|
Auteur |
Bericht |
MZonnefee
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 15 mei 2011 13:48 Onderwerp: Lijfrentepolis bij overlijden. |
|
|
Geachte Juristen,
Ik zit in een lastige situatie op zijn minst. Mijn vader is twee dagen geleden overleden en nu zijn we erachter gekomen dat hij geen uitvaartpolis heeft afgesloten en 11.000 euro schuld heeft. Wel hebben wij een lijfrente polis gevonden met een waarde van zo'n 14.000 euro. Wat kunnen wij nu het beste doen? Kunnen wij nu die lijfrente polis gebruiken om de uitvaart te betalen of aanvaard je daarmee dan de erfenis?
B.v.d. voor jullie advies,
Marina. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 15 mei 2011 16:16 Onderwerp: |
|
|
Elke handeling die u verricht alsof u de erfenis heeft aanvaard leidt tot aanvaarding. Als u slechts een bloemenvaas zou meenemen uit het huis is dat al een aanvaarding van de erfenis. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 15 mei 2011 18:49 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Elke handeling die u verricht alsof u de erfenis heeft aanvaard leidt tot aanvaarding. |
Alleen handelingen die alleen een erfgenaam kan verrichten. Het incasseren van de lijfrentepolis lijkt me inderdaad zo'n handeling.
Het regelen en betalen van de begrafenis kan niet als aanvaarding worden aangemerkt. De kosten van de begrafenis "voor zover zij in overeenstemming zijn met de omstandigheden van de overledene" vormen een schuld van de nalatenschap. Het meest verstandige lijkt mij daarom om een bescheiden begrafenis te regelen en te betalen, en te proberen de kosten daarvan op de nalatenschap te verhalen. Als er kans is dat er iets overschiet, kies dan voor beneficiaire aanvaarding. Als die kans er niet is, en er bestaat ook geen dringende behoefte om bepaalde bezittingen van de overledene als aandenken te bewaren, dan lijkt verwerping het meest voor de hand te liggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MZonnefee
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 15 mei 2011 19:56 Onderwerp: - |
|
|
Beste Bona Fides,
Bedankt voor uw reaktie hier hebben we wat aan om morgen te gaan informeren bij de notaris en eventueel de wetswinkel.
Bedankt zover,
Vr. groet,
Marina. |
|
|
|
 |
hwm.klaassen
Leeftijd: 79 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 15 mei 2011 20:46 Onderwerp: |
|
|
Heb het voor twee weken terug zelf gehad
Ben naar de gemeente gegaan En die hebben alles over genomen
En als als achter de rug is Gaat een Notaris kijken wat er nog is
Maar tot nu toe zijn de kosten voor de gemeente geweest
Want die persoon heeft altijd alleen gewoont.
Hwm.klaassen |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 15 mei 2011 23:05 Onderwerp: Re: - |
|
|