Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 19:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Advies nodig over een te ontvangen erfenis...
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nails

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2011 21:33    Onderwerp: Advies nodig over een te ontvangen erfenis... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag en hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Mijn opa ligt op sterven en gisteren werd ik gebeld met de mededeling dat deze week de notaris bij hem thuis komt om mijn vader te onterven en ik word dan erfgename in zijn plaats.

Ik heb een koophuis (alleen op mijn naam) ik ontvang koopsubsidie en maandelijks hypotheek rente aftrek.

Mij is verteld dat ik minimaal een bedrag van 45 duizend euro kan verwachten en dat dit bedrag belastingvrij is.

Nu vraag ik mij af:
Is dit echt belastingvrij of kan ik na een paar maanden nog een aanslag verwachten?
Heeft dit invloed op mijn koopsubsidie of hypotheekrente?

Dan is er ook nog het verhaal dat mijn vader heeft voorgesteld dat ik de erfenis deel met hem en mijn twee broertjes hij wilt als het bv 45000 euro is dat ik hem 30.000 euro geef.

Ik zeg niet dat ik hem zo'n groot bedrag geef als hij voorstelt maar als ik hem een bedrag geef mag dat zomaar?
En zitten daar dan nog haken en ogen aan voor mij?

Het zijn een hoop vragen maar ik wil geen problemen krijgen dus ik hoop dat jullie advies kunnen geven!

Groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2011 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je vader kan niet onterfd worden. Hij heeft recht op zijn kindsdeel en zal dus sowieso ook een deel krijgen.

Je aanname over de som geld en dat die belastingvrij zou zijn, klopt volgens mij niet. Die verhoogde vrijstelling geldt voor kinderen, niet voor kleinkinderen. Er zal belasting afgetikt moeten worden. Dit zijn volgens mij de tarieven:

Kleinkind heeft vrijstelling van €19.114. Daarover betaal je niets. Alles erboven tot €118.708 betaal je 18%. Het gedeelte daarboven wordt belast met 36%. In jouw geval dus over het bedrag wat je krijgt minus €19.114 en dat x 0,18.

Ik heb verder nog wat nagezocht via Google:

Koopsubsidie: het verkrijgen van vermogen lijkt niet van invloed te zijn. Op het mutatieformulier is het althans geen relevant feit wat doorgegeven moet worden.

Hypotheekrente: je kan jezelf afvragen of het niet verstandiger is om een deel van de hypotheek af te lossen. Je zult dat echter door een adviseur na moeten laten rekenen. Voor de aftrekbaarheid maakt het geen drol uit.

Tip: schakel hulp in om je situatie door te lichten. Dat kost wellicht wat centen, maar dan heb je wel op jou toegesneden informatie. Wellicht kan de notaris je naar adviseurs leiden op dit gebied.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 8:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je vader kan wel onterfd worden en als hij berust in deze onterving krijgt hij logischerwijze niets. De schenking kan belastingvrij gedaan worden, indien deze wordt geschonken op basis vrij van lasten. De erfbelasting wordt dan betaald door de andere erfgenamen, maar iemand gaat erfbelasting betalen.

Uw vader kan niets eisen als u eenmaal per legaat de erfenis ontvangt.

Laat u goed voorlichten door een estateplanner of nabestaandenplanner. De notaris heeft niet altijd overzicht van het hele (fiscale) plaatje en denk alleen maar in akten en (dure) uurtarieven.
BG

BG

BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 9:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Wim: voor de duidelijkheid: de vader is in dit geval het kind van opa (althans dat neem ik logischerwijs wel aan).
Marco S

Marco S

Leeftijd: 40
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Wim: m.i. is het niet de bedoeling je eigen beroepsgroep te promoten ten kosten van andere beroepsgroepen en in jouw geval het notariaat. Over iedere beroepsgroep zijn vooroordelen (accountant: denkt dat hij alles weet; makelaar: gladjakker zonder inhoud; advocaat: snelle jongen en gruwelijk duur; notaris: kwestie van op de knop drukken en daar veel geld voor vragen; estateplanner/nabestaandenplanner: ziet de wereld alleen door een fiscale bril en vergeet dat er ook nog zoiets als menselijk gevoel is; en ga zo maar door.) Laat iedereen dus in zijn waarde!

Inhoudelijk:
1. Vader kan wel onterfd worden en kan een beroep doen op zijn legitieme portie. Als het testament van opa op een bepaalde wijze is opgesteld, kan het zo zijn dat als je vader zijn legitieme portie opeist, hij dit eerst op jouw erfdeel moet verhalen. Van een legaat, zoals Wim aangeeft, is blijkens je verhaal geen sprake. Het is pure plaatsvervulling.
2. voor de erfbelasting verloopt het inderdaad zo als BG dit heeft voorgerekend.
3. je vader kan niets van jou eisen, behalve zoals ik onder 1 aangaf.
4. Voor de inkomstenbelasting verkrijg jij alleen box 3 vermogen en dit staat geheel los van je hypotheek op je eigen woning, dat in box 1 valt.
5. voor de koopsubsidie sluit ik aan bij BG.

BG

BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank Marco; ik heb onvoldoende rekening gehouden met legitieme portie en onterven.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Je vader kan niet onterfd worden. Hij heeft recht op zijn kindsdeel en zal dus sowieso ook een deel krijgen.

Opa kan zijn zoon wel degelijk onterven. De vader van TS is dan geen erfgenaam meer. Wel kan hij aanspraak maken op zijn legitieme portie, wat min of meer neerkomt op de helft van een kindsdeel.

nails schreef:
Dan is er ook nog het verhaal dat mijn vader heeft voorgesteld dat ik de erfenis deel met hem en mijn twee broertjes hij wilt als het bv 45000 euro is dat ik hem 30.000 euro geef.

Ik zeg niet dat ik hem zo'n groot bedrag geef als hij voorstelt maar als ik hem een bedrag geef mag dat zomaar?

Als je een flink bedrag schenkt aan je vader, moet daar schenkbelasting over worden betaald. Maar wat je vader moet doen is aanspraak maken op zijn legitieme portie.

WimWest schreef:
Je vader kan wel onterfd worden en als hij berust in deze onterving krijgt hij logischerwijze niets.

De kans dat de vader het testament met succes kan aanvechten is ongeveer nul. Wel kan hij een beroep doen op zijn legitieme portie, en dan krijgt hij wel degelijk geld.

Quote:
De schenking kan belastingvrij gedaan worden, indien deze wordt geschonken op basis vrij van lasten.

Waarom zou er bij een schenking van TS aan haar vader geen schenkbelasting verschuldigd zijn?

Quote:
Uw vader kan niets eisen als u eenmaal per legaat de erfenis ontvangt.

Van een legaat is geen sprake. TS wordt erfgenaam. Vader kan aanspraak maken op zijn legitieme portie.

edit: ik zie nu pas de reactie van Marco S.
(Er lijkt me trouwens niet per se sprake van plaatsvervulling. In principe is het benoemen van een kleinkind tot erfgenaam toch onafhankelijk van het onterven van het kind? Wel kan ik me voorstellen dat dit afhangt van de formulering in het testament.)

Marco S

BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides.
Hangt inderdaad van de formulering af. Als kleinzoon tot erfgenaam is benoemd en vader is onterfd, dan is kleinzoon uit eigen hoofde erfgenaam. Als het testament zodanig is geredigeerd (zoon onterfd en de regels van plaatsvervulling van toepassing), dan erft kleinzoon op grond van plaatsvervulling.
Kortom, de formulering bepaalt de consequenties.

BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het recht op legitieme portie is overduidelijk. De zoon (pa van TS) kan wel berusten in deze onterving en krijgt dan niets. Staat er in het testament met uitsluiting van plaatsvervulling dan is de kleinzoon dus geen erfgenaam en is afhankelijk van een legaat.

De opmerking over het promoten van je eigen beroepsgroep slaat helemaal nergens op, want ik heb daar niets mee van te doen en slechts een betere persoonlijke ervaring met een financieel expert dan een notaris. Ik zit bovendien in een non-profit organisatie en die hoef ik niet te promoten.
Marco S

Marco S

BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Staat er in het testament met uitsluiting van plaatsvervulling dan is de kleinzoon dus geen erfgenaam en is afhankelijk van een legaat.
Nee, bij testamenten moet plaatsvervulling zijn opgenomen om voor plaatsvervulling te zorgen. Staat het er niet, dan is er geen plaatsvervulling. Dit, in tegenstelling tot het versterferfrecht waar plaatsvervulling de hoofdregel is.

Fijn dat je je opmerking nuanceerd. 1 zwaluw maakt echter nog geen zomer, of in jouw geval, winter.

BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Het recht op legitieme portie is overduidelijk. De zoon (pa van TS) kan wel berusten in deze onterving en krijgt dan niets.

Na wat googelen zie ik dat onder "berusten in een onterving" inderdaad wordt verstaan dat het onterfde kind geen aanspraak maakt op zijn legitieme portie. Wat je schreef klopt dus inderdaad (en komt op hetzelfde neer als wat ik schreef).

Ik begreep "berusten in een onterving" als "de onterving niet aanvechten". Aanvechten van een onterving zou alleen kunnen door de geldigheid van het testament aan te vechten, wat in de regel vrij kansloos is. Maar dit bedoelde je dus niet (en is ook niet de gebruikelijke lezing van "berusten").

Quote:
Staat er in het testament met uitsluiting van plaatsvervulling dan is de kleinzoon dus geen erfgenaam en is afhankelijk van een legaat.

Maar er staat duidelijk dat TS erfgenaam wordt. (En uit de vraag volgt trouwens ook dat haar broertjes geen erfgenaam worden.)

BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit, in tegenstelling tot het versterferfrecht waar plaatsvervulling de hoofdregel is.

Dit is correct en als men dus plaatsvervulling wenst te voorkomen, zal men dat in een testament moeten opnemen. Dat lijkt me logischer.
Dus als zoon (pa van TS) wordt onterfd, zal in het testament opgenomen moeten worden dat er geen plaatsvervulling zal zijn. Dit om te voorkomen dat de TS bij erfrecht automatisch beperkt wordt tot de legitieme portie.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 21 jan 2011 7:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Opa kan zijn zoon wel degelijk onterven. De vader van TS is dan geen erfgenaam meer. Wel kan hij aanspraak maken op zijn legitieme portie, wat min of meer neerkomt op de helft van een kindsdeel.
Wat is eigenlijk het wezenlijke verschil tussen het (of is het een??) 'erfdeel' en de 'legitieme portie'?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 21 jan 2011 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De erfgenamen treden in de plaats van de erflater. Alle bezittingen, vorderingen, schulden van de erflater gaan over op de erfgenamen.

De legitimaris is geen erfgenaam, maar krijgt een geldvordering op de erfgenamen.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 21 jan 2011 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De erfgenamen...erfgenamen.
Thx.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds