Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 12:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

dubbel betailing zowel studiefinanciering/kinderalimentatie?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marillon

Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 07 okt 2010 21:15    Onderwerp: dubbel betailing zowel studiefinanciering/kinderalimentatie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een dillema. Ik ben ruim 5 jaar gescheiden. Mijn zoon is 18 en gaat nu naar en HBO. Ik betaal maandelijks voor beiden kinder 550,- euro kinderalimenatie. Bij echtscheidingsconvenant - door rechter afgesproken - is dit bepaald. Er is geen leeftijd hierin benoemd. Tevens heb ik alle schulden op mij genomen en heb zijn partneralimentatie afgekocht. Ook is er een clausule opgenomen dat mijn ex en ik nooit om een verandering kunnen vragen van kinderalimentatie.

Mijn zoon heeft studiefinanciering aangevraagd en wil aanvullend toeslag krijgen. Mijn inkomen is te hoog waardoor hij niets krijgt. Volgens de Studiefinancier zou mijn ouderbijdrage 219,- euro moeten zijn.

Mijn ex heeft nu gedreigd dat indien ik niet deze ouderbijdrage betaald boven op de kinderalimenatie mijn zoon (die ik elke 2 weken zie zonder problemen, Ik betaal ook zijn Iphone abbonnement, zijn sportclub, al zijn kleding en rijlessen etc) naar de rechter zal gaan om dit af te dwingen.

Ik heb aangegeven dat ik niet meer kan betalen boven op de kinderalimentie. Mijn partner werkt niet en is ook van mij afhankelijk. Ze dreigen ook indien ik niet betaal mijn zoon van school te halen.

Ik heb aangeven dat met wat ik bijdraag en de basisbeurs er genoeg geld is om alle kosten te betalen en indien zij weigeren mijn zoon elk moment bij mij kan komen wonen en ik de kinderalimentatie gebruik om zijn studie te bekostigen.

Kan een rechter mijn dwingen kinderalimenatie en ouderbijdrage te betalen terwijl ik voor beide kinderen al kinderalimentatie en kleding en alles betaal?

Mijn ex wil de kinderalimentatie gebruiken voor zijn onderhoud i.p.v. studiekosten van mijn kind. Ik heb al aangegeven zijn deel voortaan op zijn eigen rekening te storten en dat hij zelf ook moet bijdrage aan het ouderhoud van zijn kind.

AUB advies ik vrees de hoge advocaatskosten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joey26

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 07 okt 2010 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij de berekening of een aanvullende beurs mogelijk is gaat de IB-groep uit van de jaarsalarissen van de ouders en dit is volgens mij het bruto jaarinkomen.
Als ouder krijg je daar ook een formulier voor wat je moet invullen en opsturen (ik neem aan dat je dat ook gehad hebt).
Stel dat een ouder NIET wil meewerken kan het kind de IB-groep vragen om deze gegevens bij de Belastingdienst op te vragen.
Voor zover ik weet is het niet relevant welke "andere" verplichtingen je hebt zoals kinder- of partneralimentatie.

Wat IB-groep vervolgens aangeeft, zó heb ik het altijd begrepen, is dat jij (in dit geval) gezien jouw jaarinkomen een ouderbijdrage van € 219,- zou kunnen doen.
M.a.w. een aanvullende beurs is dan niet mogelijk/nodig.

Jij betaalt € 225,- kinderalimentatie voor jouw zoon (het was toch € 550 voor beide kinderen hè?) dus......... voldoe jij naar mijn mening volledig aan het voorstel wat de IB-groep heeft uitgerekend.

Daarnaast betaal jij ook nog (veel!) andere zaken die thuis horen bij (een luxe!) onderhoudsbijdrage!!!
Dus, qua onderhoudsplicht voldoe jij hier m.i. méér dan voldoende aan.

Jouw zoon is 18jr. Het is héél gebruikelijk dat niet jouw ex maar jouw zoon voortaan de kinderalimentatie krijgt, inclusief zijn studiefinanciering + alles wat hij zó nog van jou krijgt, kan hij een héél net bedrag met zijn moeder afspreken wat hij per maand aan haar betaalt voor eten en onderdak.

Hij zal ook zijn studieboeken en studiegeld moeten betalen én ziektekostenverzekering (waar hij dan ook weer zorgtoeslag voor krijgt).
Een leuk rekensommetje wat je eens samen met hem zou moeten maken.....want onder aan de streep is het de bedoeling dat hij het van zijn "inkomens" zal moeten kúnnen betalen (en al helemaal als ik zie wat jij nog allemaal extra's voor hem koopt zoals kleren....)

Kortom: ik wens je ex héél veel succes maar dat verliest ze hoe dan ook en het is voor jou te hopen dat ze dit niet aanzet want dan kost het je ook nog een hoop aan proceskosten....
Als je nog on speaking terms bent zou ik haar adviseren om bij de IB-groep eens na te vragen wat zij met die eigen bijdrage bedoelen !!!

Heeft je ex een inkomen?
Ook zij zal dan bericht hebben gehad of er ruimte is voor een eigen bijdrage.......
BG

BG

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 07 okt 2010 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Let op TS heeft vermoedelijk per ongeluk 2 draadjes gestart met zelfde onderwerp. In dat andere draadje link naar uitgebreide info hierover weer elders op dit forum. Die info komt overigens onder de streep op hetzelfde neer als conclusie Joey.
marillon

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 09 okt 2010 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie advies. Mijn ex is een hij. Het is een man van 46 die nog nooit gewerkt heeft in zijn leven en nog steeds niet werkt. Hij beweert een kunstenaar te zijn en verdient zwart geld.

Ik denk ook dat een rechter niet zal bepalen dat ik meer moet betalen maar ja advocaatskosten zijn ontzettend duur. En als de ene partij een gratis advocaat krijgt en de andere een rekening krijgt in de duizenden euro's is dit oneerlijk. Dan vraag je je af of het niet beter is om ook maar werkeloos te worden. Het is oneerlijk dat een partij de andere maar kan blijven proceduren terwijl de andere in de schulden komt. Ik begrijp niet dat er niet een wet is dat indien de tegenpartij verliest die alle kosten zou moeten betalen.

Hij dreigt mijn zoon van school te halen want hij kan de levens onderhoud van zijn kind niet betalen. Natuurlijk wordt in dit geval emotionele chantage gebruikt en ik in een kwaad daglicht gesteld.

Ik zou het ook onbegrijpelijk vinden als mijn eigen zoon mijn voor de rechter sleept. Voor helemaal niets want mijn daadkracht is niet genoeg. Ik betaal inderdaad 550,- euro plus 400,- schulden per maand van mjn vorig huwelijk. Ik hoop dat hij verstandig genoeg is om te beseffen dat zo'n actie geen zin heeft.

De tijd zal het leren. Bedankt voor jullie advies.
lady4757

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 18 dec 2010 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marillon schreef:
Bedankt voor jullie advies. Mijn ex is een hij. Het is een man van 46 die nog nooit gewerkt heeft in zijn leven en nog steeds niet werkt. Hij beweert een kunstenaar te zijn en verdient zwart geld.

Ik denk ook dat een rechter niet zal bepalen dat ik meer moet betalen maar ja advocaatskosten zijn ontzettend duur. En als de ene partij een gratis advocaat krijgt en de andere een rekening krijgt in de duizenden euro's is dit oneerlijk. Dan vraag je je af of het niet beter is om ook maar werkeloos te worden. Het is oneerlijk dat een partij de andere maar kan blijven proceduren terwijl de andere in de schulden komt. Ik begrijp niet dat er niet een wet is dat indien de tegenpartij verliest die alle kosten zou moeten betalen.

Hij dreigt mijn zoon van school te halen want hij kan de levens onderhoud van zijn kind niet betalen. Natuurlijk wordt in dit geval emotionele chantage gebruikt en ik in een kwaad daglicht gesteld.

Ik zou het ook onbegrijpelijk vinden als mijn eigen zoon mijn voor de rechter sleept. Voor helemaal niets want mijn daadkracht is niet genoeg. Ik betaal inderdaad 550,- euro plus 400,- schulden per maand van mjn vorig huwelijk. Ik hoop dat hij verstandig genoeg is om te beseffen dat zo'n actie geen zin heeft.

De tijd zal het leren. Bedankt voor jullie advies.

Ps. De zogenaamde ouderbijdrage van 219 euro die je volgens DUO (IBgroep) zou kunnen bijdragen is op VRIJWILLIGE basis. Ik zou volgens deze zeer bureaucratische club uit Groningen mijn meerderjarig dochter zo'n 115 euro permaand kunnen geven, maar waar ik dat vandaan moet halen??? Nee, hij kan je echt niks maken jij staat in je recht.
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: za 18 dec 2010 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemand gaf het al aan. Als een kind 18 is wordt de alimentatie in principe aan het kind betaald. Vraag je zoon zijn rekeningnummer en stort het in het vervolg daar op.

Daarnaast, je zoon is 18, kan je ex hem wel van school halen?

Nu jij alimentatie betaalt, hoef je volgens mij al die andere dingen die je betaalt niet meer te betalen (tenzij dat officieel ergens is vastgelegd).

Misschien wordt het de hoogste tijd je ex en je zoon duidelijk te maken dat wat datgene is dat jij bijdraagt best wel heel erg veel is.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds