Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 17:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag mbt verkoop woning en inboedel
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richard079

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010 19:57    Onderwerp: Vraag mbt verkoop woning en inboedel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste lezers, graag jullie hulp en expertise met betrekking tot het volgende:

Mijn (inmiddels) ex en ik hebben onze relatie beëindigd enkele maanden geleden(vanuit haar kant). We hebben samen een koopwoning en de daarbij horende inboedel. Daarnaast hebben we overigens een "standaard" samenlevingscontract.

We zijn gezamenlijk een mediationtraject aangegaan waarin we beiden wilden werken naar een oplossing. Er is gekeken wie er eventueel in de woning zou kunnen en willen verblijven. Al snel werd duidelijk dat mijn ex-partner geen mogelijkheid zag om in de woning te verblijven ivm financiële redenen en tevens de voorkeur had om te gaan huren. Er is mij gevraagd of ik wel mogelijkheden zag. Ik heb dit onderzocht en heb een voorstel gedaan. In dit voorstel heb ik de consequenties opgenomen voor mijn ex en mijzelf als ik de woning zou overnemen.

In het kort komt het erop neer dat mijn voorstel en het voorstel dat mijn ex doet (als ik in de woning verblijf) te ver uit elkaar liggen. We komen op dit punt naar meerdere pogingen er niet uit. Logisch gevolg is dat we de woning moeten gaan verkopen. Helaas blijkt ook hier dat mijn ex-partner restricties aan het verkooptraject oplegt waardoor verkopen niet mogelijk is in gezamenlijke overeenstemming. Zij wil namelijk een minimale verkoopprijs hanteren die ver boven de reële marktprijs ligt. Ik heb aangegeven dat we eerst met een makelaar in gesprek zullen moeten gaan om een realistische vraag- en verkoopprijs vast te stellen. Echter wil mijn ex dat ik op voorhand mij conformeer aan deze minimale verkoopprijs anders werkt ze niet mee aan het verkooptraject.

Op dit moment verblijf ik in de woning en betaal ik nagenoeg alle lasten mbt deze woning. Overigens is dit in beginsel vanuit coulance naar mijn ex-partner gedaan omdat we toen nog in onderhandeling waren dat ik de woning zou overnemen. Ik heb vanaf dag één aangegeven dat mijn ex-partner ook de woning kan verblijven maar heeft ze er zelf voor gekozen om bij haar ouders te gaan wonen.

Graag wil ik weten wat de gang van zaken zal zijn met betrekking tot bovenstaande verhaal. Wat betekent het als een traject als deze compleet lijkt vast te lopen en dan met name het verkooptraject. Wat zijn de rechten en plichten? Is de enige weg de rechter? Ben ik dan verplicht om een advocaat in de arm te nemen of volstaat een vertegenwoordiger? Ik hoor graag wat jullie advies is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LV

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 10 dec 2010 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Richard,

Als je ex geen medewerking aan verkoop wil verlenen, of als zij daartoe onredelijke voorwaarden stelt, dan kan je de rechter vragen om je een machtiging tot verkoop te verstrekken. Heb je voldoende spoedeisend belang, bijvoorbeeld omdat je de lasten niet meer kunt dragen, dan kan dat ook in kort geding.

Voert je ex verweer en bedingt zij bijvoorbeeld een minimale (onredelijke) verkoopopbrengst, dan zal er door een onafhankelijk makelaar/taxateur een taxatierapport opgesteld moeten worden. Lukt dat niet in onderling overleg, dan kan in extreme gevallen de rechter zelfs ter zitting uit de gouden gids een taxateur aanwijzen, maar veelal wordt bepaald dat een van de partijen drie makelaars/taxateurs aanwijst waaruit de ander er een kiest die bindend zal taxeren.

Houd er rekening mee dat de kosten van deze taxatie bij helfte door ieder van jullie voldaan moeten worden. Daarbij komen inderdaad ook advocaatkosten, kosten van de rechtbank (griffierecht) en deurwaarderskosten. Als je vordering definitief is toegewezen, dan kan je tot verkoop overgaan en treedt de uitspraak van de rechter in de plaats van de benodigde medewerking van je ex.

Zolang als de woning niet is verkocht, komen de kosten (met name eigenaarslasten als bijv. hypotheekrente, premies van verbonden verzekeringen/polissen en kosten van onderhoud) in principe voor jullie beider rekening. Nu jij het "woongenot" hebt van de woning, mag daar een redelijke vergoeding tegenover staan. Een advocaat zal je kunnen infomeren over de gebruikelijke rekenformule. In veel gevallen komt de vergoeding overeen met een groot deel van de hypotheekrente. Verlaat je de woning omdat je - bijvoorbeeld - een huurwoning of andere woonruimte hebt gevonden, dan komt die vergoeding in principe te vervallen. Heeft je ex geen middelen om bij te dragen in de kosten en kan jij deze wel dragen, dan zou je na verkoop kunnen verrekenen met het aan je ex toekomende aandeel in de overwaarde.

Als jij in staat bent de hypothecaire geldschuld over te nemen en je ex uit te kopen voor haar aandeel in een eventuele overwaarde, dan kan dit, met name voor je ex, een stuk voordeliger uitvallen (geen verkoopkosten, geen dubbele lasten etc.). Nu je aangeeft een mediationtraject te hebben doorlopen neem ik echter aan dat jullie over deze optie uitgebreid zijn geïnformeerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds