|
Auteur |
Bericht |
jino1981
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: za 05 feb 2011 0:08 Onderwerp: Risico(fraude)'s van verstrekken van kopie paspoort?? |
|
|
Goede dag,
Ik zit met een twijfelachtige situatie nl:
Ik werd een paar maanden terug(nov 2010) benaderd door een vriend(kennis) met de vraag of ik voor zijn ondertrouw getuige wil zijn.
Hiervoor had hij alleen mijn kopie paspoort nodig en ik heb zonder erbij na te denken hem dat(scan van mijn paspoort als bijlage) gemaild.(Het schijnt zo te zijn dat je tegenwoordig als getuige(bij ondetrouw) fysiek niet meer aanwezig hoeft te zijn maar hoeft alleen een kopie id aan een van het koppel mee te geven)
Het was stom van me om zonder na te denken dat door te mailen(gelukkig heb ik in de mail wel duidelijk erbij gezet dat ik mijn kopie paspoort verstrek tbv getuigenverklaring van de ondertrouw maar ik heb niks op de kopie zelf gemarkeerd waar het evt voor dient).
Nu komt het volgende:
Ik heb daarna niks meer vernomen dus vroeg ik hem hoe het is verlopen.
Toen deelde hij me een tijdje later (dec 2010) mede dat de ondertrouw niet door is gegaan(vanwege het feit dat zijn geboorteakte vanuit buitenland moest komen en dat er ook andere redenen waren waardoor het is uitgesteld).
Aangezien ik hem niet heel erg goed ken ben ik nu een beetje bang van het feit dat hij evt (in het slechtste geval) kan frauderen met de kopie van mijn paspoort.
Is het terecht dat ik me zorgen maak om bovenstaande of is het onmogelijk om met kopieen van paspoort te frauderen(bv. verzekering of abonnement afsluiten). Ik maak me juist zorgen omdat hij beetje vaag is in alles (waardoor ik hem niet 100% vertrouw)en naar mijn weten is hij ook parttime werkzaam bij een verzekeringskantoor(intermediar) van zijn broer en hierdoor ben ik extra bang dat hij evt misbruik gaat maken van mijn kopie paspoort. En vandaag ben ik trouwens ook gevraagd of ik voor zijn neef die naar Nederland wil komen op vakantie een invitationletter kan schrijven(omdat ik nederlandse nationaliteit heb en hij niet). Dit verergert mijn twijfels nog erger...
Is er evt de mogelijkheid om na te laten kijken of er naast de door mezelf aangevraagd/afgesloten abonnementen/contracten evt andere contracten/abonnementen zijn afgesloten(fraude)door hem?
Laatst aangepast door jino1981 op za 05 feb 2011 21:43, in totaal 3 keer bewerkt |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: za 05 feb 2011 21:13 Onderwerp: Re: Risico(fraude)'s van verstrekken van kopie paspoort?? |
|
|
jino1981 schreef: | Ik werd een paar maanden terug(nov 2010) benaderd door een vriend(kennis) met de vraag of ik voor zijn ondertrouw getuige wil zijn.
Hiervoor had hij alleen mijn kopie paspoort nodig en ik heb zonder erbij na te denken hem dat gemaild.(Het schijnt zo te zijn dat je tegenwoordig als getuige(bij ondetrouw) fysiek niet meer aanwezig hoeft te zijn maar hoeft alleen een kopie id aan een van het koppel mee te geven)
|
Bij ondertrouw heb je géén getuigen nodig (of dit moet de afgelopen 5 jaar veranderd zijn, dan aub correctie van iemand..).
Je moet dan wel een kopie id van de getuigen inleveren omdat deze nodig zijn als ze getuige zijn bij de bruiloft zélf. |
|
|
|
 |
jino1981
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: za 05 feb 2011 21:38 Onderwerp: Re: Risico(fraude)'s van verstrekken van kopie paspoort?? |
|
|
Quote: | Bij ondertrouw heb je géén getuigen nodig (of dit moet de afgelopen 5 jaar veranderd zijn, dan aub correctie van iemand..).
Je moet dan wel een kopie id van de getuigen inleveren omdat deze nodig zijn als ze getuige zijn bij de bruiloft zélf. |
Op http://www.theperfectwedding.nl/Ondertrouw.htm staat het volgende:
Wat wordt er gevraagd als je in ondertrouw gaat?
Bel van te voren de burgerlijke stand in de plaats waar jullie in ondertrouw gaan wat je moet meenemen. Over het algemeen wordt er het volgende gevraagd:
•Kopie legitimatie van de getuigen;
•Legitimatie van jullie beiden;
•Afschrift van de gemeentelijke basisadministratie waarin de burgerlijke staat en de nationaliteiten staan vermeld;
•Verschuldigde leges;
•Eventueel bewijs van echtscheiding;
•Eventueel bewijs van overlijden vorige partner. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: za 05 feb 2011 22:45 Onderwerp: |
|
|
Klopt, dat zei ik toch ook  |
|
|
|
 |
|