|
Auteur |
Bericht |
Snowflake
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 dec 2010 21:02 Onderwerp: Maximaal toegestaan aantal contracturen per jaar? |
|
|
Een vriend van mij heeft een fulltime arbeidscontract voor onbepaalde tijd met een vast maandsalaris, waarvoor hij per maand 18 diensten moet vervullen van 12 uur. Het recht op vakantie is al in het maandsalaris verdisconteerd. Het komt er dus op neer dat hij jaarlijks 2160 uur moet werken en geen recht heeft op betaalde vakantiedagen.
Mag dat zomaar? Ik dacht dat in de arbeidstijdenwet is vastgelegd dat iemand per 13 weken maar maximaal 520 uur mag werken, wat zou uitkomen op max. 2080 uur per jaar?
En ervan uitgaande dat je bij een fulltime contract recht hebt op minimaal 20 vakantiedagen die in dit geval dus inclusief zijn, en je zou die 20x8 uur optellen bij die 2160 uur uur, dan zou je dus eigenlijk 2160 + 160 + 2320 uur op jaarbasis moeten werken. Is dat niet meer dan volgens de wet is toegestaan?
Ik hoor graag hoe dit zit.
Dank alvast voor reacties. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 27 dec 2010 9:09 Onderwerp: |
|
|
Max. arbeidstijd per week is 60 uur en in deze berekening zit hij op nog geen 50 uur.
Het verdisconteren van vakantiedagen is wettelijk niet toegestaan. De wetgever acht het nodig dat een werknemer minimaal 4 maal de normale werkweek vakantie dient te houden. Dus hij heeft recht op ongeveer 200 uur betaalde verlofuren, welke niet verrekend mogen worden in het salaris. |
|
|
|
 |
Snowflake
|
Geplaatst: ma 27 dec 2010 9:45 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor de reactie. Ik heb nog wel drie aanvullende vragen:
* In de arbeidstijdenwet staat het volgende: Let op: u mag niet iedere week het maximale aantal uren werken. Voor uw arbeidstijd over een langere periode geldt het volgende:
Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover afwijkende afspraken gemaakt zijn, maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld 48 uur per week werken. Met uw werkgever maakt u afspraken over hoe u de werktijd per dag en per week invult.
Uitgaande van het feit dat je van de 52 weken per jaar er vier niet werkt ivm vakantie, dan houdt je 48 werkweken over x maximaal 48 uur per week is 2304 uren, als ik de arbeidstijdenwet goed begrijp.
In dit geval, ervan uitgaande dat de vakantiedagen inclusief zijn, zou hij dus eigenlijk 2320 uur op jaarbasis moeten werken, indien hij betaald vakantie zou willen opnemen. Dat is dan toch strijdig met de wet?
* Ik las ergens dat deze zogenaamde all-in contracten veel voorkomen bij werkgevers als supermarkten, die dit toepassen bij parttimers om het lage uurloon hoger te doen lijken. Overigens, in dit geval gaat het om een andere branche en om een fulltimer en is het salaris wel excl. 8% vakantietoeslag.
Het verdisconteren van vakantiedagenis desalniettemin niet toegestaan als ik het goed begrijp uit bovenstaand antwoord?
* Is er een manier om de vakantiedag alsnog te claimen (contract loopt al bijna twee jaar)?
Bedankt alvast weer. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 27 dec 2010 10:03 Onderwerp: |
|
|
Onderstaand alle wetsartikelen met de juiste antwoorden m.b.t. vakantie. Dit is dwingend recht en geldt dus voor iedere werknemer/werkgever.
M.b.t. de arbeidstijden, deze wetten zijn onder de Balkenende periode vereenvoudigt, hetgeen dan betekent ten nadele van de werknemer.
Deze wg begeeft zich op het randje qua aantal arbeidsuren. In jouw berekening neem je de verdiscontering van de vakantiedagen mee. Die berekening heb ik niet nagekeken omdat deze wettelijk onjuist is en niet mogelijk is. Zie onderstaande wetsartikelen.
Artikel 7:634 BW
1.De werknemer verwerft over ieder jaar waarin hij gedurende de volledige overeengekomen arbeidsduur recht op loon heeft gehad, aanspraak op vakantie van ten minste vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week of, als de overeengekomen arbeidsduur in uren per jaar is uitgedrukt, van ten minste een overeenkomstige tijd.
Artikel 7:638 BW
1.De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van artikel 634 ten minste aanspraak heeft.
Artikel 7:639 BW
1.De werknemer behoudt gedurende zijn vakantie recht op loon.
Artikel 7:640 BW
1.De werknemer kan tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst geen afstand doen van zijn aanspraak op vakantie tegen schadevergoeding.
Artikel 7:642 BW
Een rechtsvordering tot toekenning van vakantie verjaart door verloop van vijf jaren na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan.
Dwingend recht:
Artikel 7:645 BW
Van de artikelen 634 tot en met 643 kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken, tenzij zodanige afwijking bij die artikelen is toegelaten. |
|
|
|
 |
Snowflake
|
Geplaatst: ma 27 dec 2010 11:27 Onderwerp: |
|
|
Nogmaals hartelijk dank voor uw uitgebreide reactie.
Deze werkgever begeeft zich inderdaad op het randje. Ook voor wat betreft overschrijding van het max. aantal uren werken op een dag, niet naleven nachtrust, etc. Nou is dat in de betreffende branche eerder regel dan uitzondering. De betreffende werknemer neemt dat echter voor lief, aangezien het inherent aan het werk is hij van te voren wist dat dit in de praktijk zo is.
Ik denk dat ik de betreffende persoon maar eens ga adviseren contact op te nemen met een arbeidsjurist in verband met de vakantiedagen . |
|
|
|
 |
|