Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 16:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Veroordeeld in 1996 voor zedendelict. Kan ik nog advocaat
Moderators: StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yakub

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2010 19:52    Onderwerp: Veroordeeld in 1996 voor zedendelict. Kan ik nog advocaat Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben ooit in 1996 veroordeeld geweest voor een zedendelict gepleegd in het buitenland.
Ik heb hier 312 dagen plus 10 dagen in het buitenland voor gezeten. Door detentie ben ik ernstig ziek geworden en ik heb tot op de dag van vandaag ernstige medische klachten.
Ik zit al jaren in de WAO hierdoor.

Maar ik ben het zat de rest van mijn leven achter de geraniums door te brengen en heb mij aangemeld voor een studie rechten. De meeste banen zijn voor mij afgesloten i.v.m. dit strafblad of fysiek onmogelijk i.v.m. gezondheidsproblemen.

Ik heb gewoon maar voor een studie gekozen. Ik weet dat ik het aankan. Ik had mijn Atheneum destijds makkelijk gehaald. Ik verwachte eigenlijk dat een betrekking als advocaat geen probleem zou moeten zijn, daar ik dan in geen geval met kinderen in contact zou komen.
Maar nu lees ik in de beleidsregels VOG-NP-RP 2008 uit de Staatscourant van 24 juni 2008 nr 119, dat mijn strafblad een belemmering zou kunnen vormen. Sad

Weet iemand hier iets van?

Er zou 20 jaar teruggekeken worden, mijn delict dateert uit januari 1996, uit de vorige eeuw dus, het vonnis is onherroepelijk geworden ergens medio 2000 en in 2001 kwam ik uit detentie, de voorwaardelijke straf verviel eind 2003. Dat is nu 7 jaar geleden.

Ik heb o.a. rechten gekozen, omdat ik slecht ben in wiskunde, natuurkunde en economie. Dit leek me een interessante gamma-studie. Juist om weer een beetje onder de mensen te komen, een beetje leuke contacten op te doen en een leuke werkomgeving te scheppen en ook uiteindelijk uit de financiële ellende te komen (de WAO is met € 900,- per maand geen vetpot).

Ik weet dat ik dom geweest ben toentertijd, maar dit betreft de vorige eeuw. Het zou fijn zijn als ik twee decennia nadien weer aan het werk mag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2010 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet inderdaad een VOG bij een beëidigingsverzoek sluiten en het kan in jouw geval lastig zijn er eentje te krijgen. Zedendelict is echter een brede term, dus lastig om daar een inschatting over te maken, maar op basis van de jou opgelegde straf schat ik het niet licht in.

Een veroordeling hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, maar dit is nu juist zo'n misdrijf dat sterk raakt aan de integriteit van het beroep.

Vergeet echter niet dat je met de rechtenstudie heel veel kanten op kunt en dat niet iedereen om een VOG zal vragen.
joerinho

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: di 09 nov 2010 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Je moet inderdaad een VOG bij een beëidigingsverzoek sluiten en het kan in jouw geval lastig zijn er eentje te krijgen. Zedendelict is echter een brede term, dus lastig om daar een inschatting over te maken, maar op basis van de jou opgelegde straf schat ik het niet licht in.

Een veroordeling hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, maar dit is nu juist zo'n misdrijf dat sterk raakt aan de integriteit van het beroep.

Vergeet echter niet dat je met de rechtenstudie heel veel kanten op kunt en dat niet iedereen om een VOG zal vragen.

Kun je mij uitleggen waarom een zedendelict juist een misdrijf is dat raakt aan de integriteit van de advocaat? Zedendelicten zijn vooral ernstig, maar hebben met de integriteit als advocaat volgens mij weinig van doen.

Overigens denk ik dat een carriere in consulting of bedrijfsleven soepeler zullen verlopen.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 09 nov 2010 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

joerinho schreef:
Kun je mij uitleggen waarom een zedendelict juist een misdrijf is dat raakt aan de integriteit van de advocaat? Zedendelicten zijn vooral ernstig, maar hebben met de integriteit als advocaat volgens mij weinig van doen.

Als advocaat komen mensen al snel in een afhankelijkheidsrelatie tot je te staan, wat het gevaar van machtsmisbruik met zich brengt.

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2010 17:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
joerinho schreef:

Als advocaat komen mensen al snel in een afhankelijkheidsrelatie tot je te staan, wat het gevaar van machtsmisbruik met zich brengt.

Fair enough, maar persoonlijk vind ik valsheid in geschrift, oplichting, (uitlokking tot) meineed, deelname CO enz. een stuk meer 'typisch'. Ik snap heel goed dat een zedendelinquent in principe geen advocaat kan worden overigens, maar niet 'meer' dan andere delicten waar een dergelijke maximumstraf op staat. Zeker niet als het bijv. te maken heeft met een 'voorliefde' voor kleine kinderen.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2010 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een voorliefde voor kleine kinderen is op zichzelf geheel irrelevant.

Het probleem zit hem erin dat een kindermisbruiker er blijkbaar niet voor terugschrikt om misbruik te maken van een machtspositie. Wie op seksueel vlak zijn grenzen niet kent, kent die grenzen op bijv. financieel vlak wellicht ook niet. Het is dus inderdaad een integriteitsprobleem.

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2010 6:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het probleem zit hem erin dat een kindermisbruiker er blijkbaar niet voor terugschrikt om misbruik te maken van een machtspositie. Wie op seksueel vlak zijn grenzen niet kent, kent die grenzen op bijv. financieel vlak wellicht ook niet. Het is dus inderdaad een integriteitsprobleem.

Om via 'blijkbaar', 'bijvoorbeeld' en 'wellicht' tot een 'inderdaad' te komen is ook zo wat.

Maar je hebt wel een punt op zich.

Behalve dat het me op zich tamelijk ondenkbaar lijkt dat er in wetgeving of jurisprudentie te vinden is dat mensen die op het seksuele vlak hun grenzen niet kennen, dat op financiëel vlak ook niet doen. Of dat ze als advocaat een ander slechter bijstaan.
In plaats van 'kindermisbruiker' zou 'machtsmisbruiker' het iets beter doen in je verhaal, lijkt me.
En dan lui met een delict dat raakt aan wetsartikelen waarin het item 'machtsmisbruik' een factor speelt.

Maar werkt het echt zo? Mag je als je bepaalde delicten hebt gepleegd niet meer advocaat worden? En om welke delicten gaat dat dan?
En waar vinden we informatie daaromtrent?

Of zou de integriteit waar TikSimone op doelt meer te maken hebben met het feit dat je met je strafbare feit gechanteerd of anderszins onder druk gezet kunt worden?

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: za 13 nov 2010 18:27    Onderwerp: antwoord Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dit een topic van of over het PVV lid dat in opspraak is geraakt? Hahaha! Wat een verhaal!
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2010 0:53    Onderwerp: Re: antwoord Reageer met quote Naar onder Naar boven

LisettedeGroot schreef:
Is dit een topic van of over het PVV lid dat in opspraak is geraakt? Hahaha! Wat een verhaal!

Ging dat niet om een in NL opgelegde voorwaardelijke vrijheidsstraf van een week en een boete van 250 eu?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds