|
|
| Auteur |
Bericht |
sjoerdotter
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 77
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 16:50 Onderwerp: inhouden vakantiegeld en vakantiedagen |
|
|
Wie kan mij helpen met de volgende casus:
Bert heeft een aantal maanden bij een computerbedrijfje gewerkt en zijn contract is niet verlengd.
Nu vraagt Bert het computerbedrijfje om uitbetaling van zijn vakantiegeld (8%) op grond van artikel 15 lid 1 wet minimumloon en vakantiebijslag.
Het bedrijf weigert het vakantiegeld uit te betalen omdat ze menen dat Bert zijn werk niet goed heeft gedaan. Hij zou niet hebben ingelogd op de computer van het bedrijf, maar Bert weerspreekt dit gemotiveerd. Hij had afgesproken een deel van het werk thuis te doen bovendien kon hij de laatste dagen niet werken doordat zijn inlogcode inmiddels door de werkgever geblokkeerd was.
De werkgever heeft pas na het eindigen van het arbeidscontract gemeld dat men niet tevreden was over het werk van Bert. Kan dit reden zijn om het vakantiegeld in te houden?
Daarnaast had hij nog 4 dagen recht op vakantie die hij niet heeft opgenomen. Is het mogelijk om uitbetaling van de vakantiedagen te vorderen? |
|
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 17:04 Onderwerp: |
|
|
Wat is de door jouw gekozen insteekt of waar zit bij jou de twijfel of het A of B moet zijn? Dat maakt het makkelijker om te reageren _________________ Mine! |
|
|
|
|
 |
sjoerdotter
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 77
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 17:25 Onderwerp: reactie |
|
|
Volgens mij moet het vakantiegeld gewoon worden uitbetaald. De werkgever is veel te laat met zijn klachten en als hij niet tevreden is had hij de werknemer daar maar eerder op moeten aanspreken of ontslaan.
Maar misschien dat ik er naast zit?
Niet opgenomen vakantiedagen zijn iets lastiger, volgens mij is het wel gebruikelijk dat ze aan het einde van de arbeidsovereenkomst worden afgekocht maar volgens mij is dat niet verplicht en kunnen vakantiedagen ook verjaren of vervallen?
Reacties stel ik op prijs. |
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 126 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 19:16 Onderwerp: |
|
|
Te laat met klacht is geen juist argument, dus dat is niet de reden en onjuist bedacht.
Recht op vakantiedagen kunnen niet vervallen door einde overeenkomst en verjaring zit er in dit geval ook niet in.
Denk meer in de richting van dwingend recht. |
|
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 14:58 Onderwerp: Re: inhouden vakantiegeld en vakantiedagen |
|
|
| sjoerdotter schreef: | Wie kan mij helpen met de volgende casus:
Bert heeft een aantal maanden bij een computerbedrijfje gewerkt en zijn contract is niet verlengd.
Nu vraagt Bert het computerbedrijfje om uitbetaling van zijn vakantiegeld (8%) op grond van artikel 15 lid 1 wet minimumloon en vakantiebijslag.
Het bedrijf weigert het vakantiegeld uit te betalen omdat ze menen dat Bert zijn werk niet goed heeft gedaan. Hij zou niet hebben ingelogd op de computer van het bedrijf, maar Bert weerspreekt dit gemotiveerd. Hij had afgesproken een deel van het werk thuis te doen bovendien kon hij de laatste dagen niet werken doordat zijn inlogcode inmiddels door de werkgever geblokkeerd was.
De werkgever heeft pas na het eindigen van het arbeidscontract gemeld dat men niet tevreden was over het werk van Bert. Kan dit reden zijn om het vakantiegeld in te houden?
Daarnaast had hij nog 4 dagen recht op vakantie die hij niet heeft opgenomen. Is het mogelijk om uitbetaling van de vakantiedagen te vorderen? |
Zie oa 7:641 BW ev. |
|
|
|
|
 |
|
|