|
|
| Auteur |
Bericht |
Thevoice
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 18:07 Onderwerp: Ontbinding arbeidsovereenkomst bij topsport |
|
|
Dag allen,
Ik heb een vraag ten aanzien van ontbinding van een arbeidsovereenkomst bij uitblijven topprestaties in de wereld van de topsport.
Feiten
A wordt gekocht door een professionele tennisvereniging. A is professioneel tennisspeler. A speelt bijzonder goed. Zijn contract (welke hij verkreeg bij aanstelling) voor bepaalde tijd wordt na 1 jaar dan ook verlengd met nog 1 jaar.
Na dit jaar krijgt A een contract voor onbepaalde tijd omdat A buitengewoon goed gepresteerd heeft.
A presteert vanaf nu niet naar verwachting van de vereniging. A raakt geblesseerd en is drie maanden uit de roulatie. Na deze maanden speelt A weer. Zijn groei is echter gestagneerd. Topprestaties blijven uit. De vereniging deelt A mee dat hij beter moet gaan presteren. A probeert aan deze oproep gehoor te geven, maar blijft op hetzelfde niveau presteren.
Het seizoen hierop raakt A ziek. Hij dient wedstrijden te ontlopen. Na zijn ziekte pakt A het tennissen weer op. Hij presteert matig en de directeur van de vereniging spreekt hem hier op aan. Deze had meer verwacht van A, naar zijn mening had A genoeg kansen gehad om te groeien naar een hoger niveau. Dit is niet gebeurd en de directeur heeft daarom genoeg van A.
De directeur van de tennisvereniging dient een verzoek in bij de kantonrechter tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst (zonder schadevergoeding). Volgens de directeur functioneert A niet goed genoeg. Een sporter moet topprestaties leveren is zijn motto.
Vraag
Ik vraag mij af of er een specifiek juridisch kader is waarin ik deze situatie moet plaatsen. Hebben jullie hierop een antwoord?
Ik verwacht niet het antwoord of het ontbinden van de arbeidsovereenkomst al dan niet stand zou houden, ik ben enkel opzoek naar een juridisch kader.
Is er bijvoorbeeld literatuur en rechtspraak over ontbinding van de arbeidsovereenkomst bij uitblijven topprestaties in de topsportwereld?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties![/i] |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 19:10 Onderwerp: Re: Ontbinding arbeidsovereenkomst bij topsport |
|
|
| Thevoice schreef: | | A wordt gekocht door een professionele tennisvereniging. A is professioneel tennisspeler. |
Mensen kunnen niet worden gekocht.
| Quote: | | Ik vraag mij af of er een specifiek juridisch kader is waarin ik deze situatie moet plaatsen. Hebben jullie hierop een antwoord? |
Het arbeidsrecht.
| Quote: | | Is er bijvoorbeeld literatuur en rechtspraak over ontbinding van de arbeidsovereenkomst bij uitblijven topprestaties in de topsportwereld? |
Rb. 5 december 2007, LJN BB9399. (Hmm, ik zie dat deze rechter zo'n overeenkomst wel als een bijzonder soort arbeidsovereenkomst beschouwt.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 19:21 Onderwerp: |
|
|
Zie ook: Ontslag Veneberg teruggedraaid door Hof Arnhem
De uitspraak in hoger beroep lijkt niet te zijn gepubliceerd. Voor jouw vraag is de uitspraak niet interessant, want het Hof heeft blijkbaar geoordeeld dat niet de Nederlandse maar de Belgische rechter in die zaak bevoegd was. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Thevoice
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 12:14 Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | Mensen kunnen niet worden gekocht. |
Mee eens. Dit is rechtens onjuist.
Volgens mij is bovenstaande behoorlijk specifiek. Ik zal eens de juridische bibliotheek induiken, heeft iemand nog tips?
Bedankt voor de rechtspraak overigens. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 12:34 Onderwerp: |
|
|
| Thevoice schreef: | | Volgens mij is bovenstaande behoorlijk specifiek. Ik zal eens de juridische bibliotheek induiken, heeft iemand nog tips? |
Het zou mij niet verbazen als de bedenker van de casus precies die uitspraak in gedachten had. Maar natuurlijk is het maar één uitspraak en weten we niet of andere rechters er hetzelfde over zouden denken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Thevoice
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 12:47 Onderwerp: |
|
|
Dat vermoeden koester ik ook. Juist omdat zowel in de casus als in de uitspraak de ziekte van pfeiffer aan de orde komt.
Ik ben waarschijnlijk beperkt tot een aantal uitspraken en dat is bijzonder vervelend, ik dien namelijk een wetenschappelijk essay te schrijven over de rechtsvragen in casu.
Vanwege het feit dat er (vermoedelijk) weinig rechtspraak en literatuur is heb ik het te doen met een behoorlijk open rechtsgebied. Dit maakt het schrijven van een essay een behoorlijk lastig karwei. |
|
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 13:51 Onderwerp: |
|
|
Wellicht een praktische insteek; er zijn ook vakbonden/verenigingen voor de topsporters. Bijv. de VVCS (voetbal). Zij zullen lijkt me het praktisch kader aan jou kunnen schetsen. _________________ Mine! |
|
|
|
|
 |
Thevoice
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 19:29 Onderwerp: |
|
|
Dank je. Dat werpt misschien nog vruchten af.
Is nog relevant dat A een buitenlander (Mexicaan) is die woont in Nederland? |
|
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 19:43 Onderwerp: |
|
|
Er gelden in de voetbalwereld aanvullende eisen voor het naar de EU halen volgens mij van niet-EU-spelers. Er moet een hoger salaris worden betaald en volgens mij is in sommige landen, uit het hoofd Italië en het Verenigd Koninkrijk, ook een maximum ingesteld aan wat er opgesteld mag worden. _________________ Mine! |
|
|
|
|
 |
|
|