Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
o0sammia0o
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: do 25 nov 2010 1:12 Onderwerp: Onterecht geweldadig optreden VOV, morgen verhoor, advies?! |
|
|
Hallo,
Mijn broer is zondagochtend om half 9 zeer onterecht behandeld door VOV medewerkers (zorgen voor de handhaving van openbare veiligheid in het openbaar vervoer). De situatie zoals hij die beschrijft is als volgt geweest:
Terug van een hele nacht feest gaat mijn broer zondag (21 november 2010) om half 9 's ochtends de metro in vanaf Centraal Station Amsterdam. De wagon is vrijwel leeg. Aan het eind zit iemand met luide muziek en vanwege zijn vermoeidheid van de nacht ervoor besluit mijn broer een andere plek te zoeken. Hij zet zijn fiets vlakbij neer. De enige personen die direct bij hem in de buurt waren, waren 2 franse jongens.
Bij station Nieuwmarkt staan er 3 VOV medewerkers op het perron. 2 mannen en een vrouw. 1 van de mannen tikt op het raam naar de Franse jongens omdat 1 van hen zijn voeten op het bankje tegenover hem had. De jongen haalt zijn voet van het bankje en het lijkt of het bij een non verbale waarschuwing blijft.
De VOV medewerker bedenkt zich echter en wenkt de Franse jongens dat ze uit moeten stappen.
Vervolgens komt er een andere VOV medewerker (1 van de 3) die de fiets van mijn broer pakt en met een onnodige hooghartig gebaar mijn broer ook roept op naar buiten te komen. Mijn broer komt naar buiten, enigszins geirriteert door de manier waarop de VOV mederwerker(s) zich gedragen. Hij vraagt wat is er aan de hand. De medewerker zegt 'ja loop maar mee dan zie je het wel'. Uit de metro wijst de medewerker op een sticker met verbod voor fietsen. Ok, de fiets stond dus verkeerd. Maar gezien de omstandigheden (het veroorzaakte geen overlast aangezien er nauwelijks mensen in de metro waren) is het erg flauw om hier meer werk van te maken dan een waarschuwing en een aanwijzing dat de fiets verplaatst moet worden.
De VOV medewerkers hadden er echter wel zin in op zondag ochtend en pakten hun bonnenboekje erbij. Een van hen maakte aanstalte een boete uit te schrijven zonder te melden waarvoor. Hiervoor vroeg zij om de ID van mijn broer. Mijn broer vraagt vervolgens, waarom moet ik mijn ID laten zien? (In de zin van, wat is de reden, waarvoor schrijf je een boete uit). Antwoord hierop: Ja, heb je hem nou wel of niet bij je, laat zien! Dus zonder verdere tekst en uitleg wilden ze zijn ID om de boete uit te schrijven. Hij vraagt vervolgens om hun dienstnummers en pakt pen en papier om dit op te schrijven. Dit werd hem niet gegeven. Nadat mijn broer zegt dat ze het naar zijn idee verplicht zijn om een dienstummer op te geven zodat hij een klacht kan indienen gaan ze in een soort driehoek om hem heen staan. 2 van hen grijpen hem bij zijn armen.
Mijn broer voelt zich in deze situatie ingesloten en raakt in paniek omdat hij niet begrijpt waarom hij op deze manier vastgegrepen wordt. Hij maakt een afwerende beweging zonder daarbij met kracht op een van de VOV'ers in te stoten. Het was meer een beweging om zich te verwijderen uit de benauwde positie en wat ruimte te creëeren.
In reactie op zijn afwerende beweging krijgt hij een harde slag in zijn gezicht. Uit reflex slaat hij terug maar houdt zich daarna in. De aggressieve houding blijft aanhouden. Hij wordt op de grond geduwd en geboeid.
Verder deden de VOV'ers uitlatingen als: 'Ja nu ben je niet meer zo stoer he, nu je op de grond ligt.' En: 'JIJ gaat mee naar het bureau/de politie.'
DUS: Van te voren had mijn broer, ook al sloeg hij misschien een bepaalde toon aan, niet anders gedaan dan medewerking verlenen. Tekst en uitleg werd hem echter geweigerd. Vervolgens werd hij op een agressieve manier vastgegrepen waardoor hij in paniek raakte. Vervolgens werd hij als eerste geslagen waarop hij in automatische reactie terugsloeg.
Vervolgens werd hij naar boven gebracht, naar een agent. Zij gingen met zijn allen apart staan om na te gaan wat er precies aan de hand was.
De agent was wel redelijk en duidelijk sommeerde de VOVérs de boeien af te doen en vroeg mijn broer om zijn ID. Omdat de agent dus gewoon normaal deed gaf mijn broer hem zijn ID en die gaf hem door aan de VOV'ers zodat zij een bon konden uitschrijven (waarvoor overigens nog steeds neit werd gezegt waarvoor hij was. En ook al kan je raden dat het om die fiets gaat, is het volgensmij nog steeds verplicht om te zeggen waarvoor iemand gestraft wordt.) De VOV'ers waren overigens erg tevreden met zichzelf ('Ja, mij durfde hij niet te slaan hoor').
De situatie als geheel gezien lijkt het mij dat er sprake is van dikke machtsvertoon.
Mijn broer is die dag nog naar het politiebureau gegaan om een melding te maken. Daar is hem geadviseerd (zonder verdere aantekeningen) om een klacht bij de gemeente in te dienen, omdat het hier gaat om gemeenteambtenaren.
Dit heeft hij maandag of dinsdag gedaan en opgestuurd. Hij wilt nog een officiele aanklacht indienen bij de politie om de behandeling die hij heeft gekregen. Verder wilt hij zich deze week laten onderzoeken door de huisarts met evt. verdere doorverwijzingen, aangezien hij enig letsel heeft overgehouden door de klap in zijn gezicht. Hij heeft een stijve nek en zijn kaak doet pijn. Hij weet niet hoe en of het heel erg is, maar hij kan wel voelen dat er iets niet goed zit in zijn kaak.
Echter, voordat hij dit allemaal rond heeft gekregen (het medisch onderzoek, de officiele aanklacht, etc.) is er al een brief binnengekomen van Bureau Controle Infrastructuur dat hij op verhoor moet komen om als verdachte te worden gehoord over eenvoudige mishandeling en wederspannigheid.
Die VOV'ers hebben hem dus al aangeklaagd terwijl hij volgensmij rechtelijk gezien veel sterker in zijn schoenen staat dan zij.
MIJN VRAAG: Ik probeer hem,als tweedejaars rechtenstudent, te helpen zijn verhaal wat beter en juridischer te verwoorden.
Ik ben van mening dat als het bovenstaande echt gegaan is zoals hij zegt (wat ik wel geloof), dat die VOV'ers echt fout zitten. En aangezien mijn broer hier letsel aan heeft overgehouden dat hij juist meer kans van slagen heeft bij een aanklacht.
DIT zijn de punten die ik in het verhaal wil verwerken omdat ik denk dat mijn broer daarmee duidelijk de schuld van de VOV'ers kan laten zien. Ik zou graag hebben dat iemand mij een beetje advies kan geven over het volgende.
Ten eerste wil ik een duidelijke beschrijving van de feiten maken.
Dan wil ik alles wat juridischer kunnen benoemen. Het probleem is alleen dat ik de officiële bevoegdheden van VOV'ers niet goed kan terugvinden in een wet. Weet iemand misschien waar deze staan? Bijvoorbeeld bij een aanhouding behoort een agent de causa te geven. Ik weet niet of in deze situatie dezelfde term te hanteren is, maar hier is dit niet gebeurd. (Er is nooit expliciet gezegd waarvoor de boete uitgeschreven werd).
Wat verder niet echt klopt aan deze situatie is dat op de site van de gemeente van amsterdam het volgende wordt gemeld over de VOV'ers (aangezien ik de officiele bevoegdheden niet goed terug kan vinden):
'Ze treden op en grijpen in zodra iemand overlast veroorzaakt of als de veiligheid in het geding is.'
In deze situatie was er geen sprake van overlast. Het was in het weekend, in de ochtend, slechts een paar mensen waren aanwezig in de wagon. De enige persoon die op dat moment als enigszins overlast veroorzaker kan worden gekwalificeerd is de man die luidde muziek draaide (waar overigens niets van is gezegd door de VOV'ers).
Een boete voor overtreding zou volgensmij nog wel wettig te rechtvaardigen zijn (hoewel het natuurlijk heel lullig is). De meest gepaste handeling lijkt mij hier dat mijn broer gewoon een aanwijzing had moeten krijgen dat hij zijn fiets moest verplaatsen en evt. een waarschuwing.
Verder, wat de Franse jongens betreft, deze hadden geen ID bij zich toen de VOV'ers daar om vroegen. Omdat ze verder ook geen Nederlands spraken lieten de VOV'ers ze maar gaan en konden zij terug de metro in. Naar mijn weten behoort iemand volgens de huidige wetgeving meegenomen te worden naar het bureau als hij zich niet kan identificeren. Dit vind ik dus ook raar. De jongens hebben iets 'fout' gedaan en daar wordt geen werk van gemaakt, mijn broer doet iets 'fout' en daar komt een hele heisa van.
Verder, mijn broer wordt aangeklaagd wegens eenvoudige mishandeling. Als het verhaal werkelijk zo gebeurd is, dan is daar geen sprake van. De VOV'ers hebben hem als eerste vastgegrepen zonder duidelijke aanleiding en de eerste klap kwam ook van hun kant. Het enige wat mijn broer heeft gedaan is zichzelf verdedigden. Dit deed hij dus slechts omdat hij in verwarring was waarom hij zo aangepakt werd en daarop een automatische reactie had.
Omdat hij wordt aangeklaagd voor eenvoudige mishandeling en niet eenvoudige mishandeling met zwaar lichamelijk letsel ten gevolge (300, lid 2, Sr) lijkt het mij dat hij alleen wordt aangeklaagd omdat hij heeft teruggeslagen en niet omdat hij daar schade bij aan heeft gericht. Andersom is dat wel gebeurd. Mijn broer heeft na 3 dagen nog steeds last van een stijve nek en pijn in zijn kaak. Hij heeft nog niet de kans gehad om zich te laten onderzoeken door de huisarts voor de kaak, maar wil dit wel vandaag of overmorgen gaan doen. Aangezien hij dus na drie dagen nog last heeft van die slag in zijn gezicht neem ik aan dat hij, wanneer hij die officiele aanklacht indient, de VOV'ers wel kan aanklagen voor eenvoudige mishandeling, evt. met zwaar lichamelijk letsel tengevolge hebbend als dat uit een medisch rapport blijkt.
Bovendien hangen er op het (Nieuwmarkt)station camera's waaruit ook zichtbaar moet kunnen zijn wie de eerste klap uitdeelt. Mijn broer heeft de beelden nog niet kunnen bekijken (waarschijnlijk is dit wel mogelijk met toestemming van die en die?), maar in principe zouden die wel terug te halen moeten zijn.
Pff, ok ik hoop dat er nog iemand wakker is aangezien het verhoor waarvoor hij opgeroepen wordt, morgenochtend al is. Maar ik hoop dus dat iemand misschien een stukje advies heeft hoe situatie te benaderen en hoe jullie denken dat die mensen van Bureau Controle Infrastructuur (Waarbij het verhoor is) op reageren. Of ze eerder geneigd zijn die VOV'ers te geloven in deze situatie, of dat ze over het algemeen ook wel goed en onbevooroordeeld luisteren naar de 'verdachte'.
Trouwens, excuses voor een eventuele slechte formulering van zinnen of opbouw van het verhaal. Het is een beetje laat :p en het typt ook irritant in zo'n klein kadertje.
Anywayy, ik hoop echt dat mensen wat reacties kunnen geven.
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 27 nov 2010 4:14 Onderwerp: |
|
|
Kijk als je je fiets op de verkeerde plaats neerzet dan kun je gevolgen of straf verwachten.
Dat je broer lui aantrof die hun dag niet hadden, kan gebeuren.
Je broer zal z'n dag ook wel 'ns niet hebben.
Punt is dat je je aan de regels moet houden.
Je broer maar ook de rest van NL.
Los van het voorgaande staat de vermeende mishandeling door VOV.
Want een VOV'er moet zich óók aan de regels houden.
Van een mishandeling door een VOV'er kan hij gewoon aangifte doen.
Zorg wel voor medische back-up (constatering van verwondingen of ander medisch ongemak) als hij aangifte doet.
Voor wat betreft de aangifte tegen je broer ben ik te laat.
Hoe liep dat? Wat verklaarde je broer daar? (Vooral over de stoot die hij de VOV'er toediende?)
In welke situatie dan ook, is wie dan ook eerder geneigd om de VOV'er eerder te geloven of meer waarde aan zijn of haar verklaring toe te kennen, dat heeft te maken met hun orde-handhavende functie en de belangen die daarmee gediend zijn. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 nov 2010 13:49 Onderwerp: |
|
|
Je broer wordt aangesproken op een overtreding. Ik ga er even van uit dat dit ook werkelijk een overtreding is. Zo ja, dan is dat rechtmatig. Je kunt het kinderachtig vinden (dat is het misschien ook), maar dat doet er niet aan af dat de bijz. opsporingsambtenaren daartoe bevoegd zijn. Het vragen om een ID bewijs in een dergelijke situatie is toegestaan. De cautie is vermoedelijk niet verplicht, omdat het om een administratief rechterlijke sanctie gaat.
Vervolgens escaleert het. Het helpt niet dat je broer alleen was. Als hij overtuigd is van zijn gelijk zou ik zeker verzoeken dat de beelden worden bekeken en betrokken bij het onderzoek. Als daarop te zien is dat de opsporingsambtenaren zonder aanleiding beginnen te meppen dat heb je een sterk punt. Zo niet dan vrees ik dat je broer aan het kortste eind trekt. Je broer kan zelf ook een aangifte doen inzake mishandeling (strafrecht), ook kan hij kiezen voor een klacht bij de gemeente t.a.v. het optreden van deze ambtenaren (disciplinair, tuchtrechtelijk), of beiden. |
|
|
|
 |
o0sammia0o
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 06 dec 2010 16:47 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Kijk als je je fiets op de verkeerde plaats neerzet dan kun je gevolgen of straf verwachten.
Dat je broer lui aantrof die hun dag niet hadden, kan gebeuren.
Je broer zal z'n dag ook wel 'ns niet hebben.
Punt is dat je je aan de regels moet houden.
Je broer maar ook de rest van NL.
Los van het voorgaande staat de vermeende mishandeling door VOV.
Want een VOV'er moet zich óók aan de regels houden.
Van een mishandeling door een VOV'er kan hij gewoon aangifte doen.
Zorg wel voor medische back-up (constatering van verwondingen of ander medisch ongemak) als hij aangifte doet.
Voor wat betreft de aangifte tegen je broer ben ik te laat.
Hoe liep dat? Wat verklaarde je broer daar? (Vooral over de stoot die hij de VOV'er toediende?)
In welke situatie dan ook, is wie dan ook eerder geneigd om de VOV'er eerder te geloven of meer waarde aan zijn of haar verklaring toe te kennen, dat heeft te maken met hun orde-handhavende functie en de belangen die daarmee gediend zijn. |
Sorry voor de late reactie!
Na het verhoor is er nog geen nieuws binnen gekomen. Ik ben meegeweest naar het bureau. Helaas mocht ik niet bij het verhoor zijn, maar achteraf heb ik wel met de verhoorder gesproken.
Ik heb voor mijn broer een uiteenzetting van de feiten gemaakt. Ik heb helemaal in detail de situatie beschreven. Vervolgens met de geweldpleging, heb ik dat ook in detail beschreven hoe de situatie volgens mijn broer was.
Voor hem was het dat hij op een gegeven moment pen en papier pakte uit zijn tas en om de dienstnummers van die VOV'ers vroeg zodat hij een klacht kon indienen. Hij kreeg die dienstnummers niet en die VOV'ers zeiden dingen als je bent bijdehand en brutaal, etc. Toen hij vroeg waarom hij die dienstnummers niet mocht weten werd hij van 2 kanten vastgepakt. Omdat hij niet wist waarom hij op deze manier werd vastgepakt en het nogal intimiderend vond maakte hij uit paniek een afwerende beweging. Maar niet in de vorm van een klap ofzo, maar meer van 'stapje achteruit', om zich zo van de beklemmende situatie te ontrekken. Hierop voelde hij een klap in zn gezicht, gegeven door de derde VOV'er, waarop hij terugsloeg. Maar toen drong het tot hem door, shit, wat gebeurd er nu eigenlijk? En toen stopte hij ook. Maar zij drukten hem tegen de grond en boeiden hem, en zeiden dingen als 'nu ben je niet zo stoer meer nu je op de grond ligt', etc.
Vervolgens werd hij naar boven gebracht naar een agent die hulpofficier van justitie bleek te zijn. De hele situatie was daar geanalyseerd en die hOvJ zag geen reden om hem langer aan te houden. Ook werd daar niets gezegt over mishandeling of wederspannigheid, terwijl er wel ruimte toe was.
Het voorgaande en nog meer uitgebreide details heb ik in een soort uiteenzetting verwerkt die de verhoorder heeft gelezen.
Toen ik hem naderhand sprak zei hij tegen mij dat er heel veel procedurele fouten waren gemaakt en dat het op hoger niveau uitgespeeld wordt. Het ligt nu bij de hopper en nu is het dus wachten op nieuws van hun kant.
Omdat ik niet bij het verhoor mocht zijn vroeg ik mijn broer of hij de verklaringen van de VOV'ers heeft gehoord. Hij vertelde mij zo'n beetje wat zei hadden verklaard. Wat betreft de feiten kwam zijn verhaal en die van de VOV'ers overeen, alleen de context was anders. Bijvoorbeeld, mijn broer pakte pen en papier om dienstnummers te kunnen opschrijven. Zij zeggen dat hij een pen pakte om hun aan te vallen, om hun te steken...
Ik denk dat als er heel veel procedurele fouten zijn gemaakt door de VOV'ers dat zij hun dienst dan niet op rechtmatige wijze uitoefenden. Wederspannigheid kan alleen bij rechtmatige dienstbeoefening. Dus in principe valt dat dan weg als zij niet rechtmatig bezig waren. En wat de mishandeling betreft, als aannemelijk wordt geacht dat de eerste 'aanval' van de kant van de VOV'ers kwam, dat het enige wat mijn broer heeft gedaan als verdediging kan worden aangerekent (omdat hij dus onrechtmatig werd 'aangeraakt'). Daarbij is denk ik belangrijk dat hij in zijn hele leven nog nooit op zo'n manier in aanraking is gekomen met autoriteiten, met geweld bedoel ik dan. En wat ook nog meetelt is denk ik dat zij met een team van 3 mensen waren. Als het 3 tegen 1 is, dan lijkt het mij zeer onnodig dat je die ene persoon met 2 mensen moet vasthouden en een derde hem nog een klap moet geven om hem 'in bedwang te houden'.
In ieder geval, die verhoorder heeft de uiteenzetting van de feiten bij de rest van de documenten gevoegd. Hij vond verder dat mijn broer overkwam als een rustige, beleefde en verder normale jongen. Hij is verder ook nooit bij zoiets betrokken geweest. Dat speelt denk ik allemaal mee bij het beoordelen van de verklaringen. Ik heb geen idee of die beelden van Nieuwmarkt nog teruggekeken kunnen worden. Volgensmij zou het moeten kunnen, maar ik heb geen idee of die al gewist zijn of niet.
Natuurlijk moet de nederlandse bevolking zich aan de regels houden, maar zoals je al zei, dat geld dus ook voor overheidsambtenaren.
mocht er interesse zijn dan kan ik die uiteenzetting van feiten zoals die aan de verhoorder meegegeven is hier wel posten...
btw bedankt voor de reacties. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 08 dec 2010 16:53 Onderwerp: |
|
|
o0sammia0o schreef: |
Vervolgens werd hij naar boven gebracht naar een agent die hulpofficier van justitie bleek te zijn. De hele situatie was daar geanalyseerd en die hOvJ zag geen reden om hem langer aan te houden. Ook werd daar niets gezegt over mishandeling of wederspannigheid, terwijl er wel ruimte toe was. |
Je broer zei daar dus niets over mishandeling door de VOV'ers?
o0sammia0o schreef: | Ik heb geen idee of die beelden van Nieuwmarkt nog teruggekeken kunnen worden. Volgensmij zou het moeten kunnen, maar ik heb geen idee of die al gewist zijn of niet. |
Die beelden zijn tamelijk essentiëel om het verhaal van je broer te kunnen ondersteunen.
o0sammia0o schreef: | mocht er interesse zijn dan kan ik die uiteenzetting van feiten zoals die aan de verhoorder meegegeven is hier wel posten... |
Het pv van de verklaring van je broer is belangrijker dan jouw zienswijze.
De pv's van de verklaringen van de VOV'ers zijn óók belangrijker dan jouw zienswijze.
edit: is er door een arts of verpleegkundige letsel geconstateerd? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|