ik het zeer op prijs als mensen nog meer info voor mij hebben.
BG

BG

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet alles werkt hetzelfde als een snelheidsovertreding... Grote kans dat je je eigen ruiten in aan het gooien bent door een ingebrekestelling op te sturen. Om wat voor toestemming/vergunning gaat het dus op basis van welke wet en heb je een formele aanvraag ingediend?
-Joske-

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb iemand van de gemeente gebeld die over ondernemen in de gemeente gaat. Ik heb hem mijn vragen voor gelegd, en die heeft me uit eindelijk deze weg uit gestuurd.

Ik moest op de website bij de digitale formulieren onder het kopje: Bouwen en Wonen het principe verzoek indienen. In dit verzoek heb ik uitgelegd dat ik een bootverhuur wil beginnen. En dan moet je invullen waar, hoeveel boten, en ga zo maar door. Dit heb ik allemaal gedaan. Hierna is mij medegedeeld dat ik na 8 weken bericht zou krijgen of ze het verzoek in behandeling nemen. Echter ben ik nu al 4 maanden aan het wachten of ze het wel of niet in behandeling gaan nemen.

Het is dus heel eenvoudig, maar de gemeente werker die dit regelt vertikt het om het door te sturen om wat voor rede dan ook. Op deze manier heb ik over 4 maanden nog geen antwoord. Moet ik dan maar oneindig gaan wachten? De gemeente heeft zich ook aan de regels te houden. Vertel me maar wat ik er aan zou kunnen doen om zo snel mogelijk antwoord te krijgen.
Furr

Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een verzoek is een verzoek. Of dit nou een verzoek om een vergunning is of een verzoek om nadeelcompensatie (voorbeeldje). Hier gelden 8 weken voor. + 2 weken verdaging = 10. Hierna dus ingebreke stellen.
BartL

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Furr schreef:
Een verzoek is een verzoek. Of dit nou een verzoek om een vergunning is of een verzoek om nadeelcompensatie (voorbeeldje). Hier gelden 8 weken voor. + 2 weken verdaging = 10. Hierna dus ingebreke stellen.

Onzin, het betreft hier een principeverzoek en geen aanvraag om een formeel besluit. Dat wil zeggen dat de Wet dwangsom niet van toepassing is. Niet elk verzoek is ook een aanvraag in de zin van de Awb. Hou dat onderscheid wel voor ogen aub voordat je iedereen hetzelfde advies geeft.

Joske, het is vervelend om te moeten constateren maar behalve stennis schoppen heb je weinig mogelijkheden. Je kunt wel een formele klacht indienen. Inhoudelijk kom je daar niet veel verder mee maar misschien kan het vuurtje wat worden opgestookt zodat de behandelend ambtenaar wat opschiet.
BartL

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

-Joske- schreef:
Ik heb iemand van de gemeente gebeld die over ondernemen in de gemeente gaat. Ik heb hem mijn vragen voor gelegd, en die heeft me uit eindelijk deze weg uit gestuurd.

Ik moest op de website bij de digitale formulieren onder het kopje: Bouwen en Wonen het principe verzoek indienen. In dit verzoek heb ik uitgelegd dat ik een bootverhuur wil beginnen. En dan moet je invullen waar, hoeveel boten, en ga zo maar door. Dit heb ik allemaal gedaan. Hierna is mij medegedeeld dat ik na 8 weken bericht zou krijgen of ze het verzoek in behandeling nemen. Echter ben ik nu al 4 maanden aan het wachten of ze het wel of niet in behandeling gaan nemen.

Het is dus heel eenvoudig, maar de gemeente werker die dit regelt vertikt het om het door te sturen om wat voor rede dan ook. Op deze manier heb ik over 4 maanden nog geen antwoord. Moet ik dan maar oneindig gaan wachten? De gemeente heeft zich ook aan de regels te houden. Vertel me maar wat ik er aan zou kunnen doen om zo snel mogelijk antwoord te krijgen.

Uit je verhaal maak ik op dat het hier een principeverozek betreft en geen formele aanvraag om een omgevingsvergunning. De meeste gemeenten kennen deze mogelijheid waarbij een eerste inschatting van de kansen worden gegeven zonder dat een formele aanvraag (met alle leges- en andere kosten van dien) noodzakelijk is.

Voor de rest van mijn antwoord zie hierboven.
-Joske-

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
Uit je verhaal maak ik op dat het hier een principeverozek betreft en geen formele aanvraag om een omgevingsvergunning. De meeste gemeenten kennen deze mogelijheid waarbij een eerste inschatting van de kansen worden gegeven zonder dat een formele aanvraag (met alle leges- en andere kosten van dien) noodzakelijk is.

Maar de gemeente zelf stelt een termijn van 8 weken voor + nog 2 weken ivm vakantie tijd. Dus je mag er redelijker wijze wel vanuit gaan dat ze zich hier aan houden. Daarbij komt nog dat als ze het in behandeling nemen ik meteen 130 euro mag aftikken alleen vanwege dit "onderzoek" waarschijnlijk. Daarom vind ik het ook zo absurd dat ik er dan zolang op moet wachten. En het ergste is nog wel dat het daar nu al 4 maanden ligt en er nog helemaal niks mee gedaan is.

En nogmaals de gemeente hoeft niet moeilijk te gaan doen. Want bij dat vakantiepark ligt al een steiger met boten en alles is aanwezig verder. Er hoeft geen huisje te komen of niks. Het enigste is dat er 8 bootjes bij de steiger komen. Parkeerplaatsen en alles is aanwezig. Als ze er ook maar enige moeite in hadden gestoken dan was dit al lang rond geweest. Maar als ze dadelijk eens in Maart of April komen met een besluit dan is het weer te laat. Want ik moet die boten nog bestellen etc.. Ik moet gewoon vanaf het begin van het seizoen beginnen om geen ellende op mijn nek te halen.
BG

BG

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zucht. Herhalen maakt de boodschap niet anders. Opnieuw een poging erachter te komen wat er aan de hand is.

Speelt hier niet de Waterwet en afstemming met Rijkswaterstaat ivm innemen ligplaats et cetera? Aanvragen kan digitaal hier.
BartL

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

-Joske- schreef:
BartL schreef:

Maar de gemeente zelf stelt een termijn van 8 weken voor + nog 2 weken ivm vakantie tijd. Dus je mag er redelijker wijze wel vanuit gaan dat ze zich hier aan houden. Daarbij komt nog dat als ze het in behandeling nemen ik meteen 130 euro mag aftikken alleen vanwege dit "onderzoek" waarschijnlijk. Daarom vind ik het ook zo absurd dat ik er dan zolang op moet wachten. En het ergste is nog wel dat het daar nu al 4 maanden ligt en er nog helemaal niks mee gedaan is.

En nogmaals de gemeente hoeft niet moeilijk te gaan doen. Want bij dat vakantiepark ligt al een steiger met boten en alles is aanwezig verder. Er hoeft geen huisje te komen of niks. Het enigste is dat er 8 bootjes bij de steiger komen. Parkeerplaatsen en alles is aanwezig. Als ze er ook maar enige moeite in hadden gestoken dan was dit al lang rond geweest. Maar als ze dadelijk eens in Maart of April komen met een besluit dan is het weer te laat. Want ik moet die boten nog bestellen etc.. Ik moet gewoon vanaf het begin van het seizoen beginnen om geen ellende op mijn nek te halen.

Een principeverzoek kost ook geld, alleen in veel gevallen minder dan een formele aanvraag. Wanneer je echter zeker van je zaak bent dan zou ik deze procedure niet afwachten en gewoon een aanvraag tot een omgevingsvergunning indienen. Nadat je een formele aanvraag hebt ingediend heb je een stok achter de deur wanneer er wordt getreuzeld. Nu heb je niets tot weinig.

Het weinige dat je hebt is zoals ik al eerder schreef de klachtenprocedure. Mezelf baserend op jouw informatie zal die klacht ongetwijfeld gegrond worden verklaard. Dit trekt de zaak misschien vlot en is sowieso een tik op de vingers voor de gemeente en de betrokken ambtenaren.
-Joske-

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Zucht. Herhalen maakt de boodschap niet anders. Opnieuw een poging erachter te komen wat er aan de hand is.

Speelt hier niet de Waterwet en afstemming met Rijkswaterstaat ivm innemen ligplaats et cetera? Aanvragen kan digitaal hier.

Misschien maakt het de boodschap wel duidelijker.

Er is al een jachthaven aanwezig, en waarschijnlijk hebben die al zo,n vergunning. Ik ga niks aanvragen als ik niet weet of ik het wel zeker nodig heb. En als ik de gemeente zou opbellen dan weten ze het ook niet, vandaar dat principe verzoek. Daar zou voor mij uit komen wat me te doen staat enz.

@ BartL,

Ja een klacht indienen kan altijd, echter haalt dat niks uit dan een sorry voor dit en dat. Die mensen zitten en werken bij mekaar en die gaan het elkaar echt niet moeilijker maken. Dan zou ik dus al een brief aan de burgemeester moeten richten (dat advies heb ik ook al van iemand gekregen).

Ik ben gewoon gefrustreerd dat het zo moet lopen en dat de bij de gemeente zelf ook niet weten wat je moet doen. Naja of het duurt heel lang om er antwoord op te krijgen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je voor je bedrijf een omgevingsvergunning of andere vergunning nodig: ja of nee of weet je het niet?

Als nee, dan heb je de gemeente verder niet nodig.

Als ja, dan kun je een formele aanvraag indienen.

Als je het niet weet, probeer dan de gemeente te spreken te krijgen, of zoek een jurist die dit voor je kan uitzoeken.

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet het niet, daarom heb ik dit verzoek ingediend. Bij de gemeente zelf kom je geen steek verder want die sturen je alleen door naar andere personen of je moet maar een brief sturen etc. Daarom ook dat verzoek, maar het schijnt dus dat ze daar nog een jaar over mogen doen? Oftewel gewoon onbepaalde tijd. Lekker is dat.

Een jurist die kost me teveel geld nu. Daarbij hoe zou die erachter komen dan? Want dan kan ik die procedure zelf ook volgen lijkt me..
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds