Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De vermoorde onschuld
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ramroum

Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: za 09 okt 2010 20:34    Onderwerp: De vermoorde onschuld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

ik ben 1e jaar hbo student en voor het vak juridische vaardigheden moet ik met een groepje onderstaande casus oplossen volgens het 6 stappenschema.

De vermoorde onschuld
In de avond van maandag 2 juni 2008 ziet Anton tijdens een bezoek aan een café hoe zijn fiets wordt gestolen door een hem onbekende man met
blond haar. Anton rent achter de wegfietsende man aan, maar slaagt er
niet in hem in te halen. De volgende dag ziet Anton bij toeval zijn fiets (met een kettingslot aan het hekwerk) bij een huis staan. Hij belt aan. X, een blonde man, doet open en vraagt: “Wat moet je?“ Anton zegt: “Ik wil mijn fiets terug, vuile dief!” X: “Zeg makker, hou je gedeisd, wat heb ik met jouw fiets te maken? Ik kan niet eens fietsen”. Anton: ”Nou wordt ie mooi. Eerst jat je m’n fiets en dan hang je de vermoorde onschuld uit!” Dan pakt Anton X bij zijn trui en begint wat de trekken en te duwen. X laat het er niet bij zitten en geeft Anton een stomp in zijn buik. Anton slaat daarop terug. X, ondertussen woedend geworden, haalt een stiletto uit zijn zak, steekt een paar maal in op Anton en vlucht de straat uit. Dezelfde avond wordt X door de politie aangehouden. Anton blijkt ten gevolge van de messteken te zijn overleden. Achteraf wordt vastgesteld dat X niets met de diefstal te maken had. X vraagt jou advies: “Kan ik nu veroordeeld worden voor moord, of iets anders?”

We moeten een rechtsregel zoeken, ik en mijn groepje zaten te denken aan doodslag, maar zijn daar niet zeker van.

Kan iemand ons misschien adviseren en-/of aanwijzingen geven over welke richting we op moeten?

alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 09 okt 2010 20:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie bij het steken niet gelijk een voorbedachte rade.
Of X nu wel of niet de dief is.

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 09 okt 2010 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Kan iemand ons misschien adviseren en-/of aanwijzingen geven over welke richting we op moeten?

Het is mij niet helemaal duidelijk waar je nou naar op zoek bent, maar goed: je hebt de steekpartij gekwalificeerd als doodslag, dat lijkt me een goed begin. Je zou kunnen kijken of in casuaan alle bestanddelen van de delictsomschrijving voldaan is.

Misschien dat je daarnaast nog op zoek kan gaan naar een verweer dat X kan voeren. Kan hij het steken op de een of andere manier rechtvaardigen?
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 09 okt 2010 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie "haalt een stiletto uit zijn zak" en ga me dan meteen afvragen of dat genoeg is voor "voorbedachte rade". Immers een wapen bij je dragen kun je zien als plan om te gaan steken. Of de aanmerkelijke kans aanvaarden dat je ermee gaat steken als je ruzie krijgt.
Verstuur e-mail
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: za 09 okt 2010 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ik zie "haalt een stiletto uit zijn zak" en ga me dan meteen afvragen of dat genoeg is voor "voorbedachte rade". Immers een wapen bij je dragen kun je zien als plan om te gaan steken. Of de aanmerkelijke kans aanvaarden dat je ermee gaat steken als je ruzie krijgt.

Dat punt heb ik vaker gehoord.
Maar X wist niet wie zou gaan aanbellen.

Ietsje anders maar misschien leuk voor TS: http://robzijlstra.wordpress.com/2010/08/26/rapper-rel-2/

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 10 okt 2010 8:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Arnoud Engelfriet schreef:

Dat punt heb ik vaker gehoord.
Maar X wist niet wie zou gaan aanbellen.

Ietsje anders maar misschien leuk voor TS: http://robzijlstra.wordpress.com/2010/08/26/rapper-rel-2/

Zie arrest 's Hertogenbosch DD; 8 - 10 - 2010

klik

Bestuurder en handlanger wisten ook niet welke postbode in de auto zat.

Het voorhanden hebben met het doel te willen gebruiken en het daadwerkelijk ook doen maakt juist het verschil.
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: zo 10 okt 2010 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Het voorhanden hebben met het doel te willen gebruiken en het daadwerkelijk ook doen maakt juist het verschil.

Je bedoelt met 'het voorhanden hebben met het doel te willen gebruiken' dat dat gelijkstaat aan 'het voorhanden hebben met het doel dodelijk te verwonden'?
Is het doel om het mes 'te willen gebruiken' gelijk aan het doel om ermee te steken en het risico te nemen op dodelijke gevolgen? (Maar leidt dat altijd tot moord?)
Of kan het ook het doel zijn om zich te kunnen verdedigen? En is dat dan hetzelfde als 'het voorhanden hebben met het doel het mes te willen gebruiken'?
Of had 'ie het mes alleen op zak omdat hij het even tevoren van een kameraad terug had gekregen?
Ik snap best dat er jurisprudentie is op het punt van messen op zak hebben en het doel daarvan als er later een rechtszaak volgt als die persoon daarmee daadwerkelijk gestoken heeft maar ik denk toch dat de vraag of de messendrager dat mes op zak had om er (dodelijk) mee te steken, beantwoord moet worden.

Daarbij telt in de door TS geponeerde casus zeker mee dat Anton de agressor is in het handgemeen (als wij of de rechters aannemen dat de feiten over de situatie aan de voordeur in het door TS vertelde verhaal waar zijn). En dan is er al gauw sprake van verdediging van X. (En in het vonnis van jou kun je het gedrag van verdachte dat aanleiding gaf tot de verdenking niet als verdediging zien, althans de rechter zag dat niet zo en het OM ook niet uiteraard.) En als Anton erg groot was in vergelijking met X of als Anton allerhande professionele vechterskwaliteiten bezat dan mag er simpelweg méér verdedigd worden door X.

Verschil met verhaal van TS en jouw aangehaalde vonnis is dat de verdachte in het vonnis het vooropgezette plan had zijn auto persé als 'wapen' wilde gebruiken en van X is zo'n plan niet bekend.
Het steken van X kwam voort uit het gedrag van Anton, het was een reactie. De daad van de verdachte uit je vonnis was simpel gezegd een actie en geen reactie.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010 1:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De casus van TS bevat geen aanwijzing dat X al vóór het openen van de deur van plan zou zijn geweest om het mes te gebruiken en/of zich bewust was van een aanmerkelijke kans dat hij het wapen zou gebruiken. Het enkele op zak hebben van een mes is in ieder geval geen bewijs van opzet op het gebruik. Er moet meer zijn, en in de casus ontbreekt dat meerdere.

Voorbedachte rade kun je m.i. hooguit in "steekt een paar maal in op Anton" zoeken, maar het lijkt me weinig realistisch om daarin te lezen dat X tijdens het steken de gelegenheid had om zich te beraden. Bovendien kan de eerste steek al fataal zijn geweest.

Van doodslag is natuurlijk wel sprake. De vraag lijkt me daarom vooral of X met succes ene beroep kan doen op noodweerexces. Puur afgaand op de gegevens in de casus lijkt me zo'n beroep niet te kunnen slagen.

HenkR

BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010 2:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe het nu verder gaat, is niet bepaald mijn specialiteit maar ik doe toch een poging:

Er wordt weinig gezegd over de gemoedstoestanden -of de persoon- van de verdachte dus ik mag veilig aannemen dat dit niet de integrale inhoud is van hetgeen er gedocumenteerd is (in het strafdossier) zoals het zich afspeelde en waar de rechter het mee moet doen. Mag TS feiten over de gemoedstoestanden -of de persoon- van de verdachte erbij verzinnen (zolang die feiten niet in tegenspraak zijn met de feiten zoals opgegeven) of mag dat niet bij zo'n opdracht?

Maar even aangenomen dat de rechter het hier wèl mee zou moeten doen dan zou het gegeven dat X de straat uit vluchtte misschien kunnen betekenen dat hij Anton enkel stak om weg te kunnen komen uit de situatie.
Zou dat bijvoorbeeld kunnen wijzen op het gebruik van proportioneel geweld om aan de situatie te kunnen ontkomen?
Berekenende koelbloedigheid is dat wegvluchten in ieder geval niet.

(edit: ik lees nu pas dat X niks met de fietsendiefstal te maken had. Niet dat dat veel uitmaakt maar het mag -en misschien wel 'moet'- in ieder geval zeker in het voordeel van X werken. Want de aanval van Anton komt daardoor onverwachter en mag daardoor -denk ik- door X als bedreigender worden opgevat omdat X in dit geval minder van de situatie kan overzien dan als hij de fiets wèl had gestolen.)

De vraag waarom X de deur niet probeerde dicht te doen om z'n eigen huis in vluchten, staat nog wagenwijd open.
Maargoed, TS moet het doen met enkel de gegevens uit de casus zoals vermeld?
En mag de TS dan -bij het oplossen van de casus- zitten op de stoel van de rechter, zoals de term 'oplossen' doet vermoeden?

bona fides schreef:
Van doodslag is natuurlijk wel sprake. De vraag lijkt me daarom vooral of X met succes ene beroep kan doen op noodweerexces

Dat lijkt mij ook de hoofdvraag.
Voor de rest van het pleidooi of de uitspraak is het voor advocaten en rechters ook belangrijk of het wel of niet in het belang van verdachte of de maatschappij is om verdachte TBS als maatregel op te leggen en de mate van de omvang van de eventuele straf en maatregelen.

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoe verwijder ik een bericht die ik heb geplaatst?

Laatst aangepast door Ramroum op ma 11 okt 2010 16:39, in totaal 1 keer bewerkt
Ramroum

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

als eerste heel erg bedankt voor jullie reacties, ik heb hele belangrijke tips gelezen die mij erg kunnen helpen.

als tweede op de vraag of ik het hiermee moet doen, wil ik zeggen dat dit mijn 1e casus is. Dus heb nooit eerder casussen opgelost. Ik moet het met de gegeven informatie over de casus doen. De bedoeling van de opdracht is zoals ik het heb begrepen om te leren aan de hand van de 6 stappenplan ofzo het casus op te lossen. Dus het rechtsregels zoeken en in RV en RG splitsen en dan hoofdrechtsvraag bedenken en daaruit deelrechtsvragen. deelrechtsvragen beantwoorden en analyseren aan de hand van jurisprudentie en/of parlementaire geschiedenis.

Daarna hoordrechtsvraag beantwoorden.

Terug op de casus. tot zover ben ik gekomen:

ik heb als rechtsregels art. 287 sr ''doodslag'' en art. 41 sr noodweer exces''
Toen X de mes uit zij zak haalde en ermee ging steken, wist hij dat hij daarmee ook kon doden en heeft het toch gedaan. dus dat is toch een manier van opzettelijk iets doen. Het maakt dan toch niet uit of hij het ook met bedoeling heeft gedaan. (Heb ik gelezen op internet bij opzet met bedoeling). maar aan de andere kant denk ik dat hij zich kan beroepen op noodweer exces, aangezien hij aangevallen wordt bij zijn huis door Anton en beschuldigt wordt van diefstal. Maar dan twijfel ik of X niet anders had kunnen doen. bv. deur dichtdoen zoals eerder genoemd door jullie reacties.

Ik vind het een morele dilemma, ik zit echt in een twijfelgeval. heb gekeken bij juripsrudentie maar kon niets vinden wat mij kon helpen.

Mijn hoofdvraag is:

Heeft de verdachte X met opzet gehandeld bij het steken van de mes of was er sprake van een noodzakelijke verdediging waardoor verdachte X niet anders heeft kunnen handelen?

groetjes,

Ramroum
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramroum schreef:
Heeft de verdachte X met opzet gehandeld bij het steken van de mes of was er sprake van een noodzakelijke verdediging waardoor verdachte X niet anders heeft kunnen handelen?

Als je nou een keuze kunt maken uit beide vragen, kom je er dàn uit?

Leeftijd: 37
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Zoals je de vraag stelt lijkt het alsof je denkt dat het het een, of het ander is, maar dat is natuurlijk niet waar. Er kan prima sprake zijn van opzet, terwijl er ook sprake kan zijn van noodweerexcess.

Zoek in je boek maar is op voorwaardelijke opzet, dan moet je er wat betreft de eerste vraag wel uitkomen. Voor de beantwoording van je tweedevraag moet je op zoek naar meer informatie over de subsidiariteit.
Ramroum

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er staat dat:
''Het vereiste van subsidiariteit houdt o.a. in, dat noodweer het laatste redmiddel moet zijn.'' Maar dat is niet het geval in de casus, hij had ook iets anders kunnen doen.

onder voorwaardelijk opzet staat:
''Voorwaardelijk opzet is de lichtste vorm van opzet. In dit geval weet de dader dat zijn daad een bepaald gevolg kan hebben, en neemt dit voor lief. Het verschil met de andere vormen van opzet is dat hier sprake is van een kansbewustzijn terwijl het bij de andere vormen op zekerheidsbewustzijn gaat.'' Als ik dit lees, dan denk ik dat dit meer van toepassing is op de casus. toch?

Dus als dit zo is dan luidt mij hoofdrechtsvraag:
Kan X met succes ene beroep doen op noodweerexces? zoals genoemd in de reacties. Dan blijkt dus dat hij niet aan de subsidariteitseis kan voldoen en dan wordt het dus doodslag. (zo kom ik er dan uit)

klopt deze redenering dan wel?
Ramroum

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Maargoed, TS moet het doen met enkel de gegevens uit de casus zoals vermeld?
En mag de TS dan -bij het oplossen van de casus- zitten op de stoel van de rechter, zoals de term 'oplossen' doet vermoeden?

Ik moet het doen met deze gegevens. Er is verder niets over gezegd of ik op de stoel van de rechter mag zitten ofniet. Maar daar ga ik natuurlijk wel vanuit. want ik moet het beoordelen en in de casus wordt gezegd, X komt bij jou en vraagt of hij veroordeeld kan worden voor moord? dus moet ik hem uitleggen waar hij voor veroordeeld kan worden en waarom zegmaar, zoiets.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds