|
Auteur |
Bericht |
rvtkruys
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 dec 2010 15:49 Onderwerp: Gewoon een vraag... |
|
|
De laatste tijd zijn er berichten, dat de overheid invloed uit oefent op Internet Providers, om bepaalde sites of servers op non-actief te stellen. Enkele zijn gegrond en sommige ook weer niet. Mijn vraag is, kan een ISP (Internet Service Provider) een rekening sturen naar diegene die deze opdracht geeft?
De reden waarom ik dit vraag, is omdat men personeel van hun dagelijkse werkzaamheden moet halen om aan deze 'verzoeken' te voldoen. Bijvoorbeeld, Stichting BREIN 'eist' dat toegang wordt geblokkeerd tot 'illegale' websites. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 06 dec 2010 16:47 Onderwerp: |
|
|
rvtkruys schreef: | De laatste tijd zijn er berichten, dat de overheid invloed uit oefent op Internet Providers, om bepaalde sites of servers op non-actief te stellen. Enkele zijn gegrond en sommige ook weer niet. Mijn vraag is, kan een ISP (Internet Service Provider) een rekening sturen naar diegene die deze opdracht geeft?
De reden waarom ik dit vraag, is omdat men personeel van hun dagelijkse werkzaamheden moet halen om aan deze 'verzoeken' te voldoen. Bijvoorbeeld, Stichting BREIN 'eist' dat toegang wordt geblokkeerd tot 'illegale' websites. |
Waarom zou je als ISP voldoen aan een verzoek om een externe site te blokkeren? Ik kan me nog voorstellen dat je als ISP een site op je eigen server offline haalt als blijkt dat daarop (bijvoorbeeld) een loopje wordt genomen met het auteursrecht, maar sites van derden, op servers van derden, vallen naar mijn mening buiten het blikveld van elke andere ISP dan de ISP waar de site wordt gehost. |
|
|
|
 |
rvtkruys
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 07 dec 2010 14:23 Onderwerp: |
|
|
Toch gebeurt het. BREIN heeft meerdere malen geeist om The Pirate Bay (als voorbeeld nemend) te laten blokkeren. Deze actie is niet van belang voor mij, maar meer de vraag "Wie betaalt de geleverde werkzaamheden"?
Het is niet dat het nu bij mij speelt, maar in de nabije toekomst wil ik dit voor zijn. Iedereen (Justitie of Stichting BREIN), die aan mij het verzoek doet om 'mee te werken' aan hun belang (of dat van een ander volgens hun belevenis), moet betalen voor het geleverde werk. Dit heeft niets te maken met plicht of rechtelijk bevel. Gewoon simpel, een opdrachtgever vraagt iets, wij voeren het uit en wij worden betaald. Wordt er niet betaald, dan wordt er niets gedaan.
Lees dit artikel (de laatste paragraaf): http://www.anti-piracy.nl/nieuws/bericht.asp?nieuwsberichtid=241. Als BREIN mij dit gevraagd had, dan wil ik graag dat zij de rekening betalen voor het geleverde werk. Dit is niet om dwars te liggen, maar omdat er gebruik wordt gemaakt van mijn personeel. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 07 dec 2010 17:24 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is deze discussie hier al op dit forum gevoerd. Als je even de bijdragen van Arnoud Engelfriet doorspit dan kom je het draadje vanzelf tegen. Het draadje staat vermoedelijk onder intellectueel eigendom.
Overigens heeft BREIN niets te maken met de overheid. Het is gewoon een particulier clubje. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 08 dec 2010 17:43 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij lanceert Brein hier slechts een suggestie? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|