Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
charlotte2407
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 02 dec 2010 13:54 Onderwerp: Wie kan mij helpen?? |
|
|
Goedemiddag,
Ik heb een vraag. Al 9 jaar werk ik 32 uur per week bij mijn baas. Ik heb tot nu toe altijd op woensdag vrij gehad. Dit is niet opgenomen in mijn contract. Nu heeft mijn baas geprobeerd om mij laatste vanwege econische reden te laten ontslaan, ze zijn niet in het gelijk gesteld door het UWV. Nu heb ik laatst te horen gekregen dat ik oma wordt en ik ga op woensdag oppassen op mijn kleinkind, ik heb dit verteld op mijn werk. Nu zegt mijn baas dat ik er niet vanuit mag gaan dat ik altijd op woensdag vrij ben omdat dit nergens is vastgelegd. Weet iemand of ik na 9 jaar niet gewoon recht heb op die woensdag vrij ook al is het nergens vastgelegd?
Ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
RB_1969
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: do 02 dec 2010 14:56 Onderwerp: |
|
|
Quote: | De arbeid- en rusttijden maken een geïntegreerd onderdeel uit van het arbo-beleid dat de werkgever voert (5.2.). Dat wil zeggen dat ook hiervoor de risico's geïnventariseerd en geëvalueerd moeten worden en dat zo nodig veranderingen worden doorgevoerd, als dit redelijkerwijze van de werkgever verlangd kan worden (art 4:1 ATW). Voorgaande kan met zich meebrengen dat de werkgever streeft naar een vast arbeid- en rustpatroon, aangezien dit minder belastend is en dit sneller is te combineren met andere activiteiten naast het werk.
Het arbeidstijdenbeleid dient rekening te houden met persoonlijke omstandigheden van medewerkers, wanneer dit redelijkerwijze van de werkgever gevergd kan worden (art 4:1 ATW). Bij persoonlijke omstandigheden gaat het bijvoorbeeld om zorgtaken, als ook om ander (parttime) werk waarmee de werkgever bekend is en heeft ingestemd.
De werkgever dient zich dus in te spannen om de combinatie tussen werk en ander activiteiten van een medewerker mogelijk te maken. Dat betekent evenwel nog niet dat hij zonder meer verplicht is om hieraan mee te werken, aangezien dat van zijn mogelijkheden afhangt. Voorgaande kan betekenen dat een medewerker op een vaste vrije dag per week aanspraak kan maken, wanneer persoonlijke omstandigheden daartoe voldoende redenen geven en de mogelijkheden van de werkgever dit toelaten (gezien de huidige personeelsbezetting). Komt uit een arbeids-gezondheidskundig-onderzoek naar voren dat de medewerker gezondheidsproblemen ondervindt door het werken op bijvoorbeeld nachtdiensten, dan is de werkgever in beginsel verplicht om de medewerker op andere tijden te laten werken (art 4:9 ATW). |
Het mag dus wel, maar werkgever moet er alles aan doen om dit te voorkomen. Tevens dient een werkrooster (als daar in een CAO niets anders over geregeld is) 28 dagen van tevoren bekend gemaakt te worden. Mocht je op een woensdag "moeten" werken, heb je 4 weken de tijd om iets te regelen. Ruilen met een collega......? Als je het idee hebt dat het "pesten" is, probeer dat dan vastgelegd te krijgen. Tevens zou het onredelijk zijn als jij iedere keer je vrije dag moet opgeven als er collega's zijn die het zelfde werk doen en wel een vaste dag hebben (gelijkheidsbeginsel).
Probeer in eerste instantie het goed op te lossen, zoals ik het begrijp is de verhouding niet al te best. Geef je werkgever niet de mogelijkheid om het op een ontbinding aan te sturen wegen verstoorde arbeidsverhoudingen.
Succes en wijsheid,
Ronald
PS. Je kleinkind is nog niet geboren en aangezien je het "laatst" gehoord hebt ga ik ervan uit dat het nog wel een half jaar duurt. Ga niet op voorhand problemen maken is mijn advies. De "zorgtaken" zijn er nog niet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|