|
Auteur |
Bericht |
Aeon
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 07 dec 2010 0:08 Onderwerp: Tweedehans auto gekocht - veel gebreken |
|
|
Ongeveer een half jaar geleden heb ik een tweedehands auto gekocht (BMW, redelijke prijs betaald, bouwjaar 2005). Nu blijkt echter dat deze nogal wat gebreken had:
-Twee banden waren min of meer versleten vanaf het moment dat ze op de auto zijn gezet (bewijs hiervan geleverd door een deskundige)
-Achterruitenwisser zat bij het moment van leveren al vastgeroest.
-De laadklep ging niet goed dicht.
Momenteel zijn deze gebreken verholpen door een garage bij mij in de buurt (de garage van de verkoper lag immers 175 km van mij af). Ik heb daarbij de verkoper verzocht een bedrag te vergoeden dat gelijk is aan de kosten die hij bij de reparatie zou hebben gemaakt. Helaas wees hij op de algemene voorwaarden, waarin staat dat er wel garantie is, maar er geen kosten vergoed worden indien de auto bij een andere garage wordt gerepareerd (AV zijn ter hand gesteld).
Nu blijkt echter dat er wéér iets mis is met de auto (waarschijnlijk de versnellingsbak).
Mijn vragen zijn dus:
-Mag men van een tweedehands auto ook verwachten dat deze conform wordt geleverd (art. 7:6), in de zin dat bovenstaande zaken correct functioneren?
-Kan ik nog een deel vergoed krijgen van de kosten die de andere garage heeft gemaakt? (Hoewel het mij niet aannemelijk lijkt dat dit afwijken is ten nadele van de consument)
-Kan ik, nu ik nog contractuele garantie heb, ook de kilometers vergoed kijgen? (en evt. gederfde winst?) |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 07 dec 2010 10:03 Onderwerp: Re: Tweedehans auto gekocht - veel gebreken |
|
|
Aeon schreef: | (en evt. gederfde winst?) |
Is de auto zakelijk gekocht?
Wat heb je gedaan aan je onderzoeksplicht? _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Aeon
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 07 dec 2010 11:12 Onderwerp: Re: Tweedehans auto gekocht - veel gebreken |
|
|
BG schreef: | Aeon schreef: | (en evt. gederfde winst?) |
Is de auto zakelijk gekocht?
Wat heb je gedaan aan je onderzoeksplicht? |
De auto is voor privé gebruik gekocht, niet zakelijk.
Aan de onderzoeksplicht heb ik vrij weinig gedaan eerlijk gezegd, op het eerste oog leek het allemaal te functioneren.
Zeker de banden waren niet te controleren, tenzij er een deskundige naar keek. Voor de laadklep en de ruitenwisser kan dat natuurlijk wat lastiger worden. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 07 dec 2010 12:22 Onderwerp: |
|
|
Even wat opmerkingen.
Er zit garantie op de auto. Het is gebruikelijk dat je de verkopende partij bij een gebrek in de gelegenheid stelt dit te herstellen. Dit heb je niet gedaan, omdat de verkopende partij op 175 km is gevestigd. Naar mijn idee dien je de kosten zelf te dragen van die reparatie.
Bij het kopen van goederen zijn er bepaalde afwegingen. Een brood bij de Albert Heijn is duurder dan een brood bij de Aldi. Een televisie via internet kopen is goedkoper dan een tv in een winkel op een A-locatie in de binnenstad van een grote stad. Je kunt niet verwachten dat je via internet koopt en vervolgens, omdat je in de binnenstad woont, op de A-locatie naar binnen loopt, reparatie uit te laten voeren en de kosten probeert te verhalen op de verkoper.
Banden zijn overigens wel te controleren. Het profiel wat banden moeten hebben is voorgeschreven (1,6 mm volgens mij). Je kan direct zien of de banden nog goed zijn. Hebben ze dat profiel niet dan zijn de banden glad en afgesleten. Voor zover dat niet te voelen is, is dat met het blote oog waar te nemen.
Achterruitenwisser is te controleren door een proefrit te maken.
Laadklep is volgens mij iets lastiger, maar goed bij een controle of er geen lijken in de kast (achterbak) lagen, had je dit kunnen constateren. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
|