|
Auteur |
Bericht |
Sjattuh
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 okt 2010 10:51 Onderwerp: KvK Nummer overgenomen, welke verplichtingen? |
|
|
Geachte,
Ik heb een KvK nummer van iemand overgenomen, er staat verder niets op papier, omdat deze met zijn bedrijf wilde stoppen en ik er eentje wilde starten.
Nu was ik een klein beetje op de hoogte van dat hier nadelige consequenties aan kunnen zitten en ben eerst met een advocaat gaan praten.
Deze maakte mij duidelijk dat bij overnamen KvK nummer (bedrijf) eventuele schulden NIET meegaan tenzij duidelijk contractueel vastgelegd door zowel schuldeiser, oude als nieuwe eigenaar.
Kan iemand dit bevestigen en eventueel mij begeleiden naar een site waar deze wetten op staan aangegeven? Ik hoor nu tegenstrijdige berichten... |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 28 okt 2010 15:35 Onderwerp: |
|
|
Hoe wil je een kvk-nummer overnemen?
Bij overname van een rechtspersoon blijft het kvk-nummer hetzelfde, maar neem je alle rechten, plichten en risico's over. Bij een activa/passiva transactie krijg je een nieuw inschrijvingsnummer (en gaan sommige verplichtingen ongevraagd mee over). _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 28 okt 2010 18:33 Onderwerp: |
|
|
Om wat voor bedrijfsvorm gaat het? Eenmanszaak? BV? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sjattuh
|
Geplaatst: do 28 okt 2010 18:53 Onderwerp: |
|
|
Het ging om een eenmanszaak, welke ik later heb omgezet naar BV.
Na contact met KvK hebben zij aangegeven dat in Nederland de wet zo is dat je alleen maar alle rechten en plichten overneemt indien dit mondeling en/of schriftelijk is vastgelegd.
Punt is dat de vorige eigenaar nog een kleine schuld had openstaan en ik wil weten of het de moeite is om hier mee naar een rechter te stappen.
Ik heb volgende week een afspraak met een advocaat, maar hoopte hier al e.e.a. aan informatie te vergaren. |
|
|
|
 |
Sjattuh
|
Geplaatst: do 28 okt 2010 18:55 Onderwerp: |
|
|
Ronald78 schreef: | Hoe wil je een kvk-nummer overnemen? |
We zijn bij de KvK naar binnen gelopen en hebben gezegd dat zijn nummer op mijn naam moest komen. Al en al waren we in 5 minuten klaar. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 okt 2010 13:52 Onderwerp: |
|
|
Een eenmanszaak is een niet bij wet geregelde rechtsvorm waarbij er geen onderscheid is tussen het zakelijk en privé vermogen van de ondernemer. Bezittingen en schulden zijn dus niet het eigendom van de "eenmanszaak", maar van de natuurlijke persoon zelf. Als iemand zijn eenmanszaak verkoopt aan een ander, betekent dit dat hij de bedrijfsactiva verkoopt en hiervoor de normale eigendomsoverdracht criteria gelden. Hetzelfde geldt voor het overdragen van contractuele verplichtingen / schulden. Schuldoverneming kan (BW 6:155 e/v) kan niet zonder dat degene die de schulden overneemt (jij in dit geval) hierbij betrokken is.
Het "overnemen" van een KvK nummer lijkt mij een administratieve handeling (ik wist trouwens niet dat dit kon). Ik begrijp alleen niet waarom je een KvK nummer zou overnemen. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: vr 29 okt 2010 15:33 Onderwerp: |
|
|
Ik dacht overigens dat het vroeger wel (af en toe) kon, maar sinds kort niet meer. Nu de zaak in een BV is ingebracht, zal de overname ook wel enige tijd geleden geweest zijn en dus van voor die wijziging?
Bij overname van een eenmanszaak neem je alleen over wat je afspreekt, maar er kunnen wel verplichtingen zijn die ook zonder af te spreken mee gaan (denk aan personeel). _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
LisettedeGroot
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: za 13 nov 2010 18:33 Onderwerp: kvk inschrijving |
|
|
Ik zou me gewoon zelf inschrijven, zo duur is dat niet en dan riskeer je in elk geval verder niets! Dat is toch veel belangrijker? Anders kun je er misschien nog jaren nare gevolgen van hebben. |
|
|
|
 |
|