Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 23:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wilders: wraken?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BartjeD

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010 10:32    Onderwerp: Wilders: wraken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik meen mij te herinneren dat voor het vraken van rechters een aantal zware criteria vereist is.

Advocaat Moszkowicz heeft de hele rechtbank gewraakt bij het proces tegen Wilders. Hij deed dit na een reactie van de rechtbankvoorzitter op een verklaring van Geert.

Quote:
"Ik vind dat alles al is gezegd wat er te zeggen valt," verklaarde Wilders. "Dat alles al is gezegd, wil niet zeggen dat ik alles heb gezegd wat mij wordt verweten", aldus de PVV-voorman in kort betoog deze ochtend. Rechtbankvoorzitter Jan Moors vroeg zich vervolgens af of de proceshouding van Wilders voortkwam uit zijn door sommigen geconstateerde neiging stellingen te poneren maar de discussie uit de weg te gaan.

Advocaat Moszkowicz stelde dat dit "volstrekt irrelevant" en verklaarde dat het zwijgen van Wilders niet moet worden opgevat als instemming. Na een pauze meldt Moszkowicz dat hij vindt dat de rechtbankvoorzitter de schijn van partijdigheid heeft gewekt en wil de rechter wraken.

Dit zou toch geen succes moet hebben of maakt Moscowicz een goed punt? (Bovendien was het te laat Razz )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zowel Wilders als Moszkowicz zijn gebaat bij zoveel mogelijk publiciteit en sentiment. Daar past dit wrakingsverzoek perfect bij. Of het nu wel of niet lukt, het doel is bereikt. Als het niet lukt, zal bij de eerste kritische noot de reactie "zie je wel" zijn, lukt het wel, dan zal de reactie zijn dat het nooit een eerlijk proces kan worden, omdat er geen goede rechters te vinden zijn. Dus Wilders wint altijd.

Nu het niet gelukt is, zal de rechtbank de rest van het proces zijn uiterste best doen om te laten zien dat ze niet partijdig zijn. Zolang Wilders daarbij niet meer dan het normale voordeel van de twijfel krijgt, is dat niet zo erg, maar hoe zorg je (als rechtbank) dat het publiek dat ook zo ziet?

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me volledig aan bij de mening van Ronald. Persoonlijk vond ik een wrakingsverzoek ook ver gezocht maar Wilders heeft zichzelf hiermee wel in een win/win situatie gewerkt. De rechter naar het volk toe als niet onpartijdig afgeschilderd. Zichzelf als slachtoffer neergezet.

Wel moet ik zeggen dat ik de bestreden opmerking persoonlijk ook afkeur. Puur en alleen om het feit dat ik vind dat van iemand met een dergelijke functie een meer vakbekwaam optreden mag worden verwacht.
DidierF

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toevallig ook zojuist op geenstijl.nl gekeken naar hun reactie. Zij hebben de rechter van de wrakingscommissie erop betrapt dat hij lid zou zijn van één of andere 'Marokko Fonds'.

Al met al krijgt Wilders, populistisch gezien, sowieso zijn zin. Ongeacht het oordeel van de rechter.
BartjeD

BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch vind ik dat wat de rechter zei geen enkele relatie heeft op de gang van het proces. Hij is nergens op vooruit gelopen en heeft geen vooringenomenheid laten zien wat betreft het tenlaste gelegde.

En dus volgens geenstijl is het zo dat je tegen een eerlijk proces bent voor Wilders als je geld geeft voor de ontwikkeling van Marokko?
Dat is een knappe beredenering zeg! Petje af! Die mensen daar zijn vast helderziend Rolling Eyes
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2010 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Proces-Wilders moet over na wraking van rechtbank
Rb. Amsterdam 22 oktober 2010, LJN BO1532

Het onhandige optreden van de rechtbank heeft zich nu toch gewraakt...

edit: oeps

Laatst aangepast door bona fides op di 09 nov 2010 3:36, in totaal 1 keer bewerkt
theod

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2010 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch kan ik nergens duidelijk vinden dat dhr. Schalken op een veroordeling wilde aansturen, wat ik er uit lees is dat door een proces juist duidelijkheid wordt geschapen omtrent uitlatingen die een politicus doet.
BartjeD

BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2010 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De nieuwe wraking vind ik geheel op zijn plaats, bizar dat de rechter zich niet eerder op zijn plek beraden heeft. (de amsterdamse uit het eerdere proces waar het nu over gaat)

Laatst aangepast door BartjeD op vr 22 okt 2010 21:22, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2010 20:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD schreef:
De nieuwe wraking vind ik geheel op zijn plaats, bizar dat de rechter zich niet eerder op zijn plek beraden heeft.

Welke rechter? Waarom?

BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2010 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gehoord dat een van de rechters in het eerdere proces een etentje had met een van de getuigen, daar is wat op een het blog van de getuige (een arabist) over komen te staan.

Dat is toch over de streep? Etentjes met getuigen van een der partijen een paar dagen voor het proces. Ik heb geen verschoningsrecht gehad maar dat lijkt me een vrij simpele zaak.

Laatst aangepast door BartjeD op vr 22 okt 2010 21:13, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2010 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD schreef:
Ik heb gehoord dat een van de rechters in het eerdere proces een etentje had met een van de getuigen,

Waarom zouden de rechters in het huidige proces zich moeten verschonen omdat een andere rechter iets heeft gedaan?

BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2010 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De nieuwe wraking vind ik geheel op zijn plaats, bizar dat de rechter zich niet eerder op zijn plek beraden heeft.

Het laatste deel van de zin sloeg niet op de huidige rechters maar op de eerdere Amsterdamse rechter waar het stukje over ging. (ik snap de verwarring, het is wat ongelukkig geschreven)
"Eerder" in de zin dat ik verwacht dat hij nu inziet dat dit geen handige actie was. (ik ga er vanuit dat dit klopt vanuit het verschonings recht?)
Hij had dat etentje toch eigenlijk niet moeten doen?

Ik ben het er mee eens omdat ik vind dat het proces nu herhaald kan worden zonder eerder gemaakte ongelukkige uitspraken en ook maar de subjectieve schijn van partijdigheid.
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2010 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD schreef:
Het laatste deel van de zin sloeg niet op de huidige rechters maar op de eerdere Amsterdamse rechter waar het stukje over ging. (ik snap de verwarring, het is wat ongelukkig geschreven)

Het is superongeluk geschreven als je werkelijk niet bedoelde om een verband te leggen tussen "de nieuwe wraking vind ik geheel op zijn plaats" en "bizar dat de rechter zich niet eerder op zijn plek beraden heeft". Supersuperongeluk geschreven. Weet je zeker dat je je nu niet in een onhoudbare bocht probeert te wringen?

BerichtGeplaatst: za 23 okt 2010 8:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[Double Post?]

Laatst aangepast door BartjeD op za 23 okt 2010 8:50, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail
BartjeD

BerichtGeplaatst: za 23 okt 2010 8:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yes, want dan zou ik dat gewoon toegeven. Dit is wat ik in gedachte had. Ik wijs er op dat ik het overigens maar over een rechter had niet de hele rechtbank. In mijn gedachte context was dat degene die het etentje had gedaan.

Bovendien zou ik er niets aan hebben om een mogelijkheid om te leren uit te weg proberen te gaan. Daarnaast gezichtsverlies, als ik in een bui was om daarmee begaan te zijn, vermijd je in mijn ervaring juist door te laten zien dat je in staat bent om te leren van je fouten. Niet door stug een stelling vol te houden of je in bochten te gaan wringen.

Zoals ik al zei, ik heb geen verschoningsrecht gehad (Ik heb het wrakings besluit ook niet inhoudelijk gelezen) maar ik heb ooit wel over een arrest horen vertellen waarin het ging het om een rechter die met een van de verdachten was gaan eten. Dit bracht de schijn van partijdigheid met zich mee.

Nu vind ik het niet zo'n stretch om dat toe te passen op de casus dat een rechter met een van de getuigen van de partijen gaat eten.
Daarom denk ik dat de rechter in kwestie zich hier van bewust had moeten zijn. Dat klopt toch?
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds