|
Auteur |
Bericht |
*Marly*
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 07 nov 2010 17:02 Onderwerp: Wie mag bij welke diersoorten een chip inbrengen? |
|
|
Volgens mij zit ik met mijn geopend topic in een heel verkeerd subforum, maar mij leek het onderwerp iig het best in dit subforum te passen. Mijn excuses als dit niet het geval blijkt te zijn...
Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn vraag. Ik ben zelf dierenarts (kleine huisdieren) en heb dus in mijn opleiding ook wat over een aantal (ook nog belgische) wetten geleerd (zoals het honden- en katten besluit, diergeneesmiddelen en CITES). Verder ben ik echter een totale leek op het gebied van zoeken in wetboeken dus ben ik in mijn zoektocht niet veel opgeschoten.
Ik vernam onlangs op internet (Marktplaats) dat iemand chipinjectoren vrij ter verkoop stelt en vroeg me af of iedereen wettelijk gezien een chip mag injecteren in zijn/haar huisdier?
Naast eventueel noodzakelijke papieren of opleidingen kan het soort huisdier daarbij volgens mij ook een rol spelen. Voorbeelden wat betreft diersoortverschillen:
Het chippen van paarden is volgens mij tgv het bestaan van allerlei officiele stamboeken heel anders qua wetgeving dan het chippen van een hond of kat.
Ook wat betreft het chippen van exoten lijkt mij dat niet iedereen een dier mag chippen (ivm. het risico op 'legaliseren' van illegaal binnen gebrachte (beschermde) exotische dieren uit het buitenland en CITES wetgeving).
Graag zou ik mee informatie hierover willen. Uitleg, maar ook verwijzingen naar wetsartikelen zijn welkom!
Groetjes Marly |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 09 nov 2010 18:56 Onderwerp: Re: Wie mag bij welke diersoorten een chip inbrengen? |
|
|
[quote="*Marly*"]Volgens mij zit ik met mijn geopend topic in een heel verkeerd subforum, maar mij leek het onderwerp iig het best in dit subforum te passen. Mijn excuses als dit niet het geval blijkt te zijn...
Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn vraag. Ik ben zelf dierenarts (kleine huisdieren) en heb dus in mijn opleiding ook wat over een aantal (ook nog belgische) wetten geleerd (zoals het honden- en katten besluit, diergeneesmiddelen en CITES). Verder ben ik echter een totale leek op het gebied van zoeken in wetboeken dus ben ik in mijn zoektocht niet veel opgeschoten.
Ik vernam onlangs op internet (Marktplaats) dat iemand chipinjectoren vrij ter verkoop stelt en vroeg me af of iedereen wettelijk gezien een chip mag injecteren in zijn/haar huisdier?
Naast eventueel noodzakelijke papieren of opleidingen kan het soort huisdier daarbij volgens mij ook een rol spelen. Voorbeelden wat betreft diersoortverschillen:
Het chippen van paarden is volgens mij tgv het bestaan van allerlei officiele stamboeken heel anders qua wetgeving dan het chippen van een hond of kat. [/qoute]
Iedereen mag een chip plaatsen of medicatie toedienen bij dieren, hier is geen enkele restrictie op.
Quote: | Ook wat betreft het chippen van exoten lijkt mij dat niet iedereen een dier mag chippen (ivm. het risico op 'legaliseren' van illegaal binnen gebrachte (beschermde) exotische dieren uit het buitenland en CITES wetgeving).
Graag zou ik mee informatie hierover willen. Uitleg, maar ook verwijzingen naar wetsartikelen zijn welkom!
Groetjes Marly |
Dit is binnen de Nederlandse wetgeving niet mogelijk.
Indien een CITES-dier gechipt wordt omdat dit door het bureau LASER (onderdeel van het ministerie en verantwoordelijk voorde uitgifte van CITES-documenten en andere benodigdheden omtrent CITES) geeist wordt dient men de chip-code en het CITES-document op te sturen naar bureau LASER voor een vernieuwd CITES-document.
Dit is allemaal terug te vinden in de Flora- en faunawet. |
|
|
|
 |
*Marly*
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 9:15 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Iedereen mag een chip plaatsen of medicatie toedienen bij dieren, hier is geen enkele restrictie op. |
Nou dan sla de wetgeving nog maar eens na want dit klopt echt niet!
Heb je wel eens van UDD geregistreerde diergeneesmiddelen gehoord? Dat zijn o.a. vaccins (eigenlijk alle injecteerbare middelen) en die mogen alleen door dierenartsen toegdiend worden! Voor bepaalde mensen zoals paraveterinairen en veehouders bestaan ook aparte regels over wat zij wel en niet mogen toedienen.
Dan heb je ook nog de UDA geregistreerde diergeneesmiddelen en die zijn alleen op voorschrift van de dierenarts verkrijgbaar, maar mogen wel door de eigenaar toegediend worden. In deze klasse vallen bijvoorbeeld de pilletjes antibiotica, pijnstillers, ed.
Dan de diergeneesmiddelen die de registratie VRIJ hebben: die mogen vrij verkocht worden. Dus de dierenarts hoeft hier bij verstrekking het dier niet voor gezien te hebben. Deze producten zijn vaak ook elders te koop zoals dierenspeciaalzaken en webshops.
Wat betreft het plaatsen van chips heb ik elders nog een deskundige over de wetgeving kunnen spreken en heeft mij kunnen vertellen dat het plaatsen van chips bij dieren alleen mag gebeuren door iemand die daarvoor opgeleid is en beroepsmatig met dieren omgaat. Particulieren en fokkers mogen dus geen chip bij hun huisdier plaatsen |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 11:30 Onderwerp: |
|
|
Het plaatsen van een chip lijkt mij niet te vallen onder één van de verboden in de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren. Lijkt me gewoon toegestaan.
Quote: | Het chippen van paarden is volgens mij tgv het bestaan van allerlei officiele stamboeken heel anders qua wetgeving dan het chippen van een hond of kat.
Ook wat betreft het chippen van exoten lijkt mij dat niet iedereen een dier mag chippen (ivm. het risico op 'legaliseren' van illegaal binnen gebrachte (beschermde) exotische dieren uit het buitenland en CITES wetgeving). |
Door het plaatsen van een chip komt een paard niet in een officieel stamboek. Door het plaatsen van een chip kun je een dier niet legaliseren.
Waar zijn die chipinjectoren op marktplaats voor bedoeld? Ik gok voor het plaatsen van een zendertje of iets dergelijks om weggelopen dieren mee terug te vinden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
*Marly*
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 18:26 Onderwerp: |
|
|
Doet er niet meer toe. Ik weet tenslotte hoe het nu in elkaar zit. Maar toch bedankt voor de moeite om mee te denken  |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 21:10 Onderwerp: |
|
|
M.i. heeft uw deskundige het fout, want een ieder mag een chip invoeren. Er zijn zelfs dierenasiels welke de chip injecteren, welke een korte handelingscursus hebben gehad van een dierenarts.
Alleen de registratie is een probleem, want normaal worden de chips geleverd door twee organisaties, die dan ook de registratie verder invoeren in een database. Als de chip daar niet vandaan komt, wordt de registratie natuurlijk moeilijk, maar heb je wel de mogelijkheid zonder het invoeren bij die bekende database na het chippen van het eigen dier om aan te tonen dat dit een unieke identificatie is.
Als ik morgen een landelijke database wil starten voor chips is er geen wet die dat kan voorkomen.
Geneesmiddelen is een ander verhaal en gaat ook min of meer over de verkrijgbaarheid. Het toedienen daarvan is ook niet beperkt tot een veterinair deskundige in alle gevallen. |
|
|
|
 |
*Marly*
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 22:47 Onderwerp: |
|
|
Toch zeg je nu zelf ook dat medewerkers in het dierenasiel een cursusje bij een dierenarts hebben gevolgd. Mij lijkt dat dit toch niet nodig zou zijn als het geen wettelijke vereiste is.
Wat de registratie betreft kan ik je niet helemaal volgen. Bedoel je de centrale registratie van de chipnummers ( elk chipnummer moet immers uniek zijn) of bedoelt u de huisdierregistratie? Bij die laatste bestaan er echter zeker meer dan 2 verschillende databases waar het chipnummer aan de gegevens van eigenaar/dier gekoppeld worden (NDG, Petbase, CHIP, RCA, VBK, Easy-trac, Petlook, etc).
Wat betreft de diergeneesmiddelen blijf ik het ook oneens met jullie vinden. Het is namelijk zelfs zo dat bepaalde vaccins zoals rabies enkel mogen toegediend worden als de dierenarts bij de VWA geregistreerd staat als praktiserend diierenarts. En ik weet ook zeker dat paraveterinairen gebonden zijn aan regels over wat zij wel/niet mogen doen en toedienen. |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 23:21 Onderwerp: |
|
|
*Marly* schreef: |
Wat betreft de diergeneesmiddelen blijf ik het ook oneens met jullie vinden. Het is namelijk zelfs zo dat bepaalde vaccins zoals rabies enkel mogen toegediend worden als de dierenarts bij de VWA geregistreerd staat als praktiserend diierenarts. En ik weet ook zeker dat paraveterinairen gebonden zijn aan regels over wat zij wel/niet mogen doen en toedienen. |
En hier zit nu juist het probleem.
Enkel een gediplomeerd veterinair kan de geregistreerde medicatie verkrijgen, echter hij mag hem ter hand stellen van derde om hem toe te laten dienen. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 11 nov 2010 12:13 Onderwerp: |
|
|
Een cursus om de juiste wijze van toedienen te leren, zoals deze ook eerst een cursus nagels knippen krijgen om te voorkomen dat er in het "leven" geknipt wordt, dus geen wettelijke basis met certificering et cetera. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 11 nov 2010 14:50 Onderwerp: |
|
|
*Marly* schreef: | Toch zeg je nu zelf ook dat medewerkers in het dierenasiel een cursusje bij een dierenarts hebben gevolgd. Mij lijkt dat dit toch niet nodig zou zijn als het geen wettelijke vereiste is. |
Misschien lijkt je dat logisch, maar dat is het niet.
Er zijn mensen die een EHBO-cursus doen. Toch is dat geen wettelijk vereiste voor het plakken van een pleister of het omdoen van een verband, en zelfs niet om een medemens een injectie te geven (uiteraard met toestemming van die persoon).
Quote: | Wat de registratie betreft kan ik je niet helemaal volgen. |
Wim bedoelt dat iedereen die dat leuk vindt een eigen registratiesysteem kan invoeren, met eigen registratiecodes.
Ik kan bijv. ook identiteitskaarten uitgeven: geef mij een pasfoto en ik maak een leuk kaartje met je naam en een nummer. Veel bedrijven doen dat ook voor hun werknemers. Helemaal legaal. Maar wettelijk stelt zo'n kaart natuurlijk precies niets voor. Je kunt er niet mee naar het buitenland, je kunt jezelf er niet bij officiële instanties mee identificeren, een illegale vluchteling wordt met zo'n kaart geen Nederlander en krijgt ook geen rechtsgeldige verblijfstitel, etc.
Quote: | Wat betreft de diergeneesmiddelen blijf ik het ook oneens met jullie vinden. Het is namelijk zelfs zo dat bepaalde vaccins zoals rabies enkel mogen toegediend worden als de dierenarts bij de VWA geregistreerd staat als praktiserend diierenarts. |
Maar dit is dan ook terug te voeren op de wet. Zie art. 3 lid 1 sub f Gwwd in combinatie met het Besluit gebruik sera en entstoffen.
Wat betreft het inbrengen van een chip, het lijkt erop dat dit toch moet worden gezien als een "lichamelijke ingreep waarbij een deel of delen van het lichaam wordt of worden verwijderd of beschadigd", daarmee vallend onder het verbod van art. 40 lid 1 Gwwd. Uitzonderingen op dit verbod worden via de leden 2 en 3 gegeven in het Ingrepenbesluit. Volgens art. 2 lid 2 sub d van dit Besluit is toegestaan, voor zover dit dient ter identificatie van een dier, met dien verstande dat bij het dier ten hoogste twee van die ingrepen mogen worden verricht, het subcutaan of intramusculair aanbrengen van micro-electronica. Vervolgens is er nog art. 4 lid 3.
Het inbrengen van een chip is dus wel aan regels gebonden, maar ik zie nergens dat de persoon die de handeling uitvoert bepaalde kwalificaties moet bezitten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
*Marly*
|
Geplaatst: do 11 nov 2010 19:30 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel voor het antwoord.
En waarom zouden (dier)geneesmiddelen verschillende registraties hebben als iedereen het zou mogen toedienen? Want een bepaald geneesmiddelen kan geregistreerd staan als VRIJ, UDA, URA of UDD. Dat moet toch ook een reden hebben. Het zou toch te gek zijn als iemand zonder farmacologische kennis alle (dier)geneesmiddelen zou mogen toedienen. Mij lijkt dat dit bij mensen toch ook wel aan regels is gebonden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 11 nov 2010 22:04 Onderwerp: |
|
|
*Marly* schreef: | En waarom zouden (dier)geneesmiddelen verschillende registraties hebben als iedereen het zou mogen toedienen? |
Schreef ik dat? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: do 11 nov 2010 22:26 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | *Marly* schreef: | En waarom zouden (dier)geneesmiddelen verschillende registraties hebben als iedereen het zou mogen toedienen? |
Schreef ik dat? |
Neen dat heb ik geschreven.
De registratie van medicatie heeft enkelen als doel dat men later aan de hand van de recepten kan achterhalen waar het medicijn is gebleven en niet zomaar in een circuit terecht komt waar het niet hoort.
Het is al lang bekend dat veehouders hun dieren zelf de medicatie geven (ook injecties) nadat een dierenarts een ziekte geconstateerd heeft of uit voorzorg, waarom denk jij dat er nog steeds een discussie gaande is omtrent het toedienen van antibiotica aan vee? |
|
|
|
 |
*Marly*
|
Geplaatst: za 13 nov 2010 14:04 Onderwerp: |
|
|
Ja, maar voor veehouders bestaan er bepaalde uitzonderingen, in Belgie althans wel. Zo mogen veehouders wel bepaalde antibiotica zelf toedienen, maar vaccineren mag bijvoorbeeld niet. Wat ik daarmee probeer duidelijk te maken is dat ook veehouders niet alles mogen toedienen bij hun dieren.
Ik houd me hier in Nederland niet met vee bezig dus ik weet niet hoe het in NL zit (ik heb in belgie gestudeerd)
Quote: | waarom denk jij dat er nog steeds een discussie gaande is omtrent het toedienen van antibiotica aan vee |
Dat heeft volgens mij niets met de regels/diergeneesmiddelregistraties te maken. Het is eerder dat antibiotica bij vee vaak preventief gebruikt wordt om de productie te maximaliseren. Of de dierenarts of veehouder dit nou toedient maakt niet uit. Het is eerder de indicatie waar het om gaat. Antibiotica hoort curatief gebruikt te worden en niet preventief, want dat laatste werkt grootschalig gebruik en resistentievorming in de hand (MRSA= Methicilline Resistente Staphylococcus Aureus: situatie waarin de bacterie Staphylococcus aureus resistent is geworden aan het antibioticum methicilline) |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: za 13 nov 2010 17:20 Onderwerp: |
|
|
*Marly* schreef: | Ja, maar voor veehouders bestaan er bepaalde uitzonderingen, in Belgie althans wel. |
In Nederland dus niet.
{quote]Dat heeft volgens mij niets met de regels/diergeneesmiddelregistraties te maken. Het is eerder dat antibiotica bij vee vaak preventief gebruikt wordt om de productie te maximaliseren. Of de dierenarts of veehouder dit nou toedient maakt niet uit. [/quote]
Juist omdat het de veehouder het preventief kan toedienen is die hele discussie gaande, het zijn ook de veehouders zelf die die bacterie bij zich dragen en niet de veeartsen. |
|
|
|
 |
|