|
Auteur |
Bericht |
tonygils
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: ma 25 okt 2010 18:42 Onderwerp: werknemerrecht gevaarlijke situatie |
|
|
ik ben momenteel werkzaam in een bezorgzaak en ik ben werkzaam in de keuken.
In onze keuken hebben we een vloer die uit verschillende tegels bestaat. Deze tegels zijn los aan het komen, maar de baas doet hier niets aan. We hebben al meerdere malen aangegeven dat er iets moet gebeuren. De vloer die los ligt is namelijk de vloer die voor de frituurpannen ligt. Als je hierover uitglijd en in het warme frituurvet terrecht komt..
wat kan ik hier mee doen als er niet geluisterd wordt vanuit het management? |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 5:28 Onderwerp: |
|
|
Zèlf aanbieden het te repareren? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 6:36 Onderwerp: |
|
|
Ondernemingsraad.
Hoger management.
Ontslag nemen.
Ik zou wel even duidelijk op papier je klachten zetten richting management voor je dossiervorming. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 6:53 Onderwerp: |
|
|
Melding Arbeidsinspectie ( is ook anoniem mogelijk) en de Voedselwarenautoriteit.
Zelf repareren is natuurlijk te gek voor woorden. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 8:32 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Zelf repareren is natuurlijk te gek voor woorden. |
Je denkt misschien dat de topicstarter geen enkel belang heeft bij reparatie van de tegels maar dat is natuurlijk niet zo. En ik neem aan dat hij de optie van ontslag heeft overwogen en verworpen.
Wat kan iemand die in een bezorgzaak werkt méér dan met de baas samen de koppen bij elkaar te steken? Baas betaalt de lijm en de werknemers plakken de tegelzooi, misschien wel tijdens werktijd. Mooier gaat het niet worden.
Wake up Wim. (En BG.) _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 8:51 Onderwerp: |
|
|
@HenkR:
Art. 7:658 BW:
'De werkgever is verplicht de lokalen, werktuigen en gereedschappen waarin of waarmee hij de arbeid doet verrichten, op zodanige wijze in te richten en te onderhouden alsmede voor het verrichten van de arbeid zodanige maatregelen te treffen en aanwijzingen te verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lijdt.'
Aangezien het een rechtenforum is en geen klusforum denk ik dat het antwoord meer richting de plicht van de werkgever moet gaan dan de koppen bijelkaar steken.
Als het objectief gezien een gevaarlijke werkplek oplevert zal de werkgever het moeten verhelpen. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 8:59 Onderwerp: |
|
|
@ Pacta:
En nu de praktijk: maak als jonkie geen ruzie met de baas van een bezorgzaak.
Op z'n mooist wordt je dan enkel ontslagen.
Daarnaast weet de baas van een bezorgzaak wel raad met bij instanties klagende werknemers.
Van juristen (en daar vallen ook rechtenstudenten onder) mag er wel méér verwacht worden dan een tip die de topicstarter verder van huis helpt omdat de jurist in kwestie geen plak kaas van de praktijk heeft gegeten en enkel de bureaucratie wenst te bevredigen.
Ook een rechter zal zich in dit geval afvragen waarom de jongen daar maar bleef werken terwijl hij het daar zelf maar bar gevaarlijk vond. En met recht.
Het gaat er om een oplossing te vinden, niet om een conflict te vinden. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 9:20 Onderwerp: |
|
|
Henkr:
En van een rechtenstudent, als ik mag aannemen dat je dat bent, HenkR, mag m.i. meer verwacht worden dan de tip om het zelf te repareren.
Omdat TS verder niet de verhouding tussen hem en zijn werkgever heeft geschetst, alleen dat zijn werkgever weigert, kan ik niet anders dan juridisch advies verlenen. Hij zal neem ik aan zelf ook een afweging maken tussen zijn rechten en zijn praktische mogelijkheden.
Ik ben ook benieuwd waaruit jij afleidt dat ik geen kaas heb gegeten van de praktijk? Of is dat een aanname?
Heb jij jurisprudentie waaruit blijkt dat de rechter zich zal afvragen waarom de jongen is blijven doorwerken terwijl hij de situatie gevaarlijk vond? Ik zou zeggen, welkom in de praktijk waar ik geen kaas van zou hebben gegeten. Iemand werkt door omdat hij zijn baan niet wil verliezen; zeker als dat zonder al te veel moeite kan gebeuren. Het lijkt mij sterk dat een rechter, mocht het zover moeten komen, zich zoiets gaat afvragen.
Ik heb aangegeven wat de verplichting van de werkgever inhoudt. Ik heb niet aangegeven dat hij naar de rechter zou moeten stappen. M.i. heeft het zin om de werkgever op zijn plichten te wijzen. First things first laten we maar zeggen. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 11:55 Onderwerp: |
|
|
Ik heb liever een conflict dan een levensgevaarlijke situatie.
Juist in de wat kleinere ondernemingen wordt er gesjoemeld met veiligheidszaken ( ja, HenkR, die ken ik uit eigen ervaring) en is het extra moeilijk om veiligheid gegarandeerd te krijgen als werknemer. Daarom geef ik ook bewust de tip om een anonieme melding te kunnen maken.
Neem maar van mij aan, dat je door niet alles te pikken het je baan kunt kosten, is mij ook overkomen, maar dat dan liever dan me "ondergeschikt" te maken aan de verkeerde werkgever. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 4:44 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Ik heb liever een conflict dan een levensgevaarlijke situatie. |
'Een levensgevaarlijke situatie'? Kom nou Wim, de tegels zijn nog niet eens helemaal los.
Overdrijf je nou de situatie om naar een conflict toe te werken?
En: denk nou eens na: gladde tegels zijn gevaarlijker dan losliggende.
Met andere woorden: de situatie is nog te 'handelen' en dan is tact meer op z'n plek dan overdrijven en niets bereiken.
Jij geeft hier wel de betere tips trouwens.
Maar feit blijft dat ik die tips al eerder aan jongelui die in zulke omstandigheden werkten, heb gegeven en ik weet inmiddels hoe dat werkt.
Jouw ervaring is dus niet toereikend in dit geval.
De topicstarter wil èn geen conflict èn geen gevaarlijke situatie.
Waarom is het nou zo raar om beide te willen combineren?
@Pacta: hoe zie jij het voor je als een jongen tegenover zijn baas met wetsartikelen gaat staan te zwaaien waar zijn rechten in staan? 'Ja baas, ik wijs u op uw plichten!'
En dat nog wel in een 'bezorgzaak'. Wake up!
En dan ook nog expres doen alsof ik aanbeveel dat topicstarter 'het zèlf moet gaan repareren'! Ik stelde enkel voor dat topicstarter aan de baas voorstelt om het zelf te doen. Dat gaat misschien zelfs nog onder werktijd ook. Dus betaald. Wat is dáár 'zelf repareren' aan?
Enig idee wat zo'n baas die altijd met jongelui werkt, vindt van die jongelui als ze eens met een werkbare oplossing komen in plaats van weer te klagen over de omstandigheden? En wat dat voor voordeel voor wat betreft hun arbeidspositie opleveren kan?
En dan ook nog populistisch roepen: 'first things first!' terwijl je geen idee hebt wat de eerste 'first' nou inhoudt.
pacta sunt servanda schreef: | En van een rechtenstudent, als ik mag aannemen dat je dat bent, HenkR, mag m.i. meer verwacht worden dan de tip om het zelf te repareren. |
Wat mag men nou méér verwachten dan de beste oplossing?
Het gaat er om een oplossing te vinden, niet om een conflict te vinden!
(Je wordt er nu nog niet voor betaald om een conflict te vinden, en zo moet je nu ook niet denken.) _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 8:12 Onderwerp: |
|
|
De TS vraagt naar het werknemersrecht van een werknemer en daar wordt op een juridisch wijze antwoord gegeven.
Voor het overige zijn er rubrieken/fora zoals "Vraag het aan Mona".. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 8:40 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | De TS vraagt naar het werknemersrecht van een werknemer en daar wordt op een juridisch wijze antwoord gegeven. |
Hij vroeg niet naar recht of recht en ook niet naar werknemersrecht en ook niet naar werknemersrecht.
Hij vroeg wat hij met de situatie kon doen.
En ik gaf daar niet enkel een 'juridisch antwoord' op maar een juridisch verantwoord antwoord.
En jij zegt dan dat hij het moet melden aan organisaties en dat de situatie levensgevaarlijk is.
Wat denk je wat er gebeurd àls die organisatie daar daadwerkelijk komt?
Wel: als de baas ondertussen die tegels niet zèlf vastgeplakt heeft dan constateren ze 'loslatende tegels'. En dan gaan ze weer.
En de baas gaat gelijk daarna om zich heen kijken wie die klacht heeft ingediend om hem te naaien.
Hmm.
En daarna?
En ná het daarna ga je dan zeggen: 'sorry, ik gaf een juridisch correct antwoord en je vindt vast wel een andere baan misschien en de rest van de problemen die je kreeg door mijn juridisch antwoord ach trek het je niet aan'?
Niet zo vechten Wim, we willen toch het beste voor de topicstarter? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 9:11 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: |
'Een levensgevaarlijke situatie'? Kom nou Wim, de tegels zijn nog niet eens helemaal los.
En: denk nou eens na: gladde tegels zijn gevaarlijker dan losliggende.
Met andere woorden: de situatie is nog te 'handelen' en dan is tact meer op z'n plek dan overdrijven en niets bereiken.
@Pacta: hoe zie jij het voor je als een jongen tegenover zijn baas met wetsartikelen gaat staan te zwaaien waar zijn rechten in staan? 'Ja baas, ik wijs u op uw plichten!'
En dan ook nog populistisch roepen: 'first things first!' terwijl je geen idee hebt wat de eerste 'first' nou inhoudt.
Wat mag men nou méér verwachten dan de beste oplossing?
(Je wordt er nu nog niet voor betaald om een conflict te vinden, en zo moet je nu ook niet denken.) |
OMG! Over een stapeltje aannames gesproken HenkR. Met alle respect, je zult een berg ervaring hebben met van alles, maar je gaat er nu van alles bij verzinnen en dat gaat tenkoste van de discussie.
Om maar even wat te noemen:
- Hoe kun jij beoordelen of 'loskomende tegels' nog geen gevaar opleveren? Dat kun je niet afleiden uit een stukje tekst.
- Gladde tegels zijn gevaarlijker dan loszittende? Waar jij de gladde tegels nou weer vandaan haalt snap ik niet helemaal. Dat wordt niet genoemd dus moet je uitgaan van enkel loszittende tegels en die zijn gevaarlijker dan niet loszittende tegels. TS zal zelf een afweging moeten maken of de situatie gevaarlijk is of niet. Daar heeft hij jouw aannames niet bij nodig.
- Zwaaien met westartikelen. Wederom een aanname dat ik hem adviseer om met het artikel te gaan zwaaien. Ik geef alleen aan dat de werkgever verplicht is het gevaar te voorkomen. Wat TS met die informatie doet moet hij zelf afwegen, want, ik kan niet oordelen over zijn relatie met de werkgever en doe dat dus ook niet. Jij neemt van alles aan over bezorgservices.
- Populistische uitspraken. Wat probeer je te bereiken met je uitlating dat ik niet weet wat de first in first things first inhoudt? Jij geeft geen enkel juridisch advies maar komt met één 'oplossing', zelf doen. Omdat TS zich op een juridisch forum begeeft is het eerste, de first thing, hem aan te geven dat de werkgever vanuit het arbeidsrecht verplicht is te zorgen voor de veiligheid. Daarna kun je gaan kijken wat TS met deze informatie kan en wil doen.
- Op jouw uitlating, die neerkomt op jouw aanname dat jouw oplossing de beste is, kan ik alleen maar aangeven dat het een oplossing is, maar zeker niet DE oplossing. Dat dit zo is volgt uit het feit dat de werkgever verplicht is (...) en dus de beste oplossing is dat de werkgever het oplost.
- Tot slot wederom een aanname van jou dat ik nog niet betaald wordt om een conflict te vinden.....
1. Rechten studeer je niet om 'een conflict te vinden'; als jij een rechtenstudent zou zijn had je dat idee ook niet gehad lijkt mij. Uit het feit dat ik bij de OU studeer had je kunnen afleiden dat ik dat naast mijn werk doe, in deze een 40-urige werkweek als juridisch adviseur. Wat je ook niet had mogen aannemen is dat ik geen ervaring heb op de werkvloer want ik werk sinds mijn 17e voltijd.
Ik adviseer jou om je aannames achterwege te laten en je op dit forum primair te richten op juridische oplossingen. Dat je daarnaast je ervaring laat spreken is alleen maar mooi meegenomen maar TS's komen niet op het HenkR-ervaringforum maar op het rechtenforum.
Ik wil graag discussies aan gaan op dit forum over de beste oplossing voor een TS maar dit moet wel een juridische basis hebben zonder aannames. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 9:39 Onderwerp: |
|
|
Nooit gedacht aan gladde tegels vlak voor een frituur? Ik kom ze elke week tegen.
(En om toch even op je verdieping in te gaan: enig idee welk percentage van de mensheid struikelt over een losliggende tegel? Inderdaad! De meesten struikelen daar niet over en zeker niet als ze vantevoren wisten dat daar losliggende tegels lagen, tenzij ze het even vergaten maar dat is eigenlijk min of meer een kwestie van 'natuurlijke selectie'.)
En ok je zegt alleen tegen topicstarter dat zijn werkgever verplicht is gevaar te voorkomen.
Maar wat moet topicstarter doen met dat gegeven? In de praktijk? Moet hij rechtstreeks tegen zijn baas zeggen 'dat u verplicht bent om gevaar te voorkomen' of moet hij dat toch tactischer aanpakken? Maar wat moet hij nu zeggen en op welke manier? Zal topicstarter denken.
Je hebt wel gelijk met je juridische kijk dat de werkgever plichten heeft.
Maar werkgevers in die branche weten dat ook en lichten er toch de hand mee.
En ze kennen dat wereldje beter dan topicstarter dat doet.
Werknemers komen en gaan maar de werkgevers blijven.
Met dit soort problemen hebben werkgevers van bezorgzaken aardig ervaring. En dan kun je wel weer roepen dat dat een aanname is van mij maar dat roep je dan alleen maar omdat je niets anders meer te roepen hebt. In plaats van dat je me vraagt om het te onderbouwen, wat een echte jurist zou doen.
Alhoewel echte juristen ook vaak het wiel opnieuw uitvinden als ze daaraan kunnen verdienen.
Geef die jongen nou eens een advies dat hij kan uitvoeren in plaats van een onuitvoerbaar 'juridisch advies'? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 10:12 Onderwerp: |
|
|
Ok, jij je zin. Ik zal hierna ingaan op elk steekhoudend argument van je zonder aannames en 'jouw ervaringen':
..
Het spijt mij dat ik zo reageer maar je laat mij gewoon geen keus. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
|