Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
paragnost
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 22:35 Onderwerp: Wijziging arbeidsverhouding na eenzijdige opzegging |
|
|
Graag wil jullie een zeer vreemde situatie voorleggen.
Ik was vanaf juli tot en met oktober werkzaam als consultant voor een nederlandse firma. Ik woon zelf in Belgie en voer mijn werkzaamheden thuis uit. De opdrachtgever is in Nederland gevestigd. Mijn opdrachtgever heeft eenzijdig besloten de freelance overeenkomst te beeindigen. Nu heb ik een tijd geleden de factuur gestuurd echter deze word niet betaald. Men bedenkt allerlei exuses om niet te hoeven betalen , zo zou men zelf mogen bepalen wanneer men wenst te betalen , men claimt pas na de opzegging dat men een VAR verklaring nodig heeft en dat het wettelijk niet toegestaan zou zijn om tot betaling over te gaan indien een VAR verklaring ontbreekt. Tot overmaat van ramp stelt men nu dat de inkomsten die ik reeds heb ontvangen nu worden beschouwd als loon uit een fictief dienstverband en dat de sociale premies in mindering zullen worden gebracht op mijn vordering. Daarnaast claimt men door die situatie nog geld van mij tegoed te hebben ivm de te betalen sociale lasten.
Men dreigt nu via een advocaat conservatoir beslag te leggen op mijn inkomsten bij mijn huidige opdrachtgever ( ook een nederlands bedrijf en ook nu werk ik van huis uit )
Daarnaast meent men via de rechtbank in Amsterdam een verzoek in te kunnen dienen om een dergelijk beslag toegewezen te krijgen.
Graag verneem ik jullie mening ten aanzien van de volgende vragen :
Is een nederlandse rechter bevoegd uitspraak te doen indien mijn voormalige opdrachtgever conservatoir beslag wil leggen ook al woon ik in Belgie en werk ik vanuit huis en ben ik belqstingplichtig in Belgie?
Kan de opdrachtgever na het eenzijdig beeindigen van de freelance overeenkomst besluiten om alsnog een VAR verklaring van mij te eisen
Kan de opdrachtgever weigeren om mijn factuur uit te betalen omdat ik geen VAR verklaring heb ( eerdere betalingen vonden wel gewoon plaats zonder die var verklaring - men stelt nu dat dat voorschotten waren )
Mag een opdrachtgever wettelijk niet uitbetalen bij het ontbreken van een VAR verklaring ?
Kan de opdrachtgever een freelance overeenkomst zonder meer beschouwen als een fictief dienstverband ?
Kan de opdrachtgever conservatoir beslag leggen op inkomsten uit werkzaamheden bij mijn nieuwe opdrachtgever ?
Ik hoop op verhelderende antwoorden. Bij voorbaat dank |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|