|
Auteur |
Bericht |
Anthony12
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: do 24 feb 2011 14:02 Onderwerp: Negatieve optie |
|
|
Goedemiddag,
Voor mijn afstuderen ben ik op dit moment bezig met het schrijven van een scriptie. Hierin komt ook de negatieve optie aan bod welke op dit moment gehanteerd wordt binnen het bedrijf waar ik stage loop. (gaat niet om telefoon abbonementen of dergelijke.) Het gaat in dit geval om contracten die verlengd moeten worden.
Nu ben ik hier niet erg over te spreken en wil ik graag de voor- en nadelen in kaart brengen van de optie.
Zouden julile hier mij bij kunnen helpen?
Voordelen:
'weinig' werk, kostenvoordeel?
Nadelen:
Imago schade?
Onduidelijkheid?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 24 feb 2011 17:48 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij hangt een en ander nogal af van het type van contracten waar je het over hebt. Ik kan overigens niets verkeerds bedenken over de negatieve optie an sich.
Het gaat er volgens mij om, op welke wijze je de (gevolgen van) de negatieve optie uitlegt aan je klanten! Dus niet zozeer het rechtsgevolg is een issue, maar eerder de communicatie, en dan vooral het (doorgaans) gebrek aan eerlijke en duidelijke communicatie bij dergelijke opties! |
|
|
|
 |
Anthony12
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: ma 28 feb 2011 8:56 Onderwerp: |
|
|
Ik zat inderdaad ook te denken dat de informatie verstrekking vanuit de organisatie goed moet zijn wil er gewerkt worden met negatieve opties.
Veelal omdat het ook in het belang is van de wederpartij. In mijn geval gaat het namelijk om collectieve pensioencontracten waarbij de deelnemers niet verzekerd zijn wanneer er niet gereageerd wordt op een verlengingsvoorstel.
Aan de andere kant speelt de vraag of 'niet reageren' een wijze van aanvaarding is zoals wordt aangegeven bij een overeenkomst in het burgerlijk wetboek. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 28 feb 2011 10:47 Onderwerp: |
|
|
Anthony12 schreef: | In mijn geval gaat het namelijk om collectieve pensioencontracten waarbij de deelnemers niet verzekerd zijn wanneer er niet gereageerd wordt op een verlengingsvoorstel. |
Ik vermoed dat ja deze zin niet helemaal correct hebt geformuleerd. Maar voor de verdere discussie is het wel nodig om dat even te verifieren.
Ik neem aan dat de negatieve optie bij jullie bedrijf inhoudt dat verzekerden bij "geen reactie" WEL verlengd worden.
Een "google actie" leverde mij overigens het Halliburton arrest op, maar dat zal niet onbekend zijn voor jou. Ik vind de negatieve optie bij een pensioenverzekering overigens eerder te billijken, dan een negatieve optie bij de zogenaamde "gratis" proefpakketjes/abonnementjes. |
|
|
|
 |
|