Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 20:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bijstand
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kbeurden

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2010 23:16    Onderwerp: Bijstand Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb momenteel een probleem met mijn gemeente. Ik heb vanaf 2008 tot 2009 een bijstandsuitkering ontvangen. Tot mei 2008 woonde ik thuis. Daarna ben ik op mijzelf gaan wonen met een inwonend kind. Mijn uitkering zou toen verhoogd worden. Dit gebeurde pas na 5 maanden. In de tussentijd heb ik om mijn inkomen op peil te houden kleding artikelen verkocht via marktplaats. Hier is de gemeente achtergekomen. Hiervoor ben ik aangehouden en is er proces verbaal opgemaakt. Ik heb toen niet alle gegevens verstreks omdat ik niet wist dat dit moest. Nu heb ik een rechtzaak waarin mij dat verweten wordt. Hiervoor kan ik een werkstraf krijgen van maximaal 120 uur. Daarnaast heb ik een terugvordering gekregen van de gemeente waarin ik alle ontvangen bijstand moet terugbetalen (10.500 euro). Dit omdat het niet te achterhalen zou zijn hoeveel ik zou hebben bijverdiend. Dit terwijl ik wel alle bij en afschrijvingen heb van die periode. Mijn inkomen ligt onder het bijstandsniveau dus terugbetaling gaat niet lukken, of heel lang duren. Daarnaast is er natuurlijk nog een kans dat ik strafrechtelijk vervolg wordt omdat het bedrag boven de 10.000 euro ligt. Hiervoor kan ik gevangenisstraf krijgen.

Nu lijkt mij de beste optie om de schuldhulpverlening in te gaan. Is dit mogelijk? En is deze zaak waterdicht vanuit de gemeente of is hier wel mogelijkheid tot vermindering van het bedrag?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2010 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tegen de beschikking terugvordering kun je naar ik aanneem bezwaar indienen. Dat lijkt me de eerste stap. Ga ervoor naar een advocaat, die kan dit op basis van een toevoeging (gesubsidieerde rechtsbijstand) doen.
WimWest

Leeftijd: 125
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2010 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als u wordt veroordeeld is de WSNP niet mogelijk, daar u in een periode van 5 jaar vooraf te goeder trouw moet zijn geweest. Dat is in uw geval niet het geval en zou ook niet terecht zijn, daar dan uw terugvordering van het sociale stelsel afgewenteld zou worden op het sociale stelsel.

U kunt wel proberen via schuldhulpverlening een minnelijke regeling te krijgen, maar dat is meer een voorportaal voor de WSNP. De kans dat de schuldeiser akkoord gaat met een regeling is minimaal en een kans op een dwangakkoord lijkt mij in dit geval ook klein.

Het beste in uw geval is te proberen de bewijslast van de hoogte van het terug te vorderen bedrag vast te laten stellen op het juiste bedrag en daarmee een regeling te treffen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds