Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 15:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Op non actief zonder aangewezen reden, nieuwe functie?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gup

Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 16:14    Onderwerp: Op non actief zonder aangewezen reden, nieuwe functie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Hopelijk heeft iemand een advies voor mij.
Anderhalve maand geleden ben ik door mijn (nieuwe) leidinggevende op non-actief gesteld aangezien 'er geen vertrouwen meer in mij zou zijn'. Inhoudelijke onderbouwing van deze vage reden heb ik tot op dag van vandaag niet gehad. Tevens is aangegeven dat werkgever de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd op korte termijn wenst te beëindigen.

De afdeling waarop ik werk ondergaat een verkapte reorganisatie waarover ik kritische vragen heb gesteld. Dit is waarschijnlijk de reden waarom ik niet in het toekomstige plaatje pas en derhalve op deze manier 'geparkeerd' word. Beoordelingen en evaluaties altijd prima geweest.

Middels advocaat is er schriftelijke communicatie geweest over ontslagvergoedingen, maar die komen niet in de buurt van kantonrechtersformule. Daarnaast ben ik van mening dat er sprake is van verwijtbaarheid van werkgever en laat me niet afschepen met een dubbeltje. Beide voorstellen dus afgewezen en aangegeven dat er een verzoekschrift vanuit hen kan worden opgesteld voor kantongerecht.

Nu heb ik rechtstreeks van mijn werkgever een bericht ontvangen dat ik mij maandagochtend weer mag komen melden op kantoor om te praten over een nieuwe functie. Mijn advocaat is tussen kerst en oudjaar niet bereikbaar en ik kan daarom geen advies inwinnen. De werkgever weet dat mijn advocaat niet aanwezig is en heeft daarom de mail naar mij prive gestuurd. Ik ben dan ook van mening dat deze actie expres in haar vakantie is gestuurd en puur treitert. Uiteraard wil ik niet praten over een nieuwe functie aangezien ik nog steeds niet weet waarom ik uberhaupt van originele functie ben afgehaald. Ik wil komen tot een ontslag met redelijke vergoeding, niet terug naar deze organisatie.

Vraag is dan ook, kan ik dit zonder consequenties weigeren (zelfs om uberhaupt te komen) nu ik geen juridisch advies kan inwinnen en is het een idee om zelf een ontslagprocedure in te dienen bij het kantongerecht?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ksan

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou niet reageren op de email en wachten tot u uw advocaat heeft gesproken.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 17:28    Onderwerp: Re: Op non actief zonder aangewezen reden, nieuwe functie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

gup schreef:
Vraag is dan ook, kan ik dit zonder consequenties weigeren (zelfs om uberhaupt te komen) nu ik geen juridisch advies kan inwinnen en is het een idee om zelf een ontslagprocedure in te dienen bij het kantongerecht?

Nee, dat kan niet zonder consequenties: je hebt geen 'recht' op een ontslagvergoeding', je hebt recht op rechten die bij de arbeidsovereenkomst horen en daarmee heb je je ook te houden aan de plichten die daarbij horen. Eén van de rechten uit de arbeidsovereenkomst is het recht de 'bedongen arbeid' te verrichten en als jij een voorstel krijgt voor andere arbeid dan is jouw reactie 'dit is niet de bedongen arbeid, dus dat wil ik met mijn advocaat bespreken'.

Kortom: als je niet voldoet aan de oproep om te werken, proberen ze dat tegen te gebruiken.
Bekijk de homepage
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 19:25    Onderwerp: Re: Op non actief zonder aangewezen reden, nieuwe functie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
gup schreef:

Nee, dat kan niet zonder consequenties: je hebt geen 'recht' op een ontslagvergoeding', je hebt recht op rechten die bij de arbeidsovereenkomst horen en daarmee heb je je ook te houden aan de plichten die daarbij horen. Eén van de rechten uit de arbeidsovereenkomst is het recht de 'bedongen arbeid' te verrichten en als jij een voorstel krijgt voor andere arbeid dan is jouw reactie 'dit is niet de bedongen arbeid, dus dat wil ik met mijn advocaat bespreken'.

Kortom: als je niet voldoet aan de oproep om te werken, proberen ze dat tegen te gebruiken.

Met andere woorden:

Wel naar het kantoor gaan en kijken of het aangeboden werk en loon overeenkomt met het werk dat u voorheen deed, is dat zo dient u het werk te aanvaarden anders wordt er tegen u een ontslagprocedure opgestart wegens werkweigering.
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 30 dec 2010 8:31    Onderwerp: Op non actief, zonder aangewezen reden. Nieuwe functie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit advies kunnen geen rechten ontleend worden.

Voordat ik tot advies overga, bespreek ik eerst drie door u aangestipte onderwerpen:
I. Op non-actiefstelling
Op grond van art. 7:611 BW (goed werkgeverschap) mag de werkgever niet zomaar de werknemer de gelegenheid tot het verrichten van arbeid onthouden. Voor op-non-actiefstelling moet een zwaarwegende grond aanwezig zijn (reorganisatie, of gedrag van werknemer).

Een op-non-actiefstelling ligt in de risicosfeer van de werkgever, zodat deze ook tijdens de op-non-actiefstelling gehouden is het loon van de werknemer door te betalen (art. 7:628 lid 1 BW).

De werknemer die meent ten onrechte op-non-actief te zijn gesteld, kan een kort geding tegen de werkgever aanspannen, waarin hij tewerkstelling vordert en loondoorbetaling (bij eventuele vertraging met wettelijke verhoging, art. 7:625 BW en wettelijke rente, art. 6:120 BW). De stelplicht en bewijslast van de zwaarwegende reden voor op-non-actiefstelling rusten in deze op de werkgever.

II. Ontslag met ontslagvergoeding
Aangezien er geen reden is voor ontslag op staande voet, is dit ontslag alleen mogelijk met een vergunning van het cwi (art. 6 BBA), dan wel met wederzijds goedvinden, of door ontbinding door de kantonrechter (art. 7:685 BW). Een ontslag met vergunning van het cwi kan kennelijk onredelijk zijn, ook al kent de werkgever daarbij een vergoeding toe (art. 7:681 BW, met name lid 2 aanhef en sub b “opzegging van de arbeidsovereenkomst door de werkgever zal onder andere kennelijk onredelijk geacht kunnen worden wanneer mede in aanmerking genomen de voor de werknemer getrovfen voorzieningen en de voor hem bestaande mogelijkheden om ander passend werk te vinden, de gevolgen van de opzegging voor hem te ernstig zijn in vergelijking met het belang van de werkgever bij de opzegging.”) Het oordeel van het cwi over de redelijkheid van het ontslag bindt de rechter hierin niet.
De werknemer kan in dit geval binnen zes maanden schadevergoeding vorderen wegens kennelijk onredelijk ontslag en herstel van de arbeidsovereenkomst (art. 7:681 en 7:682 BW).

Bij beëindiging met wederzijds goedvinden bestaat het gevaar dat de werknemer verwijtbaar werkloos wordt in de zin van de Werkloosheidswet en zijn recht op WW verliest (art. 24 lid 1 sub a io. lid 2 sub b io. 27 lid 1 WW). Het recht op WW behoudt de werknemer alleen, als de beëindiging uitdrukkelijk op initiatief van de werkgever is geschied (art. 24 lid 6 WW).

III. Ontbinding bij de kantonrechter wegens gewijzigde omstandigheden (verstoorde arbeidsrelatie), art. 7:685 BW.

Het al dan niet toekennen van een vergoeding is aan de rechter (art. 7:685 lid 8 BW). Vaak in het geval van ontbinding wegens gewijzigde omstandigheden kent de rechter een vergoeding toe aan de werknemer.

Als de werkgever opzegt met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn en met vergunning van het cwi, mag de werknemer niet ontbinding bij de kantonrechter verzoeken met het enkele oogmerk een vergoeding te krijgen. Zo’n verzoek zal worden afgewezen. De werknemer zal door dagvaarding een vergoeding bij de rechter moeten verzoeken wegens kennelijk onredelijk ontslag (art. 7:681 BW).

Mocht de werkgever niet kiezen voor ontbinding bij de kantonrechter, maar voor het aanvragen van een ontslagvergunning bij het cwi, dan kan de werknemer een ontbindingsverzoek indienen bij de kantonrechter ‘voor zover vereist’ (d.w.z. voor zover de arbeidsverhouding niet zal eindigen, doordat geen vergunning verleend is), wegens een verstoorde arbeidsrelatie.

Advies:
- In het kader van de op-non-actiefstelling: het is goed de werkgever een bereidverklaring om de overeengekomen arbeid, of passende arbeid te verrichten, toe te sturen (aangetekende brief en/of mondeling) en aanspraak te maken op doorbetaling van loon. Tijdens de door u genoemde afspraak met de werkgever kunt u hem dit ook mondeling kenbaar maken.
- Geen nieuwe arbeidsovereenkomst aangaan, want oude is nog gewoon van kracht.
- Een eventueel ontbindingsverzoek bij de kantonrechter op uw initiatief bespreken met een advocaat (voor een verwijzing: www.juridischloket.nl, tel. 0900-8020). Hij kan u goed informeren en adviseren over de kansen op een vergoeding.
- Mocht de werkgever overgaan tot een ontbindingsverzoek, dan kunt u in die procedure een vergoeding vorderen. Mocht de werkgever overgaan tot aanvraag van een ontslagvergunning en deze verkrijgen, dan kunt u schadevergoeding vorderen wegens kennelijk onredelijk ontslag. In beide gevallen is het raadzaam een advocaat te raadplegen.

Ik hoop, dat u hiermee verder geholpen bent.

Met vriendelijke groet,

Marja Verstralen
marja.verstralen

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 30 dec 2010 8:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bronvermelding bij vorige reactie: W.C.L. van der Grinten, "Arbeidsovereenkomstenrecht", Kluwer, Deventer 2005.
ilonka

Leeftijd: 71
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: vr 31 dec 2010 0:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou wel een reactie teruggeven met de mededeling dat je de zaak uit handen hebt gegeven aan een advocaat. De werkgever behoort de communicatie via de gemachtigde (de advocaat in deze) te laten verlopen. Dus heb je er alle reden toe om eerst in overleg met je advocaat te willen gaan voor advies voordat je een inhoudelijke reactie op het verzoek van de werkgever.
Fabienne Delpeut

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 01 jan 2011 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ksan schreef:
Ik zou niet reageren op de email en wachten tot u uw advocaat heeft gesproken.

Niet reageren is nooit aan te raden. Mocht het tot een procedure komen, dan spreekt het feit dat u altijd netjes heeft gereageerd en u minnelijk heeft opgesteld in uw voordeel. Bovendien, niet reageren kan uitgelegd worden als werkweigering mocht de "nieuwe" functie worden uitgelegd als passende arbeid. U bent verplicht op redelijke voorstellen van de werkgever in te gaan, tenzij wegens omstandigheden dat niet van u kan worden geëist (even om een beeld te schetsen....stel dat u door bijvoorbeeld verplaatsing van het bedrijf een reistijd krijgt van twee uur heen en twee uur terug....dat wordt nog beschouwd als redelijk). Er is niet snel sprake van een omstandigheid dat het aanvaarden van de passende arbeid niet kan worden geëist van u.

Wanneer het er op neerkomt dat u of de nieuwe functie aanvaard of dat u dan wegens de reorganisatie werkloos wordt (uw functie kan bijvoorbeeld door de reorganisatie vervallen), wordt van u verwacht voor de eerste optie te kiezen (ivm verwijtbare werkloosheid en recht op WW). Uw werkgever is namelijk verplicht bij een reorganisatie de mogelijkheden tot herplaatsing in de organisatie te onderzoeken en gebruiken. Uw werkgever is dan overigens wel verplicht u de nodige opleiding te geven om de functie goed uit te kunnen oefenen en de functie moet wel passen bij uw competenties en niveau. Als u bijvoorbeeld nu leidinggevende bent, dan is de functie van schoonmaakster niet passend.

Uw werkgever heeft het in ieder geval niet slim aangepakt. De schorsing lijkt mij, voor zover ik kan overzien, niet gerechtvaardigd en aangezien u altijd goed heeft gefunctioneerd in ieder geval een te zware maatregel. Dit kunt u in ieder geval aanvechten en loon vorderen. Aangezien de werkgever ook, neem ik aan, de schorsing niet heeft ingetrokken maar u slechts uitgenodigd heeft om in overleg te treden, ga ik er vanuit dat u nog steeds op non-actief bent gesteld en niet beschuldigt kan worden van werkweigering. Ik kan me voorstellen dat u van de gehele situatie spanningen ondervindt. Een mogelijkheid kan zijn u ziek te melden, maar dit kan u beter nog even overleggen met uw advocaat. De rechter zal het niet op prijs stellen als u zich zomaar ziek meldt om niet te hoeven werken. Dit kan uitgelegd worden als "rekken" of het bewust op kosten jagen van de werkgever (kosten bedrijfsarts). Maar dat u spanning ondervind van de situatie en daardoor sowieso niet in staat bent om te werken zal eerder worden aangenomen.

Nu u zich niet zomaar laat ontslaan, slaat uw werkgever de weg in van wedertewerkstelling. Zoals gezegd, wanneer u weigert kan dit werkweigering zijn. Hij probeert u er waarschijnlijk toe te bewegen zelf ontslag te nemen of een situatie te creëren waarin hij u rechtsgeldig kan ontslaan wegens een dringende reden. Dit heeft nu geleidt tot een arbeidsconflict blijkbaar. In dat geval is het wel mogelijk naar de kantonrechter te gaan en om ontbinding en een vergoeding te verzoeken. Aangevoerd kan worden dat de werkgever op de verstoring van de relatie aanstuurt en derhalve de ontbinding in de risicosfeer van de werkgever ligt. Vergelijk LJN: BN8186,Sector kanton Rechtbank Leeuwarden: De kantonrechter is van oordeel dat aan [verzoeker = werknemer] een vergoeding dient te worden toegekend, nu niet is gebleken dat het ontstaan van de verstoring van de arbeidsverhouding in overwegende mate aan [verzoeker] is te wijten.

Als al enige tijd alle correspondentie via uw advocaat loopt en niet rechtstreeks tussen u en uw werkgever, is het op z'n zachtst gezegd niet netjes dat uw werkgever u nu rechtstreeks benadert. Het is aan hem bekend dat u in deze wordt vertegenwoordigd door uw advocaat. Ik kan me voorstellen dat dit nog meer spanning oplevert. U kunt het beste een email terugsturen met het verzoek de correspondentie via uw advocaat te laten lopen zoals steeds al het geval is. Daarnaast kunt u aangeven dat u graag eerst advies wenst in te winnen van uw advocaat. Hij / Zij is op die en die datum weer aanwezig. U kunt zeggen dat u het voorstel van uw werkgever aan uw advocaat zal voorleggen en dat deze contact zal opnemen met uw werkgever. Het is leuk te eindigen met: ik vertrouw er op u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd.

U bent niet verplicht op de door uw werkgever genoemde datum het gesprek aan te gaan. U heeft alle recht dit te verplaatsen naar een later tijdstip zodat u in de gelegenheid bent met uw advocaat te overleggen. Uw werkgever kan / mag u er niet van weerhouden juridische bijstand te zoeken. Het is echter wel beter de "nieuwe" datum zo snel mogelijk te prikken en snel te overleggen met u advocaat (redelijke termijn). Het is niet de bedoeling dat u de zaak langer dan nodig "rekt" om zo de werkgever op kosten te jagen nu hij het loon dient door te betalen.

Blijf in uw email zakelijk en correct. U hoeft niet in details te treden dus gewoon kort aangeven dat uw zal overleggen met uw advocaat en dat deze hierop terug zal komen.

Veel succes. Dergelijke situaties met de werkgever zijn niet plezierig.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds