|
Auteur |
Bericht |
aroel
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 feb 2011 16:10 Onderwerp: geld probleem met ex |
|
|
In december 2009 zijn mijn ex en ik officieel gescheiden. We waren al eerder uit elkaar en ik ben het huis uit gegaan, aangezien ik niet de hypotheek kosten kon betalen. In april 2010 is de overdracht van het huis geweest en in de akte staat dat 2 maanden na passeren van de aktie het bedrag moet zijn betaald aan mij. Het ging om ruim 14000 euro. Hij heeft nu een gedeelte betaald, maar er staat nog 9500 euro uit, dit wil hij gespreid betalen over de rest van het jaar. Ik wil daar mee akkoord gaan, maar vind wel dat hij dan rente moet betalen, daar ik zelf een lening heb moeten afsluiten om bepaalde kosten te betalen en dus ook 8% rente betaal. Hij wil niet akkoord gaan om rente te betalen, dus eigenlijk wil ik dat hij zo snel mogelijk dat geld betaald.
Ik wilde het niet moeilijk maken aangezien we ook nog een zoontje van 4 hebben, en ik niet wil dat dat eventueel invloed heeft op hem, maar aangezien hij nu weigert de rente te betalen, zie ik mij wel genoodzaakt om stappen te ondernemen.
Wat is uw advies hierover? Moet ik een deurwaarder inschakelen voor dat geld? Kan ik inderdaad die rente vragen? Wat zijn mijn mogelijkheden?
Alvast bedankt voor uw advies.
Met vriendelijke groet |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 28 feb 2011 17:10 Onderwerp: |
|
|
Indien afgesproken is dat het gehele bedrag verschuldigd is per datum x, heb je in beginsel recht op de wettelijke rente per datum x over het (resterende) bedrag dat verschuldigd is.
De wettelijke rente bedraagt in jullie geval 3%.
Recht hebben op de wettelijke rente, en deze ook daadwerkelijk ontvangen, zijn twee verschillende dingen. Je moet er vanuit gaan dat je ook kosten moet maken om de rente betaald te krijgen. In dat geval gaat de kost ruimschoots voor de baat uit. Je moet dus eerst betalen en dan pas krijg je er iets voor terug! Vervolgens is het dan ook nog de vraag of je er überhaupt iets mee zult opschieten, ofwel dat de rente meer zal zijn dan de kosten die je ervoor moet maken.
Indien jij per 1 april 2010 nog € 9500 van hem tegoed hebt, is je rente tot de dag van vandaag +/- € 260. Indien jer ervoor kiest om advocaten en deurwaarders in te schakelen, zul je begrijpen dat je dat bedrag binnen één uur werken (van die personen) kwijt zult zijn.
Bovendien is het maar de vraag of je ex nog wel zo welwillend zal zijn om überhaupt te gaan betalen als jij met allerlei instanties op de proppen komt.
Mijn advies in dezen zou zijn om je zegeningen te tellen, en vooralsnog tevreden te zijn met het feit dat de hoofdsom überhaupt wordt betaald. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 28 feb 2011 18:35 Onderwerp: |
|
|
Zonder nadere afspraak is de te berekenen rente op het moment inderdaad slechts 3%. Maar als je een betalingsregeling treft voor de resterende € 9500, kun je daarbij natuurlijk wel een hogere rente afspreken.
Gaat de schuldenaar niet akkoord met een hogere rente, dan is het zaak om zo snel mogelijk betaling af te dwingen. Als de echtscheidingsbeschikking hierover voldoende duidelijk is (en door de rechter is bekrachtigd), is het misschien mogelijk om direct een deurwaarder in te schakelen. Anders moet je eerst naar de rechter. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
aroel
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 feb 2011 19:23 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de antwoorden. Ik zal het inderdaad nog even overwegen om verdere maatregelingen te treffen. |
|
|
|
 |
|