Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Wous
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: wo 08 dec 2010 17:53 Onderwerp: Terug betalen loon |
|
|
Beste forumleden,
Ik heb een probleem, en ik was wel benieuwd wat jullie visie op deze zaak is.
8 maanden geleden heb ik gewerkt in een restaurant. Hier heb ik 1 maand gewerkt, na die maand vertelde mijn toenmalige baas mij dat mijn contract niet werd verlengd, omdat hij de tent verkocht had.
Ik heb in die tijd dat ik daar gewerkt veel uur gemaakt, meestal gemiddeld 10 u per dag, 6 dagen in de week. Na deze periode heb ik keurig mijn loon gekregen. Ik had echter in die periode dat ik daar werkte ook voorschotten gekregen. in totaal gaat dat om 498 euro. Daarna kreeg ik keurig van mijn baas mijn loon, en dacht ik dat alles bij elkaar goed was.
Tot ongeveer 3 maanden terug. Ik kreeg een telefoontje dat het met de voorschoten niet goed was gegaan, en ik dus al het geld terug zou moeten betalen. Hij had echter nooit mijn uren bijgehouden, die moest ik zelf bijhouden, en toen ik die wilde geven, zei hij dat hij er wel wat moois van maakte. Dus heeft hij geen uren specificatie. Hij kan dus niet bewijzen dat ik teveel loon heb gekregen voor wat ik heb gewerkt.
Nu belde hij mij een aantal dagen geleden weer, met het bericht dat of ik met hem een betalingsregeling kon maken, of dat hij het zelf (of een deurwaarder) komt laten halen.
Ik ben echter van mening dat ik recht heb op het geld.
1. Hij komt er 4 maanden nadat ik er gewerkt heb mee.
2. Hij heeft geen uren specificatie.
3. Ik heb nooit door gehad, en nooit toegegeven dat ik die 498 euro teveel heb gekregen.
Wat zijn mijn opties? Is de enige optie betalen?
En welke gegevens heeft hij nodig om een deurwaarder naar mij toe te laten komen. Ik neem aan dat hij dan ook moet aantonen dat ik teveel betaald heb gekregen. En hij kwam er 4 maanden later mee. wat is daar de regelgeving over?
Met vriendelijke groet,
Wous |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 09 dec 2010 11:01 Onderwerp: Terugbetalen loon |
|
|
Dag,
Mijn visie:*
Relevante wetsbepalingen:
- Art. 6:203 BW (Burgerlijk wetboek)
- Art. 3:309 BW
- Art. 150 Rv (Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering
- Art. 21 Rv
- Loon is de verschuldigde tegenprestatie voor de bedongen arbeid.
- Art. 6:203 BW Heeft de werkgever meer betaald dan hij als loon verschuldigd was en is er ook geen andere rechtsgrond aan te wijzen op grond waarvan hij betaald heeft, dan geldt het teveel betaalde als onverschuldigd betaald. De werkgever kan dit bedrag terugvorderen.
- Art. 3:309 BW Deze vordering uit onverschuldigde betaling verjaart in beginsel na verloop van vijf jaar, nadat de werkgever bekend is geworden met deze vordering en de persoon bij wie hij kan vorderen. Als de werkgever zijn vordering na vier maanden instelt, is hij dus op tijd. Art. 3:316 BW Door het inschakelen van de deurwaarder, zal de verjaring ook worden gestuit.
- Art. 150 Rv Wel geldt inderdaad dat ‘wie stelt, moet bewijzen’. De werkgever zal dus moeten kunnen aantonen dat hij onverschuldigd heeft betaald. Daartoe heeft hij de urenspecificatie nodig.
- Art. 21 Rv In het burgerlijk rechtsgeding zijn partijen verplicht de voor de beslissing an belang zijnde feiten volledig en naar waarheid aan e voeren. U doet er dus, meen ik, verstandig aan, wanneer de werkgever hierom verzoekt, de urenspecificatie te overhandigen.
- Indien u het teveel betaalde niet terug kan betalen en de deurwaarder over wil gaan tot beslaglegging, mag hij dit pas doen, nadat hij een executoriale titel heeft (vonnis met op de grosse van het vonnis ‘in naam der Koningin’). Er moet dan dus eerst een rechtzaak zijn geweest.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Marja Verstralen
* Aan dit advies kunnen geen rechten ontleend worden.
---------------------------
Mat. 7:7-8 haMashiach Yeshua: “Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden.” |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|