|
Auteur |
Bericht |
kbeurden
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 29 nov 2010 23:16 Onderwerp: Bijstand |
|
|
Hallo,
Ik heb momenteel een probleem met mijn gemeente. Ik heb vanaf 2008 tot 2009 een bijstandsuitkering ontvangen. Tot mei 2008 woonde ik thuis. Daarna ben ik op mijzelf gaan wonen met een inwonend kind. Mijn uitkering zou toen verhoogd worden. Dit gebeurde pas na 5 maanden. In de tussentijd heb ik om mijn inkomen op peil te houden kleding artikelen verkocht via marktplaats. Hier is de gemeente achtergekomen. Hiervoor ben ik aangehouden en is er proces verbaal opgemaakt. Ik heb toen niet alle gegevens verstreks omdat ik niet wist dat dit moest. Nu heb ik een rechtzaak waarin mij dat verweten wordt. Hiervoor kan ik een werkstraf krijgen van maximaal 120 uur. Daarnaast heb ik een terugvordering gekregen van de gemeente waarin ik alle ontvangen bijstand moet terugbetalen (10.500 euro). Dit omdat het niet te achterhalen zou zijn hoeveel ik zou hebben bijverdiend. Dit terwijl ik wel alle bij en afschrijvingen heb van die periode. Mijn inkomen ligt onder het bijstandsniveau dus terugbetaling gaat niet lukken, of heel lang duren. Daarnaast is er natuurlijk nog een kans dat ik strafrechtelijk vervolg wordt omdat het bedrag boven de 10.000 euro ligt. Hiervoor kan ik gevangenisstraf krijgen.
Nu lijkt mij de beste optie om de schuldhulpverlening in te gaan. Is dit mogelijk? En is deze zaak waterdicht vanuit de gemeente of is hier wel mogelijkheid tot vermindering van het bedrag?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 01 dec 2010 0:26 Onderwerp: |
|
|
Tegen de beschikking terugvordering kun je naar ik aanneem bezwaar indienen. Dat lijkt me de eerste stap. Ga ervoor naar een advocaat, die kan dit op basis van een toevoeging (gesubsidieerde rechtsbijstand) doen. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 01 dec 2010 21:00 Onderwerp: |
|
|
Als u wordt veroordeeld is de WSNP niet mogelijk, daar u in een periode van 5 jaar vooraf te goeder trouw moet zijn geweest. Dat is in uw geval niet het geval en zou ook niet terecht zijn, daar dan uw terugvordering van het sociale stelsel afgewenteld zou worden op het sociale stelsel.
U kunt wel proberen via schuldhulpverlening een minnelijke regeling te krijgen, maar dat is meer een voorportaal voor de WSNP. De kans dat de schuldeiser akkoord gaat met een regeling is minimaal en een kans op een dwangakkoord lijkt mij in dit geval ook klein.
Het beste in uw geval is te proberen de bewijslast van de hoogte van het terug te vorderen bedrag vast te laten stellen op het juiste bedrag en daarmee een regeling te treffen. |
|
|
|
 |
|