|
Auteur |
Bericht |
sammm
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: do 13 mei 2010 10:17 Onderwerp: wel ingeroosterd, niet hoeven werken |
|
|
Het wil nog wel eens voorkomen dat ik wel word ingeroosterd, maar dat ik op de dag zelf toch niet hoef te komen.
Ik heb een nul-uren contract waarop het horeca CAO van toepassing is. Ergens staat mij bij dat de werkgever dan verplicht is om 3-uur uit te betalen. Weet iemand hoe dit precies zit? Daarnaast zou ik ook graag willen weten hoe dit zit als je eerder naar huis wordt gestuurd.
Voorts heb ik inmiddels een aantal feestdagen gewerkt en ik vroeg mij af hoe dit zit met feestdagen toeslag. Geldt dit ook voor een nul-uren contract. Kan de werkgever ook tijd voor tijd geven bij een nul-uren contract? |
|
|
|
 |
IDH
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 13 mei 2010 12:47 Onderwerp: |
|
|
Voila:
Indien een arbeidsomvang van minder dan 15 uur per week is overeengekomen en de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht niet zijn vastgelegd, dan wel indien de omvang van de arbeid niet of niet eenduidig is vastgelegd, heeft de werknemer voor iedere periode van minder dan drie uur waarin hij arbeid heeft verricht, recht op het loon waarop hij aanspraak zou hebben indien hij drie uur arbeid zou hebben verricht (artikel 7:628a BW).
Het voornoemde geldt dus ook als je eerder naar huis wordt gestuurd.
De wet bepaalt niets over feestdagentoeslag. Dit kan zijn overeengekomen in de arbeidsovereenkomst of CAO. Alsdan zou je er aanspraak op kunnen maken, mits één en ander niet is uitgesloten voor oproepkrachten (meestal is dat niet het geval). |
|
|
|
 |
ilonka
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: wo 19 mei 2010 0:10 Onderwerp: |
|
|
Even een kleine aanvulling. Als je ingeroosterd bent voor een bepaald aantal uren en je hoeft dan opeens niet te werken danwel je wordt eerder naar huis gestuurd, is de werkgever verplicht je het loon te betalen voor het aantal uren dat je ingeroosterd stond. |
|
|
|
 |
IDH
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 0:09 Onderwerp: |
|
|
ilonka schreef: | Even een kleine aanvulling. Als je ingeroosterd bent voor een bepaald aantal uren en je hoeft dan opeens niet te werken danwel je wordt eerder naar huis gestuurd, is de werkgever verplicht je het loon te betalen voor het aantal uren dat je ingeroosterd stond. |
Hi Ilonka
Dit komt me alleen bekend voor bij contracten waarin vaste werktijden zijn opgenomen, dan wel arbeidsrelaties waarbij van enige consistente inzet sprake is (altijd ingeroosterd op vrijdag van 09.00 tot 17.00 bijvoorbeeld).
Dat bedoel jij echter niet, toch? Ik zou - in principe - wel begrip hebben voor de aanname dat ingeroosterde uren - ook voor nul-uren contractanten -volledig moeten worden uitbetaald. Dit doet echter afbreuk aan de regel van 628a. Volgt jouw aanname op grond van jurisprudentie? |
|
|
|
 |
ilonka
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 0:58 Onderwerp: |
|
|
IDH, nee dat bedoel ik inderdaad niet. Maar ook een afroepcontractant kan ingeroosterd worden. Als de werkgever daar dan opeens van afwijkt is dat voor risico van de werkgever en zal de werkgever de werknemer gewoon de ingeroosterde uren moeten uitbetalen. Zie hiervoor art. 7:628 lid 1 Bw.
Door mijn werk bij de vakbond ben ik namelijk deze vraag vaak tegen gekomen. |
|
|
|
 |
wilco87
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: di 10 aug 2010 19:51 Onderwerp: |
|
|
Goededag,
Ik had ook zo'n soortgelijke vraag werd niet echt veel wijzer van wat hier al stond.
Mijn situatie is; Ik heb een 6 uur contract 24 in de maand en werk bij een supermarkt als vakkenvuller. Tijdens deze vakantie zijn mij extra uren beloofd en stonden deze ook ingeroosterd. het gaat niet echt goed met de winkel omzet valt tegen en niet genoeg werk voor de mensen die ingeroosterd staan. nu bellen ze mij steeds een dag van tevoren op(laat rond 5 uur 's middags) met de mededeling dat ik de volgende dag niet hoef te werken. Ik ben een vrij dure kracht voor in de supermarkt dus de jonkies krijgen voorrang boven mij.
Heb ik hier ook nog rechten zoals wachtgeld zo ja en nee, wat kan ik hier tegen doen.
alvast bedankt voor de reacties... |
|
|
|
 |
Kees_d
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 jan 2011 0:11 Onderwerp: |
|
|
Ook maar even mijn situatie hier bijzetten.
Ik heb een 40-uur contract, en ook bij ons komt het regelmatig voor dat we worden afbesteld en de werkgever ons niet kan inplannen vanwege het te kort tijdsbestek. Wij moeten hier echter uren voor inleveren cq deze inhalen. Is dat niet toegestaan? |
|
|
|
 |
ilonka
|
Geplaatst: wo 12 jan 2011 16:30 Onderwerp: |
|
|
@Kees, wat betreft het inleveren van (vakantie)uren kan ik kort zijn. Dat mag niet. Wat betreft het inhalen van die uren is dit afhankelijk wat hierover in de arbeidsovereenkomst dan wle de CAO staat afgesproken. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 12 jan 2011 17:01 Onderwerp: Re: wel ingeroosterd, niet hoeven werken |
|
|
sammm schreef: | Voorts heb ik inmiddels een aantal feestdagen gewerkt en ik vroeg mij af hoe dit zit met feestdagen toeslag. Geldt dit ook voor een nul-uren contract. Kan de werkgever ook tijd voor tijd geven bij een nul-uren contract? |
Hier staat wat concrete info. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
|