2-daagse training
Nieuw!
Hoe word ik Reviewer?
U wordt reviewer voor Peer Review door de training (incl. terugkomochtend) te volgen bij Kluwer. In deze training krijgt u antwoorden op de volgende vragen:
- Aan welke voorwaarden moet Peer Review voldoen wat betreft veiligheid, vrijheid en vertrouwelijkheid en hoe bewaak ik dat?
- Hoe organiseer ik een Peer Review en hoe bereid ik dit voor?
- Waar let ik op bij het bestuderen van de dossiers?
- Hoe geef ik constructief feedback en welke methodiek(en) van feedback geven past bij mij en bij de dossierhouder?
- Hoe formuleer ik samen met de dossierhouder tips/adviezen voor de toekomst?
- Wat zijn mijn eigen kwaliteiten/valkuilen als reviewer?
Wat kunt u in de training verwachten?
De training voor reviewer is zowel theoretisch als praktisch. U ontvangt een syllabus waarin verschillende feedbackvormen staan beschreven. Na een theoretisch inleiding over de voorwaarden waarin Peer Review plaats moet vinden en uw rol daarbij, simuleren we een Peer Review met behulp van een fictief dossier. Daarbij traint u zowel verschillende feedbackmethodieken als uw rol van reviewer. U krijgt feedback en tips om uw rol als reviewer te optimaliseren.
Tussen de training en de terugkomochtend plant u een Peer Review en houdt u uw ervaringen/vragen bij.
Tijdens een terugkomochtend wisselt u uw ervaringen uit en is ruimte om vragen aan de trainer en aan elkaar voor te leggen.
Welke resultaten levert deze training op?
- U voldoet aan de eisen die de Nederlandse Orde van Advocaten (de Orde) stelt aan een reviewer
- U heeft kennis van diverse feedbackmethoden
- U kent uw taken als reviewer
- U bent in staat de Peer Review te structureren, gestructureerd feedback te geven en met de dossierhouder ontwikkelpunten voor de toekomst te definiëren
Inschrijven
Datum en locatie
08-09-2011
29-09-2011
Regardz meeting Center Zilveren Toren, Amsterdam
PE-punten
NOvA (PO): 8
Uitleg PE-punten
Spreker(s)
E. Frigge
Programma
Dag 1
9.30
Kennismaken met de trainer en elkaar
Tevens inventarisatie ervaringen met peer review en persoonlijke leervragen.
10.15
Interactieve theoretische inleiding van de trainer
10.45
Pauze
11.00
Vervolg interactieve theoretische inleiding van de trainer
De volgende vragen zijn dan beantwoord:
- Aan welke voorwaarden moet peer review voldoen wat betreft veiligheid, vrijheid en vertrouwelijkheid en hoe bewaak ik dat?
- Hoe organiseer ik peer review en hoe bereid ik dit voor?
- Waar let ik op bij het bestuderen van de dossiers?
- Hoe stel ik de juiste onderzoekende vragen?
- Hoe geef ik constructief feedback en welke methodiek(en) van feedback geven past bij mij en bij de dossierhouder?
- Hoe formuleer ik samen met de dossierhouder tips/adviezen voor de toekomst?
11.30
Subgroepopdracht
Kwaliteiten en valkuilen als reviewer definiëren en tips om kwaliteiten continue te verbeteren en valkuilen te voorkomen.
11.50
Plenaire bespreking subgroepopdracht
Trainer vult aan daar waar nodig is. Vooral op punten van zelfreflectie: In hoeverre voldoe ik aan de genoemde kwaliteiten en herken ik bij mezelf de genoemde valkuilen? Maar ook: Waar haal ik zelf feedback op mijn rol als reviewer vandaan?
12.15
Introductie middagprogramma en fictief dossier
We behandelen het fictief dossier in drie fasen: 1. Beeldvorming: onderzoeksfase
2. Oordeelsvorming: feedbackfase
3. Besluit/afspraken: formuleren tips/adviezen voor de toekomst
12.30
Lunch
13.30
Leespauze fictief dossier en individueel onderzoeksvragen noteren (geen meningen)
14.00
Gezamelijk formuleren van onderzoekende vragen
14.10
Eerste fase peer review (Beeldvorming)
2x 10 minuten simulatie van de eerste fase peer review (Beeldvorming) met elk 2 reviewers en een vrijwillige deelnemer als dossierhouder. Na elke sessie korte feedbackronde voor de reviewers.
14.40
Pauze
14.55
Gezamenlijk formuleren feedback op basis van de antwoorden van de (fictieve) dossierhouder(s).
15.05
3x 10 minuten simulatie van de tweede fase peer review (Oordeelsvorming) met elk 2 reviewers en een vrijwillige deelnemer als dossierhouder. Na elke sessie korte feedbackronde voor de reviewers.
15.50
Gezamenlijk formuleren van tips/adviezen voor de dossierhouder voor de toekomst.
16.10
1x 10 minuten simulatie van de derde fase peer review (Oordeelsvorming) met 2 reviewers en een vrijwillige deelnemer als dossierhouder. Na deze sessie korte feedbackronde voor de reviewers.
16.15
Toelichten opdracht voor terugkombijeenkomst: Minimaal één peer review organiseren en begeleiden. Vervolgens een reflectieverslag maken over het proces, de eigen rol, ervaringen van de betreffende dossierhouder (feedback vragen) en verbeterpunten/knelpunten (zonder verslag is deelname aan de terugkombijeenkomst niet mogelijk).
16.25
Evaluatie en afsluiting
Dag 2
9.30
Steeds staat één deelnemer centraal om zijn/haar verslag te presenteren en vragen aan de groep voor te leggen. De tijd wordt strak bewaakt door de trainer zodat alle deelnemers aan bod komen. Tussendoor wordt een pauze ingelast.
12.15
Samenvatting en conclussies door trainer
* Omdat dit een interactieve procestraining is zijn de tijden indicatief. Op basis van persoonlijke leervragen kunnen enkele onderdelen meer tijd vragen en andere minder.
Inschrijven