|
Auteur |
Bericht |
golrokh
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 20
|
Geplaatst: vr 10 dec 2010 19:47 Onderwerp: personen-familie-en erfrecht |
|
|
Wie kan mij nader uitleggen wanneer er sprake is van gedwongen erkenning en welk artikel daarbij hoort? Dat heet reele executie?
Nog 1 vraag: er staat in mijn boek van het compendium staat dat H en I(kinderen van C) nemen de plaats in van C(C is dus overleden) en vormen tezamen een staak (art 4:12 lid 2), Zou C nog in leven zijn en de nalatenschap verwerpen dan vervullen H en I zijn plaats (art 4:12 lid 1), ik snap het verschil niet tussen art 4:12 lid 1 en lid 2? Het zijn toch beiden(lid 1 en lid 2 ) plaats vervulling? Wanneer krijg je dan lid 1 en wanneer lid 2? En wat bedoelen ze met staaksgewijs?
Alvast bedankt |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 10 dec 2010 21:19 Onderwerp: |
|
|
Lid 1 geeft een opsomming wanneer plaatsvervulling ontstaat en lid 2 geeft de manier van de plaatsvervulling weer.
Staak moet je vertalen als "tak" , graad, bloedverwantschap et cetera en dan blijkt uit lid 3 dat deze plaatsvervulling niet verder gaat dan de zesde graad. |
|
|
|
 |
golrokh
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 20
|
Geplaatst: vr 10 dec 2010 22:10 Onderwerp: art 4:20 BW |
|
|
Vriendelijk bedankt!
Ik heb nog 1 vraag namelijk
Art 4:20 zorgt voor een opeisbare vordering wanneer de ouder(de echte ouder) is overleden, dan heeft het kind op de stiefouder een opeisbare vordering(stel dat ze spullen heeft van immaterieele waarde dan kan ze die opeisen) maar art 4:21 geeft recht op een niet-opeisbare vordering op de stiefouder, hoe weet je wanneer je art 4:20(opeisbare vordering) moet toepassen en wanneer art 4:21(niet-opeisbare vordering). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 11 dec 2010 3:15 Onderwerp: |
|
|
Voor plaatsvervulling is ook art. 4:10 lid 3 BW van belang:
Quote: | De afstammelingen van een kind, broer, zuster, grootouder of overgrootouder worden bij plaatsvervulling geroepen. |
Staaksgewijs betekent dat je eerst kijkt naar de kinderen van iemand wiens plaats wordt vervuld, en pas als die overleden of onwaardig e.d. zijn naar hun kinderen, etc.
Voor het hele verhaal moet je eerst naar art. 4:10 lid 1 sub a BW kijken: de niet van tafel gescheiden echtgenoot van de erflater tezamen met diens kinderen. Pas wanneer geen van hen, noch hun afstammelingen, in aanmerking komen (bijv. doordat ze nooit hebben bestaan, of allemaal al zijn overleden, etc.), kom je toe aan art. 4:10 lid 1 sub b BW: de ouders van de erflater tezamen met diens broers en zusters. Als geen van hen, noch hun afstammelingen, in aanmerkingen komen kijk je naar sub c. Vervolgens naar sub d.
Wat betreft art. 4:20 en 4:21 BW, een ouder is geen stiefouder en andersom ("geldvordering op zijn langstlevende ouder" tegenover "geldvordering op zijn stiefouder"), dus verwarring lijkt me niet mogelijk.
Volgens mij is deze vraag nog niet beantwoord:
Quote: | Wie kan mij nader uitleggen wanneer er sprake is van gedwongen erkenning en welk artikel daarbij hoort? Dat heet reele executie? |
Heb je het nu over de erkenning van een kind door de vader? Aan wat voor situatie denk je? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
golrokh
|
Geplaatst: za 11 dec 2010 11:05 Onderwerp: gedwongen erkenning |
|
|
Vriendelijk bedankt voor de juiste uitleg! Nu snap ik hem helemaal. Nog even over die gedwongen erkenning, ik denk dan aan een situatie dat de vader het kind niet wil erkennen, hij is niet getrouwd met de moeder(anders zou hij van rechtswege in familierechtelijke betrekking staan) maar de moeder/het kind willen graag dat hij als vader door de rechter wordt benoemd, dat heet toch zoiets als reele executie? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 11 dec 2010 19:12 Onderwerp: |
|
|
Gedwongen erkenning bestaat volgens mij niet. In de plaats daarvan is er gerechtelijke vaststelling van het vaderschap. Daarvoor hoeft de vader geen (erkennings)handeling te verrichten. Moeder of kind moet bewijzen dat de man de biologische vader is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
golrokh
|
Geplaatst: za 11 dec 2010 19:36 Onderwerp: gerechtelijke vaststelling |
|
|
ok daar ben ik waarschijnlijk mee in de war dan, bedankt voor de verheldering
weet je ook welk artikel daarbij hoort? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 14 dec 2010 21:08 Onderwerp: Re: gerechtelijke vaststelling |
|
|
golrokh schreef: | ok daar ben ik waarschijnlijk mee in de war dan, bedankt voor de verheldering
weet je ook welk artikel daarbij hoort? |
Neem aan dat je zelf een wetboek hebt en de juiste paragraaf wel kunt vinden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|