|
Auteur |
Bericht |
*Marly*
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 07 nov 2010 17:02 Onderwerp: Wie mag bij welke diersoorten een chip inbrengen? |
|
|
Volgens mij zit ik met mijn geopend topic in een heel verkeerd subforum, maar mij leek het onderwerp iig het best in dit subforum te passen. Mijn excuses als dit niet het geval blijkt te zijn...
Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn vraag. Ik ben zelf dierenarts (kleine huisdieren) en heb dus in mijn opleiding ook wat over een aantal (ook nog belgische) wetten geleerd (zoals het honden- en katten besluit, diergeneesmiddelen en CITES). Verder ben ik echter een totale leek op het gebied van zoeken in wetboeken dus ben ik in mijn zoektocht niet veel opgeschoten.
Ik vernam onlangs op internet (Marktplaats) dat iemand chipinjectoren vrij ter verkoop stelt en vroeg me af of iedereen wettelijk gezien een chip mag injecteren in zijn/haar huisdier?
Naast eventueel noodzakelijke papieren of opleidingen kan het soort huisdier daarbij volgens mij ook een rol spelen. Voorbeelden wat betreft diersoortverschillen:
Het chippen van paarden is volgens mij tgv het bestaan van allerlei officiele stamboeken heel anders qua wetgeving dan het chippen van een hond of kat.
Ook wat betreft het chippen van exoten lijkt mij dat niet iedereen een dier mag chippen (ivm. het risico op 'legaliseren' van illegaal binnen gebrachte (beschermde) exotische dieren uit het buitenland en CITES wetgeving).
Graag zou ik mee informatie hierover willen. Uitleg, maar ook verwijzingen naar wetsartikelen zijn welkom!
Groetjes Marly |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 09 nov 2010 18:56 Onderwerp: Re: Wie mag bij welke diersoorten een chip inbrengen? |
|
|
[quote="*Marly*"]Volgens mij zit ik met mijn geopend topic in een heel verkeerd subforum, maar mij leek het onderwerp iig het best in dit subforum te passen. Mijn excuses als dit niet het geval blijkt te zijn...