|
|
| Auteur |
Bericht |
L.W
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 03 dec 2007 22:49 Onderwerp: Welke wet gaat voor BW-7 arbeidovereenkomst of het BARP |
|
|
In artikel BW7-652 staat dat er maximaal een proeftijd opgenomen mag worden in een arbeidsovereenkomst van 2 maanden. Bij de overheid (politie organisatie) is een BARP van kracht. Hier wordt in Artikel 4 genoemd dat er bij een aanstelling een proeftijd geldt van een jaar.
Mijn vraag is of dit niet in strijd is met het BW. Gaat het BARP voor het BW? |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: ma 03 dec 2007 23:16 Onderwerp: |
|
|
Het privaatrecht is hooguit analoog van toepassing op een aanstelling als ambtenaar.
Verder acht ik het niet onwaarschijnlijk dat "proeftijd" in de zin van de BARP niet te vergelijken is met "proeftijd" in de zin van boek 7. Zonder de BARP te hebben gelezen (of te weten waar de afkorting voor staat ) vermoed ik dat de BARP-proeftijd eerder vergelijkbaar is met een BW7-jaarcontract met optie van verlenging. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
pepperrrr
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 22 okt 2010 16:22 Onderwerp: |
|
|
| Iemand een idee hoe de BARP (Besluit algemene rechtspositie = AMvB volgens mij) zich verhoudt tot BW? |
|
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 22 okt 2010 16:51 Onderwerp: |
|
|
Je vergelijkt appels met peren. Er bestaat geen verhouding tussen het BARP en het BW, althans boek 7.
BARP (rechtspositie politie) komt voort uit ambtenarenrecht en ziet toe op aanstellingen (= eenzijdige rechtshandeling vanuit bevoegd gezag) terwijl de arbeidsovereenkomst (= tweezijdige rechtshandeling) beheerst wordt door het Burgerlijk Wetboek.
Daarnaast kan een proeftijd in het arbeidsrecht leiden tot onmiddelijk uit elkaar gaan, terwijl dat in het ambtenarenrecht, uitgezonder strafontslag volgens mij, pas tegen het einde daarvan mogelijk is (of op verzoek). _________________ Mine! |
|
|
|
|
 |
|
|