|
Auteur |
Bericht |
Bartoow
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 23 dec 2010 18:30 Onderwerp: Informatieverzoek onder Wob |
|
|
Onlangs een Wob verzoek verstuurd, inzake ijkrapporten, richting politiekorps Limburg Zuid.
Vandaag kreeg ik onderstaande brief van hun retour.
Klopt hetgeen zij hier beweren?
Dank voor jullie reactie alvast!
 |
|
|
|
 |
Furr
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: do 23 dec 2010 18:32 Onderwerp: |
|
|
Lijkt mij dat je voor een WOB verzoek geen belang hoeft te hebben. Dat is mij altijd meegedeeld. Je hoeft dus mijn inziens niet te vertellen waar je het voor nodig hebt.
Experts? |
|
|
|
 |
Bartoow
|
Geplaatst: do 23 dec 2010 18:41 Onderwerp: Re: Informatieverzoek onder Wob |
|
|
Bartoow schreef: | Onlangs een Wob verzoek verstuurd, inzake ijkrapporten, richting politiekorps Limburg Zuid. |
Hierbij de inhoud van het Wob verzoek.
Ik verzoek u mij ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, toe te sturen:
De ijkrapporten van politievoertuig XX
De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van vier weken. Volgens art. 4 Wob bent u als bestuursorgaan verplicht dit verzoek, indien u de gevraagde gegevens niet in uw bezit heeft, door te sturen naar de organisatie die deze wel in haar bezit heeft. |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 dec 2010 18:50 Onderwerp: |
|
|
Furr schreef: | Lijkt mij dat je voor een WOB verzoek geen belang hoeft te hebben. Dat is mij altijd meegedeeld. Je hoeft dus mijn inziens niet te vertellen waar je het voor nodig hebt.
Experts? |
Volgens mij staat in de brief ook niet dat hem gevraagd wordt om aan te tonen dat hij is aan te merken als belanghebbende. |
|
|
|
 |
Furr
|
Geplaatst: vr 24 dec 2010 20:48 Onderwerp: |
|
|
Klopt. Voor Wob heb je toch geen belang nodig? Tevens heb je geen bestuurslijke aangelegenheid nodig? |
|
|
|
 |
Nico1979
|
Geplaatst: vr 24 dec 2010 22:29 Onderwerp: |
|
|
Artikel 3
1.Een ieder kan een verzoek om informatie neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid richten tot een bestuursorgaan of een onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame instelling, dienst of bedrijf.
2.De verzoeker vermeldt bij zijn verzoek de bestuurlijke aangelegenheid of het daarop betrekking hebbend document, waarover hij informatie wenst te ontvangen.
3.De verzoeker behoeft bij zijn verzoek geen belang te stellen.
4.Indien een verzoek te algemeen geformuleerd is, verzoekt het bestuursorgaan de verzoeker zo spoedig mogelijk om zijn verzoek te preciseren en is het hem daarbij behulpzaam.
5.Een verzoek om informatie wordt ingewilligd met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 10 en 11. |
|
|
|
 |
Bartoow
|
Geplaatst: vr 24 dec 2010 23:03 Onderwerp: |
|
|
Hoi Nico,
Dank voor je reactie. Enig idee hoe ik dit verzoek, zoals gedaan in de brief, anders kan formuleren?
Zodat ik voldoe aan de voorschriften van Politie Limburg? Of zo laten en staat alles in mijn brief? |
|
|
|
 |
Nico1979
|
Geplaatst: vr 24 dec 2010 23:55 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat je de gegevens aanvraagt n.a.v. een verkeersovertreding die wordt afgedaan onder de Wet Mulder. Refereer aan deze overtreding in je brief. |
|
|
|
 |
Furr
|
Geplaatst: za 25 dec 2010 0:42 Onderwerp: |
|
|
En wat als je een ijkrapport opvraagt terwijl je geen boete hebt, maar gewoon de ijkrapporten wilt zien of bepaalde setjes wel geijkt zijn? Een onderzoek is dat dan een belang of een bestuurlijke aangelegenheid? |
|
|
|
 |
Nico1979
|
Geplaatst: za 25 dec 2010 2:01 Onderwerp: |
|
|
Ik denk niet dat sec het ijken van meetapparatuur is aan te merken als bestuurlijke aangelegenheid.
Het ijken van meetapparatuur is niet een aangelegenheid die betrekking heeft op het beleid van een bestuursorgaan (of de voorbereiding en uitvoering daarvan). |
|
|
|
 |
Bartoow
|
Geplaatst: za 25 dec 2010 10:34 Onderwerp: |
|
|
En als andere korpsen dit wel zouden verstrekken, zijn zij dan ook verplicht, onder het mom van materieel gelijkheidsbeginsel, deze documenten ook te verstrekken? |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: di 28 dec 2010 14:07 Onderwerp: |
|
|
Nico1979 schreef: | Ik denk niet dat sec het ijken van meetapparatuur is aan te merken als bestuurlijke aangelegenheid.
Het ijken van meetapparatuur is niet een aangelegenheid die betrekking heeft op het beleid van een bestuursorgaan (of de voorbereiding en uitvoering daarvan). |
Je ziet het te restrictief. De term bestuurlijke aangelegenheid dient ruim te worden opgevat volgens vaste jurisprudentie.
Ik heb trouwens goede ervaringen met het Korps Limburg-Zuid waar het gaat om het afwikkelen van Wob verzoeken.
TS kan overwegen het navolgende aan zijn verzoek toe te voegen zoals ik dat gebruikelijk doe.
Quote: | De bestuurlijke aangelegenheid kan als volgt worden aangeduid. Artikel 2 van de Politiewet bepaalt onder meer dat politie in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels zorgt voor toezicht en handhaving van de rechtsorde. De informatie waarom ik u verzoek heeft betrekking op toezicht, opsporing en handhaving door politie. De bestuurlijke aangelegenheid is dan ook de wijze waarop de politie haar taken in deze vervult. |
|
|
|
|
 |
Bartoow
|
Geplaatst: di 28 dec 2010 18:11 Onderwerp: |
|
|
Nico1979 schreef: | Artikel 3
1.Een ieder kan een verzoek om informatie neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid richten tot een bestuursorgaan of een onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame instelling, dienst of bedrijf.
2.De verzoeker vermeldt bij zijn verzoek de bestuurlijke aangelegenheid of het daarop betrekking hebbend document, waarover hij informatie wenst te ontvangen.3.De verzoeker behoeft bij zijn verzoek geen belang te stellen.
4.Indien een verzoek te algemeen geformuleerd is, verzoekt het bestuursorgaan de verzoeker zo spoedig mogelijk om zijn verzoek te preciseren en is het hem daarbij behulpzaam.
5.Een verzoek om informatie wordt ingewilligd met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 10 en 11. |
Volgens mij heb ik dit gevraagd: ik vraag namelijk om de ijkrapporten van een aantal voertuigen. lijkt mij duidelijk genoeg toch?
Ik zal in ieder geval het gesuggereerde stuk tekst opnemen in mijn antwoord. Iemand wellicht nog aanvulling? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 28 dec 2010 18:48 Onderwerp: |
|
|
Quote: | 4.Indien een verzoek te algemeen geformuleerd is, verzoekt het bestuursorgaan de verzoeker zo spoedig mogelijk om zijn verzoek te preciseren en is het hem daarbij behulpzaam. |
Waarschijnlijk was het verzoek te algemeen en verzoeken ze daarom om toelichting. |
|
|
|
 |
Furr
|
Geplaatst: di 28 dec 2010 18:59 Onderwerp: |
|
|
Ze vragen niet om toelichting, ze vragen om een bestuurlijke aangelegenheid. Die is er (zie punt 3) want hij vraagt ijkrapporten op. Duidelijker kan het niet. Er staat OF bij. En hij voldoet er dus aan.
Limburg Zuid stuurt ten onrechte dus die brief, dus hij kan het beste gewoon zo laten lijkt me en dan ingebreke stellen na 4 weken. |
|
|
|
 |
|