|
Auteur |
Bericht |
iggy
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 48
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 14:39 Onderwerp: |
|
|
Dank Bona, het valt me nu pas of dat de wetgever het dragen netjes defineerd heeft in de wet zelf
In ieder geval mag een meerderjarige alles met een Cat IV wapen (luchtbuks) doen behalve dragen (=gebruiks klaar op een voor het publiek toegangkelijke plaats bij je hebben).
De memorie van toelichting van de WWM zegt er verder niets over en neemt de term over uit de Wapenwet 1890.
Mbt tot de aandgehaalde jurisprudentie, deze heeft natuurlijk geen directe betrekking op de WWM maar laat wel zien hoe de rechter omgaan met de term 'publiek toegangkelijk', er lijkt elke keer sprake te zijn van 2 componenten:
-A) Het moet kenbaar zijn dat je er niet mag komen (bordje, bewaker etc)
-B) Het moet kenbaar zijn waar je niet mag komen, er zal iets gedaan moeten worden ter afbakening.
Hoe dat allemaal ingevuld zou moeten worden is mij niet helemaal duidelijk.
Laatst aangepast door iggy op ma 11 okt 2010 17:01, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 15:13 Onderwerp: Re: wat is nu precies een voor publiek vrijtoegankelijke plaats? |
|
|
GAPPESTEIN schreef: | Nu kregen wij van de week controle, nagenoeg was alles in orde, totdat gevraagd werd naar de (evenementen) vergunning.
Deze zou aangevraagd moeten worden omdat het terrein voor publiek vrij toegankelijk is; Er staat geen hek omheen.
|
Evenementenvergunning = gemeente.
Controle Wwm en bijbehorend circulaire = politie.
Ik snap niet hoe bij een controle op grond van de Wwm iets geroepen kan worden over een evenementenvergunning. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 15:46 Onderwerp: Re: wat is nu precies een voor publiek vrijtoegankelijke plaats? |
|
|
BG schreef: | Ik snap niet hoe bij een controle op grond van de Wwm iets geroepen kan worden over een evenementenvergunning. |
Zie art. 28 RWM. Onder bepaalde voorwaarde geldt er een vrijstelling van het verbod van art. 27 lid 1 WWM.
Hoe dan ook staat vast dat aan die voowaarden niet is voldaan. De vraag is volgens mij alleen of art. 27 lid 1 WWM wel van toepassing is, en daarvoor is het nodig vast te stellen of het gaat om een voor het publiek toegankelijke plaats in de zin van art. 1 sub 10 WWM. (Zo ja, dan is het verbod van toepassing en kan men wellicht alsnog proberen aan de voorwaarden van art. 28 RWM te gaan voldoen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 16:06 Onderwerp: |
|
|
TS start met verwijzing naar een (evenementen)vergunning. Daarbij denk ik aan de vergunning conform de APV (is vermoedelijk stukje beroepsdeformatie ). Ik weet echter dat voor heel veel activiteiten/evenementen geen evenementenvergunning benodigd is. De gemeente toetst dat echter en niet de politie. Daarnaast staat in de standaardtoelichting op de APV geen verwijzing naar de RWM/WWM. In de RWM wordt op dit punt ook niet gerefereerd aan een evenementenvergunning (zoals ik die ken). Het kan dus zijn dat er gerefereerd wordt aan een andere vergunning dan waaraan ik denk. Anders vind ik het vaag/opmerkelijk.
Het is mij duidelijk dat het draadje over een andere definitie gaat, maar de verwijzing naar een (evenementen)vergunning viel me op. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
GAPPESTEIN
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 16:56 Onderwerp: |
|
|
Hallo mensen,
Iggy ook aangeschoven?
Het woord (evenementen)vergunning hadden de heren van bijzondere wetten laten vallen.
Ik denk dat zij wat termen door elkaar halen, gezien er in artikel 28 RWM gesproken wordt van toestemming (staat niet bij of dit mondeling danwel schriftelijk moet zijn) door de korpschef.
Een toestemming van de korpschef is geheel wat anders dan een (evenementen)vergunning, welke door de gemeente verstrekt wordt, niet door de korpschef.
Het viel op dat de heren van Bijzondere Wetten ook niet van alles op de hoogte waren en zich voor het gesprek een paar dagen moest inlezen.
Van vuurwapens wisten ze alles af (Rotterdam hè, knalstad nummer 1 ), maar dat Cat IV vrije wapens kwam beroepsmatig weinig aan bod dus de kennis was ook summier.
De 17de zal meer bekend zijn over het hoe en wat BW nu precies wil;
Het terrein afbakenen, zodat het niet meer voor publiek vrij toegankelijk is. (Dan zal er ook geen toestemming meer nodig zijn, lijkt mij)
Of BW wil toch iets op papier zetten zodat wij aan enige eisen gebonden zijn en wij geen 'last' meer hebben op onze zondagen van het opsporingsapparaat.
Groet, Richard
BW= Bijzondere Wetten, niet Burgemeester en wethouders.......  _________________ Audemus iura nostra defendere |
|
|
|
 |
iggy
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 48
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 17:33 Onderwerp: |
|
|
He GAP
We zijn er nog helemaal uit maar we komen er!
Ten aanzien van het evenement verhaal:
Hier heb je een document van de gemeente Rotterdam met de definitie van een evenement http://www.rotterdam.nl/BSD/Document/collegedocumenten/BriefevenementenRaad2febr2010.PDF
"Een evenement wordt in de APV gedefinieerd als elk voor publiek kostenloos dan wel tegen betaling toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van onder andere markten, kansspelen, betogingen/manifestaties, samenkomsten en vergaderingen."
Ik weet even niet hoe jullie werken maar meestal zijn schiet verenigingen besloten en moet je door een ballotage heen, niet iedereen kan zomaar een kaartje kopen/binnenlopen. Je zou dus kunnen zeggen dat het niet open is voor het publiek ? |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 17:56 Onderwerp: |
|
|
Ik denk niet dat het bij jullie om een evenement gaat in de betekenis van het document van de gemeente Rotterdam.
Heb verzuimd om het hele topic door te lezen maar is er geen beleid voor verenigingen? En zelfs in het bijzonder een schietvereniging? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
GAPPESTEIN
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 23:30 Onderwerp: |
|
|
Hoihoi mensen,
Laten we dat hele evenementen gebeuren vergeten, het is een besloten vereniging-bijeenkomst waar geen publiek bij is, laat staan dat ze tegen (wel/geen)betaling mogen participeren en toeschouwers zijn tot nu toe alleen polite agenten geweest, die alles maar verdacht vonden!
Ik denk dat de clou ligt niet in een vergunning maar de toestemming die verkregen zou moeten worden als de bijeenkomst op een voor publiek vrij toegankelijke plaats gehouden wordt.
Ik denk dat als wij als bestuur tijdens het gesprek aangeven dat de ruimte die wij gebruiken geheel wordt afgebakend en om een aantal meters een bord wordt geplaatst met een tekst die geen andere interpretatie kan geven dan dat men bij het passeren van de afbakening zich op een schietterrein begeeft en tevens privé eigendom, dat Bijzondere wetten dan ook niet meer namens de korpschef de toestemming hoeven te verlenen zoals in RWM 28 bedoeld wordt....
Tenminste dit wil ik als strategie voorstellen aan de andere bestuursleden voor het gesprek op de 17de.
Nu kan men stellen, 'wat doe je moeilijk, als je een toestemming hebt, kan je ook verder', maar waarom ergens toestemming voor moeten krijgen als dat geheel niet nodig blijkt te zijn?
Groet en Iggy, je hebt LB mail,
Richard _________________ Audemus iura nostra defendere
Laatst aangepast door GAPPESTEIN op ma 11 okt 2010 23:45, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 23:38 Onderwerp: |
|
|
GAPPESTEIN schreef: | Ik denk dat als wij als bestuur tijdens het gesprek aangeven dat.. |
Hee, een gesprek?
Met wie? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
GAPPESTEIN
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 23:58 Onderwerp: |
|
|
Jawel, de 2 heren van BW die ik afgelopen week sprak op de Boezumsingel, komen de 17de bij ons langs om de zaak op locatie nogmaals door te spreken, advies en raad te geven. Om uiteindelijk een oplossing te vinden waarbij wij als vereniging ons dingetje kunnen blijven doen en zij niet elke keer op zondag gebeld worden over een paar idioten met luchtbuksen op de maasvlakte.
Er zal ook een mutatie plaatsvinden in het briefingboek voor die dagen dat wij er zijn.... als zij hun goedkeuring geven aan de locatie.
Misschien dat ik niet duidelijk ben geweest, maar het eerste gesprek verliep zeer gemoedelijk en het was juist BW die aangaf ons met dit ''probleem'' de helpende hand uit te steken door een toestemming te regelen.
Het gaat er onze vereniging om dat als wij binnen het wettelijke kader vallen en als wij het terrein afbakenen zodat het niet vrij toegankelijk is, die toestemming achterwege kan blijven. zij niet de papier rompslomp, wij niet het zwaard boven ons hoofd dat de toestemming weer wordt ingetrokken om welke reden dan ook.
Groet, Richard _________________ Audemus iura nostra defendere |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: di 12 okt 2010 0:10 Onderwerp: |
|
|
Je had zelfs helemaal niets vermeld over een gesprek o.i.d.
Vraag meneer Hoogeboezem dan ook ff hoe dat nou zit met dat evenement-gedoe want dat lijkt mij nogal vergezocht. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 12 okt 2010 7:26 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Je had zelfs helemaal niets vermeld over een gesprek o.i.d.
Vraag meneer Hoogeboezem dan ook ff hoe dat nou zit met dat evenement-gedoe want dat lijkt mij nogal vergezocht. |
Lees de eerste post in het topic nog eens na.
En is het zo vreemd dat een gemeente zijn eigen regels wil naleven?
Zeker in deze tijd waar om de haverklap een bommelding komt en door deze club dus met regelmaat een melding van een stelletje "idioten" die met wapens op de Maasvlakte aan het schieten zijn. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: di 12 okt 2010 7:41 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Lees de eerste post in het topic nog eens na. |
Dan zie ik dat daar staat dat er een tweede gesprek gaat plaatsvinden.
Maar over het eerste gesprek staat niets vermeldt en het is in de eerste post ook niet bekend met wie dat eerste gesprek was en met wie het tweede gesprek plaats zal gaan vinden. In de posts daarna ook niet btw.
Ik vond dus zomaar dat er wat informatie miste.
Jij vindt dat blijkbaar niet of je kunt daar wel zonder blijkbaar.
theod schreef: | En is het zo vreemd dat een gemeente zijn eigen regels wil naleven? |
Daar bedoel je toch hopelijk niet mijn opmerking over de evenementenregeling van de gemeente Rotterdam mee? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
GAPPESTEIN
|
Geplaatst: di 12 okt 2010 17:40 Onderwerp: |
|
|
dubbel post _________________ Audemus iura nostra defendere
Laatst aangepast door GAPPESTEIN op di 12 okt 2010 17:59, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
GAPPESTEIN
|
Geplaatst: di 12 okt 2010 17:45 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: |
Lees de eerste post in het topic nog eens na.
En is het zo vreemd dat een gemeente zijn eigen regels wil naleven?
Zeker in deze tijd waar om de haverklap een bommelding komt en door deze club dus met regelmaat een melding van een stelletje "idioten" die met wapens op de Maasvlakte aan het schieten zijn. |
Ho ho, niet te hard van stapel lopen, in je antwoord zie ik de reactie van de door media/rijk bang gemaakte burger; Alles en iedereen is verdacht! Bommen en granaten, op elke hoek een vermeende terrorist!
Dat iemand belt (de regelmaat valt reuze mee, er is meer dat politie langs rijdt omdat er illegaal gecrossed wordt) is in 4 jaar nu 3x voorgekomen).
Het woord idioten was gekscherend bedoeld en mijn manier om een grap te maken, zeker niet dat wij zo door politie worden bestempeld. Mocht er een beller zijn geweest die ons zo classificeerde, is het zijn manier van praten over mensen die de schietsport serieus bedrijven, want ik hoor wel meer dat wij alleen maar idioten zijn die wapens willen bezitten, evident dat zij vinden dat wapenbezit alleen bij idioten voorkomt..
Trouwens jammer dat jij daarmee gelijk de conclusie trekt dat wij DUS wel idioten zullen zijn, ik bezig mijzelf immers ook aan de term en worden naar waarschijnlijkheid ook betiteld door bellers.......Erg jammer dat men toch altijd direct het negatieve en de achterdocht laat gelden bij een enkel ''verkeerd'' woord, de inhoud van het verhaal doet er verder niet meer toe, jammer.
Het is ook die bange burger die belt over die kartonnen doos met 2 draden eruit................Zal wel een bom zijn.......Zijn het mi de idioten die van die meldingen maken en het apparaat nodeloos op zeer scherp zetten, beetje logisch nadenken en een juiste analyse maken (looking at the big picture) zit er niet meer bij. Snap je.....
Wie legt er nu een bom bij De niemandweetwaarhetis straat 1A in Bestaathetweldorp? Maar wel bellen hè, je weet maar nooit met al die bomaanslagen in Nederland die gaande zijn.
Mocht men desalniettemin twijfelen aan de professionaliteit van onze club,
onder de bestuursleden en leden zitten (+/- 40 personen)
3x Erkenninghouders (wapenwinkeliers)
x aantal VuWa verlofhouders (ik meen 7)
KNSA basistrainer en KNSA vereniging veiligheid functionaris.
Notarieel vastgelegd
KvK
Komt mij niet echt over als een stel idioten, al mag ikzelf graag de clown uithangen. .
Groet, Richard _________________ Audemus iura nostra defendere |
|
|
|
 |
|