|
Auteur |
Bericht |
bmx
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: wo 03 nov 2010 16:56 Onderwerp: Kind dat buiten het huwelijk is geboren |
|
|
Hallo allemaal
ik ben aan het onderzoeken hoe het zit met het vaderschap (biologisch en juridisch) wanneer het kind na een scheiding wordt geboren.
Het volgende heb ik kunnen vinden alleen weet ik het termijn niet en die kan ik gewoon nergens vinden of ik lees misschien niet goed...Enfin:
Wanneer het kind binnen een bepaalde termijn buiten het huwelijk wordt geboren is hij de vader. (dit klopt toch?)
Weet iemand het termijn dat is vastgesteld?
Zou het waarderen als iemand me dit kan vertellen
Vriendelijke groet,
Bas |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 03 nov 2010 18:30 Onderwerp: |
|
|
Zie art. 1:199 sub b BW:
Quote: | Vader van een kind is de man:
a. die op het tijdstip van de geboorte van het kind met de vrouw uit wie het kind is geboren, is gehuwd, tenzij onderdeel b geldt;
b. wiens huwelijk met de vrouw uit wie het kind is geboren, binnen 306 dagen voor de geboorte van het kind door zijn dood is ontbonden, zelfs indien de moeder was hertrouwd; indien echter de vrouw sedert de 306de dag voor de geboorte van het kind was gescheiden van tafel en bed of zij en haar echtgenoot sedert dat tijdstip gescheiden hebben geleefd, kan de vrouw binnen een jaar na de geboorte van het kind ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand verklaren dat haar overleden echtgenoot niet de vader is van het kind, van welke verklaring een akte wordt opgemaakt; was de moeder op het tijdstip van de geboorte hertrouwd dan is in dat geval de huidige echtgenoot de vader van het kind;
(...) |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bmx
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: do 04 nov 2010 0:51 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Zie art. 1:199 sub b BW:
Quote: | Vader van een kind is de man:
a. die op het tijdstip van de geboorte van het kind met de vrouw uit wie het kind is geboren, is gehuwd, tenzij onderdeel b geldt;
b. wiens huwelijk met de vrouw uit wie het kind is geboren, binnen 306 dagen voor de geboorte van het kind door zijn dood is ontbonden, zelfs indien de moeder was hertrouwd; indien echter de vrouw sedert de 306de dag voor de geboorte van het kind was gescheiden van tafel en bed of zij en haar echtgenoot sedert dat tijdstip gescheiden hebben geleefd, kan de vrouw binnen een jaar na de geboorte van het kind ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand verklaren dat haar overleden echtgenoot niet de vader is van het kind, van welke verklaring een akte wordt opgemaakt; was de moeder op het tijdstip van de geboorte hertrouwd dan is in dat geval de huidige echtgenoot de vader van het kind;
(...) |
|
Hartelijk dank voor je antwoord! Ik had daar al wel iets over gelezen maar ik dacht dat het niet klopte? |
|
|
|
 |
Rechterindemeesten
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 14:58 Onderwerp: |
|
|
Ik meen mij te herinneren dat deze 306 dagen gebaseerd is op de langst durende zwangerschap die door de medische wereld erkend is?
Iemand die dit kan bevestigen? |
|
|
|
 |
PcDealer
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 14 nov 2010 14:29 Onderwerp: |
|
|
Rechterindemeesten schreef: | Ik meen mij te herinneren dat deze 306 dagen gebaseerd is op de langst durende zwangerschap die door de medische wereld erkend is?
Iemand die dit kan bevestigen? |
Klinkt aannemelijk. Mijn vrouw was ongeveer 293 dagen zwanger (9 maanden (x30), drie weken (+21), twee dagen (+2)). Dan wordt de vrouw gek hoor.... |
|
|
|
 |
Lissy
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 nov 2010 19:36 Onderwerp: |
|
|
Hoi zat me toch wel af te vragen hoe zit dat dan met mensen die duurzaam gescheiden zijn of van tafel en bed?En hoe het zit als je bijvoorbeeld een langslepende scheiding hebt waarvan de ex partner(man) niet wil tekenen waar door het 6 maanden of zelfs nog langer duurt voor de scheiding rond is en de vrouw een x aantal maanden zwanger raakt van een ander.
Hert lijkt me dan voor die vrouw toch best wel cru als die ex partner rechten kan ontlenen omdat die in de wet bepaald is.
Met vriendelijke groet Lissy |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 26 nov 2010 0:11 Onderwerp: |
|
|
Lissy schreef: | Hoi zat me toch wel af te vragen hoe zit dat dan met mensen die duurzaam gescheiden zijn of van tafel en bed?En hoe het zit als je bijvoorbeeld een langslepende scheiding hebt waarvan de ex partner(man) niet wil tekenen waar door het 6 maanden of zelfs nog langer duurt voor de scheiding rond is en de vrouw een x aantal maanden zwanger raakt van een ander. |
Zie art. 1:199 sub b BW, hierboven geciteerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
trouwvrouw
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 nov 2010 7:34 Onderwerp: |
|
|
Wat ik in mijn opleiding voor ambtenaar van de burgerlijke stand heb geleerd is dat deze 306 dagen alleen van toepassing zijn als de echtgenoot is overleden. Wanneer er sprake is van een echtscheiding en deze is in kracht van gewijsde gegaan, dan is de ex-echtgenoot niet juridisch de vader. |
|
|
|
 |
trouwvrouw
|
Geplaatst: vr 26 nov 2010 7:43 Onderwerp: @lissy |
|
|
Dit is iets wat vaak voorkomt in ons loket van de burgerlijke stand. Echtscheiding duurt lang, vrouw heeft allang een vriend, raakt zwanger en de vriend komt trots aangifte doen. De echtgenoot is dan juridisch de vader. Moeder of kind moeten dan ontkenning vaderschap aanvragen bij de rechter. Zelfs Wow de vriend het kind had erkend, de wet maakt dat nl weer wel mogelijk omdat zij alleen stelt dat de (NL)man ongehuwd moet zijn, niet de vrouw!
Andersom kan een man die in een langdurige echtscheidingsprocedure zit nooit zomaar een kind van zijn vriendin erkennen. Dat kan alleen met toestemming van de rechter. |
|
|
|
 |
LV
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 nov 2010 9:55 Onderwerp: |
|
|
Het klopt dat vroeger ook de ex-echtgenoot als juridische vader werd geregistreerd indien een kind binnen 306 dagen na ontbinding van het huwelijk werd geboren (art. 1:197 BW, oud). Nog verder terug in de tijd bedroeg deze termijn 300 dagen. Door inwerktreding van het huidige art. 1:199 BW is dat nu anders, zie citaat.
Lissy, als een kind door een traag verlopende echtscheidingsprocedure inderdaad nog binnen het huwelijk wordt geboren, waardoor de echtgenoot als juridische vader wordt aangemerkt, dan heeft moeder de mogelijkheid om binnen een jaar na de geboorte, in een rechtbankprocedure, dat juridisch vaderschap te ontkennen. Na registratie van de daarop door de rechtbank te geven beschikking op de geboorte-akte van het kind zou het kind vervolgens door, bijvoorbeeld, de biologische vader kunnen worden erkend. |
|
|
|
 |
trouwvrouw
|
Geplaatst: vr 26 nov 2010 10:15 Onderwerp: |
|
|
Goed om te lezen dat mijn praktijkervaring klopt wes hangt overigens wel af van de nationaliteit van de partners. Dit is allemaal gebaseerd op NL recht! Leve IPR  |
|
|
|
 |
trouwvrouw
|
Geplaatst: vr 26 nov 2010 10:20 Onderwerp: |
|
|
Goed om te lezen dat mijn praktijkervaring klopt wes hangt overigens wel af van de nationaliteit van de partners. Dit is allemaal gebaseerd op NL recht! Leve IPR  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 26 nov 2010 11:44 Onderwerp: |
|
|
trouwvrouw schreef: | Wat ik in mijn opleiding voor ambtenaar van de burgerlijke stand heb geleerd is dat deze 306 dagen alleen van toepassing zijn als de echtgenoot is overleden. Wanneer er sprake is van een echtscheiding en deze is in kracht van gewijsde gegaan, dan is de ex-echtgenoot niet juridisch de vader. |
Ah, klopt natuurlijk. Om precies te zijn moet je dus naar art. 1:199 sub a en sub b BW kijken. Op het tijdstip van de geboorte gehuwd (sub a), of overleden binnen 306 dagen voor de geboorte van het kind (sub b). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Juspolit
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 nov 2010 11:48 Onderwerp: juridische erkenning kinderen groot probleem voor duizenden |
|
|
Beste vraagsteller.
Inmiddels ken ik diverse zaken waarbij rechters geen "vervangende erkenning" kind toe blijken te staan, of na talloze procedures pas over jaren.
Casus.
Wanneer een mevrouw-moeder (met ernstige stoornis bl)
na geboorte ineens zonder enige reden de 'verbinding maar verbreekt'
met verwekker-partner nota bene, blijkt het gewoonweg realiteit te zijn dat ook al omdat er geen meldplicht bestaat voor ggz o.a. een eigen vader van kind geborene, alle zeilen bij moet gaan zetten om eigen kind te kunnen erkennen.
Een erkenning bij Notaris wordt niet als juridisch erkenning gezien bovendien omdat een derglijke moeder 'ineens erkenning weigert' nota bene.
In deze is men totaal afhankelijk van de 'goodwill' van een rechter, die op verzoek wel of geen onderzoek instelt naar toestandsbeeld moeder-bl.
Onbegrijpelijk des te meer, uitgaande van kenmerken die door deskundigen worden beaamd, en vele kwesties van vervreemding van vaders gepleegd door moeders, aangezien de psychiatrische c.q. psychische gevolgen voor vele vele kinderen desastreus zijn.
Juist die kinderen zie je terug in de psychiatrie met allerhande stoornissen ook, door meestal bedrog, leugens van moeders kant,
omstanders-ouders daarvan die eraan 'meedoen' aan die handel en wandel en 0,00 doen aan waarheidsvinding bovendien.
In eerste verweerschrift al gedaan door vrouw klopt het verhaal niet en niemand die zich blijkbaar druk maakt over gevolgen voor kinderen door borderliners. (zie bpdcentral.com o.a. www.rgardner.com met prima onderzoek en adviezen).
Te gek voor woorden in dit land... |
|
|
|
 |
LV
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 nov 2010 12:14 Onderwerp: |
|
|
trouwvrouw schreef: | Wat ik in mijn opleiding voor ambtenaar van de burgerlijke stand heb geleerd is dat deze 306 dagen alleen van toepassing zijn als de echtgenoot is overleden. Wanneer er sprake is van een echtscheiding en deze is in kracht van gewijsde gegaan, dan is de ex-echtgenoot niet juridisch de vader. |
Een echtscheidingsbeschikking gaat in kracht van gewijsde op het moment dat de beroepstermijn is verstreken zonder dat er beroep is ingesteld. Is de echtscheidingsbeschikking zes maanden nadat zij in kracht van gewijsde is gegaan niet ingeschreven, dan verliest zij haar kracht van gewijsde; het huwelijk blijft in stand..  |
|
|
|
 |
|