|
Auteur |
Bericht |
rw
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 17:09 Onderwerp: te duur en dus minder werken |
|
|
Ik werk al 9 jaar in een supermarkt.
Nu blijkt dat het niet goed gaat en moet er bezuinigt worden
(en dat terwijl je overal leest dat het zo goed gaat in de supermarktbranche).
Hier gebruiken ze de personeelskosten voor.
Dus worden de volwassenen (boven 23) minder ingeroosterd en de jongeren (onder 19) meer ingeroosterd.
Met gevolg dat wij (de volwassenen) allemaal zeker voor de helft minder ingeroosterd worden omdat ze voor 1 volwassene 3 jongeren kunnen inroosteren.
Ikzelf heb een hulpkracht contract van 2-12uur.
Maar heb altijd al meer uren gewerkt als dit aantal.
Nu was mijn vraag of ze zomaar je uren mogen minderen |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 26 jan 2011 2:30 Onderwerp: |
|
|
Nee, dat mag niet. Althans, niet volgens het Burgerlijk Wetboek (BW). Ik weet niet wat hierover in je CAO staat.
Op basis van het BW geldt dat het arbeidscontract wordt vermoed een omvang te hebben van het gemiddelde van de laatste 3 maanden/13 weken. Dit is artikel 7:610b BW. Jij kunt, als het goed is, makkelijk je gemiddeld aantal gewerkte uren per periode aantonen aan de hand van loonstrookjes.
Je werkgever mag tegenbewijs indienen. Het is bijvoorbeeld anders als er sprake is van seizoenspieken. Zo werd bij een bioscoopmedewerker (het gemiddelde van) een heel jaar genomen omdat in die laatste 13 weken de kerstvakantie viel wat aantoonbaar een veel drukkere periode was. Ook werd bij iemand anders overwerk gedurende twee jaar niet meegeteld omdat altijd duidelijk was gemaakt dat dit extra uren waren. Maar het is aan de werkgever om dit aan te tonen. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
|